Românii. Un studiu aprofundat. Partea III: Psihologia poporului român

Hai soro, ca m-ai starnit. Inteleg ca nu ne oprim pana nu demontam (ca sa nu zic deconstruim, ca nu-mi place Derrida) aceasta adunatura de impotenti.

Pentru asta nu facem decat urmatorul lucru: apelam la „Psihologia poporului roman”, cartea celebrului Constantin Radulescu-Motru, unul din cei mai fini (pe bune) psihanalisti ai poporului roman. Scrisa, ATENTIE, la 1937.

Pentru cunoscatori, editia mea e scoasa la editura Paideia (ha-ha), in 2001. Citam:

„O caracteristica a sufletului romanesc, care se poate constata iarasi de la o prima privire este neperseverenta la lucrul inceput. Activitatea romanului o compara multi cu un foc de paie. In Apus, omul se infige adanc cu munca sa in natura; romanul ramane la suprafata. Omul din Apus face opere durabile, pe cand romanul improvizeaza.”

Mai deschidem cartea undeva, la intamplare, oricum nu conteaza.

„Sufletului romanesc i s-au mai atribuit inca alte multe caracteristici. S-a spus ca este nedisciplinat in ceea ce priveste munca pe terenul economic. Pe cand celelalte popoare din Apus pastreaza muncii un ritm regulat, ca de ceasornic, poporul roman cunoaste munca dezordonata, sub forma mai mult de joc. Romanul nu munceste metodic, ci in salturi; are lungi perioade de odihna, iar la la nevoie da pe branci si face munca de sclav. Apoi, ca de o alta caracteristica a sufletului romanesc, s-a vorbit de lipsa spiritului comercial”.

Inchidem cartea si sitingem lumina. Nu mai e nevoie sa citim. Va recomandam cartea si voua cu caldura, e chiar extrem de riguroasa (spre deosebire de poporul roman).

Pregatesc in viitorul apropiat un post extrem de bine documentat despre solutia pe care o vad eu ca fiind buna pentru aceste insusiri ale poporului roman. Va avertizez ca este rece, dura, dar in acelasi timp logica si benefica. Na, ca iar m-a starnit Rhetta. Si bine-a facut.

23 comentarii

  1. O am deja în bibliotecă și din câte știu a devenit anul acesta lectură obligatorie clasa a 11-a.
    Pot cere respectuos un autograf?

  2. Mea culpa – n-am citit cu atenţie şi am crezut că e o carte scrisă de surorile Marx…Prea suna adevărat 🙂
    Cum autograf nu pot cere, nu-mi rămâne decât să o cumpăr şi să o citesc.

  3. 🙂 Chiar asta voiam sa te intreb, autograf de la cine?, ca bietul Radulescu Motru nu mai traieste. Din pacate.

  4. Veto, eu am auzit ca de vina e spatiul intercarpatic. Cica se petrec p-aci prin ograda asta niste fenomene magnetice ciudatzoase, datorita configuratiei reliefului, astfel ca locuitorii acestei zone devin lenesi.

    si ca tot veni vorba, cica banc: diferentele intre stilul de lucru nemtesc si romanesc: neamtul, mai intai duce mana la cap si se gandeste ‘cum sa fac?’, apoi face. Romanu, mai intai face, apoi duce mana la cap si se gandeste ‘ce-am facuuuut!!!’ 😀

  5. Draga Afreuda,

    De unde iti scriu eu acum vremea e trista si rea si cu soare, pentru ca sora mea mai mare m-a alungat la biblioteca. Aici imi petrec toate zilele de vreme de doua saptamani.

    Iarta, te rog, ca am lasat servetelul pe masa. Si iarta-ma ca nu am strans cand am plecat, ti prego.

    Referitor la spatiul intercarpatic, citeste te rog ce a scris Montesquieu despre aceste fenomene. Adica aceleasi lucruri pe care le gandesc si eu, si vad ca si tu, dar din pacate cu cca. 400 de ani mai tarziu decat el. Motiv pentru care am sa merg sa fac caca la mormantul lui.

  6. iw credeam ca subiectul psihanalizei este individul, nu populatia

  7. @Veta: cacare placuta.

    @muligangolu: da, buna observatie ;). Iar citatele alea pur descriptive nu au nimic in comun cu psihanaliza. Poate cu psihologia, sau cu psihosociologia, dar nu cu psihanaliza. Care este :d

  8. Hai mai copiii, ce vreti si voi de la un popor cu o oaie, un nene pletos care nu stie sa intre pe usa, o gagica pe punctul de a fi violata de soldati si un bou de zidar de’a bagat’o pe nevasta’sa dupa caramizi pe post de mituri fundamentale? Daca recuperam in loc de rahaturile astea legenda aia cum ca Hercule a fost crescut pe la noi prin munti, poate altfel stateau lucrurile.

    @muli ai tema de casa, anamneza poporului roman, de la aproape-violul Dochiei incoace. Ca sa vezi pe proria piele ca se poate si psihanaliza unui popor, mai ales daca e roman.

  9. @MBadragan: da ca bine zisesi de parafrenicul ala de Manole. Futu-l in gura sa-l fut de criminal psihotic. Locul lui era la balamuc, nu la zidit biserici.

    Cat despre psihanaliza unui popor… fac o mica precizare, aia nu e psihanaliza, ci e psihanaliza aplicata. Diferenta e ca de la cer la pamant, si se bazeaza pe cu totul altceva, iar rezultatul este de o cu totul alta natura.

  10. se poate orice, mai ales in limba romana

  11. […] tentatiei si v-ati reintors  aici dupa vizita facuta celor doua babe dar ati ratat cumva  post-ul dedicat psihologiei poporului roman , fuguta […]

  12. afeuda, don’t get technical 🙂 Bine, fie ca tine, psihanaliza aplicata. Ai si tu de facut anamneza aia, sa o comparam cu a lui muli, sa vedem care a fost neatent la ora.

  13. @mbadragan: ‘technical’? nici pe departe. Explicatia e simpla: psihanaliza se cheama ce se intampla in clinica, intre pacient si psihoterapeut. De-acolo provine teoria, adica din clinica, din cabinet. Daca iei teoria psihanalitica si o aplici fenomenelor socio-culturale ce devine? aud? psinanaliza… aplicata. De-asta zic ca diferenta e mare, pentru ca fenomenul social sau cultural nu e pacient, nu are discurs, asociatii libere, vise, pulsiuni si altele asemenea, nu are insight, nu se terapeutizeaza. Fenomenul socio-cultural este doar descris cu ajutorul schemei psihanalitice si-atat.
    Scuze daca ti se pare ca ‘i’m getting technical’, ce fac eu aici este simpla… popularizare a unor notiuni de bun simt, pe care aia d-afara, cu traditie in psihanaliza, le respira efectiv. Iar la noi… cucu, toata lumea are tot felul de fantasme despre psihanaliza si ce inseamna ea, dar de fapt nimeni nu stie nimic concret. (futu-i)

  14. Hopa. Se scrie cu Bold. Iarăşi o să se certe ăştia, în timp ce eu lucrez de nebună la surpriza pe care dracu’ m-a pus s-o anunţ. Bine măcar că nu le-am zis când e gata.

  15. bai da bre babo, scriu cu bold, ca sa-nteleaga tot prostu’, sa fie acolo evident pentru oricine, la mintea, nu a cocosului, ci a gainii.

  16. 🙂 afeuda, you are technical 🙂 Da ma, ai dreptate, nu o s’o tin gaia matu’ doar de dragul de a ma contrazice. Da’ crezi ca, cu bolduri sau fara, o sa treaca pe aici vreun prost care nu stie care e diferenta dintre psihanaliza si psihanaliza aplicata si o sa inteleaga mai bine? Cam pe aici bateam eu. (sau tinta eram eu? 🙂 chill, nu e nevoie, mi’am luat doza de cursuri si lecturi si, pretind eu, am si inteles cite ceva din ele)

    Da’ sa stii ca mi’ar placea sa poata fi terapeutizat si fenomenul social sau ala cultural. Ar mai avea si Romania o sansa. Ca vaz ca altele nu prea gasim 🙂

  17. @mbadragan: pai de ce sa te contrazici mai mbadragane? ai vreun motiv de harta pe tema asta cu mine?
    ca trece ca nu trece… io v-am zis. ca sa nu ziceti ca sunt rea, nu de alta. Na…
    Si sa nu va mai luati de boldurile mele, ca vi le asez pe scaune daca ma enervati!

  18. 🙂 hai mai afreuditzo! Tu chiar nu mai stii de gluma? Chiar n’ai facut in viata ta asa… o anamneza la mishto?

    Babelor, era un banc meserias de care mi’a adus aminte postarea asta, ala cu rascoala de la 1907 si concursul de plutonieri de politie, da’ e prea lung ca sa vi’l scriu. Poate il stiti si voi si ne ridem impreuna fara sa’l mai repetam. 🙂

  19. mai mbadagranele mai, ia explica-mi tu mie, de esti asa istet, ce e aia domle anamneza, ca tot arunci cu termenu’ asta in stanga si-n dreapta. Ia, lumineaza-ma si pe mine, ca n-am fost atenta la ora 🙂

  20. ia un link pentru o explicatie rapida si fa si tu un efort cognitiv pentru a aplica explicatia la gluma mea. Poate asa devine inteligibila si poanta.

  21. ti’as fi dat linkul la colectia Jung da’ e in cutii si inca nu stiu sa dau link la cutii.

  22. da mai mbadagranele, m-ai prins cu mata-n sac. Ca io de fapt poanta n-am priceput-o bre. Dar daca zici tu ca-i amuzant… hai si-om rade. Asadar… lol. Anamneza la misto… lol din nou…




    anamneza la misto…

    lol lol lol…

  23. Ok, deci trebuie sa pun si bancul ala pina la urma, asta pentru ca nu imi place sa explic poantele.

    Concurs de promovare a politistilor la gradul de plutonier. Juriu 3 persoane, 3 candidati.

    Intra primul candidat, juriul isi da coate. Cine e asta mah? A… baiatu’ lu’ domn’ colonel X, baiat bun.

    – Aha! Deci, domnu’ candidat, o intrebare simpla. La rascoala din 1907 au murit peste 100 de mii de tarani. Citi tarani au murit in timpul rascoalei de la 1907?

    In urma unei dezbateri interne aprige, viitorul plutonier raspunde fericit: Peste 100 de mii de tarani.

    Urmatorul candidat, din nou coate, din nou intrebarea despre provenienta lui. Aaaa… asta e nepotu’ lu’ dom’ general Y… foarte bun baiat.

    – Aha! Deci, domnu’ candidat, o intrebare la fel de simpla. La rascoala din 1907 au murit peste 100 de mii de tarani. In ce an a avut loc rascoala de la 1907?

    Aceeasi indelunga dezbatere interna, aceeasi necesara lupta, vine totusi raspunsul inpirat: 1907.

    Ultimul candidat, ca sa nu o mai lungesc, baiat bun si inteligent, sef de promotie la el la scoala, este lipsit, totusi de orice urma de pila cunoscuta intervievatorilor. Ceea ce nu ii face sa fie mai aspri, ba din contra:

    – Domnul candidat, intrebare mai simpla nu se poate. In timpul Rascoalei de la 1907 au murit peste 100 de mii de tarani. Luati o coala de hirtie si treceti pe ea numele, prenumele, data nasterii, starea civila si domiciliul decedatilor.

    ….

    Cam pe acolo bateam eu si cu anamneza. Da’ e lucru cunoscut ca glumele mele sint mai obscure.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s