Bine şi Rău.

Babelor,

Citesc la Creatrix că nu există „bine” şi „rău”, ci doar puncte diferite de vedere.
Adică, ştii?
Şi de fapt începusem o mică harţă cu ea, da’ probabil că ne placem reciproc, că am mormăit amândouă ceva cu juma’ de gură şi am lăsat-o baltă.
Totuşi problema nu-mi dă pace, mai ales că nu este prima dată şi, vai, nici ultima dată când o aud. De obicei este expusă puţin altfel.

Vorbeam cu o prietenă acum ceva vreme, şi ea a zis „De fapt, nu există „negru” şi „alb”, ci doar gri”.
Pe geam se vedea o bucată din maşina mea. Am arătat înspre ea.
– Maşina aia e neagră, am zis.
Pe o canapea torcea o pisică persană.
– Pisica aia e albă, am zis.
– Nu, a spus prietena mea, nu e chiar aşa…
– De ce, am zis, ţi se pare că pisica e gri? Sau maşina?
– Nu, a zis prietena mea, dar nu despre asta vorbeam. Vroiam să spun că lucrurile nu sunt mereu atât de clare pe cât par.
– Da? am zis. Nu mai spune! Dă-mi un exemplu, ca să înţeleg mai bine unde vrei să ajungi.
– Păi, a zis ea, după care n-a mai zis nimic, că se gândea.
M-am uitat afară. Venise toamna, frunzele cădeau pe maşina mea. Nu-mi plăcea, dar n-aveam ce să le fac, nu părea să fie nimeni de vină, nu ştiam pe cine aş fi putut pedepsi.
– Gata? am întrebat.
– De exemplu, a zis, când Zidane i-a dat un cap în gură lui Materazzi, a făcut un lucru rău. Dar pe de altă parte Materazzi l-a înjurat mai înainte, a zis că sora lui Zidane e o curvă, deci Zidane a avut şi el dreptatea lui…
– Nu, am spus. Fotbalul are nişte reguli. Una dintre ele este că nu ai voie să îi dai unui adversar cu capul în gură, chiar dacă te-a provocat. Deci Zidane a făcut un lucru rău, şi gata, indiferent de ce i-a spus Materazzi.
– Dar…
– Nici un dar. Alt exemplu.
– Alt exemplu… Uite, conflictul dintre Israel şi Palestina…
– De fapt, am zis, cred că trebuie să plec, că au căzut nişte frunze pe maşină.
Ne-am ridicat amândouă.
– Dar nu mi-ai răspuns, a zis prietena mea. Israelienii i-au bombardat pe palestinieni după ce palestinienii i-au provocat. Tu zici că provocarea nu contează, aşa că înseamnă că israelienii n-au avut dreptate…
– Conflictele internaţionale şi fotbalul au reguli diferite, am spus băgându-mi ţigările în geantă, dând pe gât cafeaua care mai rămăsese într-o ceaşcă. Nu-i totuna să fii înjurat de soră sau să tragă cineva cu rachete în tine.
– Nu, a zis prietena mea, dar totuşi există o disproporţionalitate între…
Începuse să mă enerveze. Ştia că ţin cu Israelul. De ce mă provoca?
– Auzi? am zis.
– Ce? a spus ea.
I-am dat un cap în faţă, umplând-o instantaneu de sânge. Apoi, convinsă că am făcut un lucru bun, mi-am luat la revedere şi am plecat înspre casă.
Eh?

21 comentarii

  1. Rhetta, sigur ca exista rau si bine, alb si negru, curat si murdar si alte asemenea perechi de antonime. Chestia e ca intre ele exista o imensitate de nuante si greseala e sa le treci cu vederea, cand tocmai ele sunt cele mai importante. Printre ele, motivul este una din cele mai importante. Sigur ca nu e bine daca o cineva omoara pe altcineva, dar daca a omorat in legitima aparare sau ca razbunare pentru cine stie atrocitate, din punctul meu de vedere nu e la fel de rau ca o crima din lacomie.
    Exemplu: daca un copil abuzat toata viata de un tutore violent si alcoolic il omoara pe asta din urma (in contextul iminentei unui nou abuz) mie nu mi se pare bine, dar nici pe departe la fel de rau ca o crima facuta pentru a fura portofelul cuiva. Da’ poate ma insel, pentru ca pe de alta parte sunt de acord si cu tine ca exista bine si rau absolute. Numai ca nu mi se pare ca se pot aplica prea des in viata. Ce, imi place griul…
    Si nu-ti mai parca masina sub copaci, ca parca vad in curand la stiri: „Baba nebuna cu drijba a pornit la vanatoare de copaci. Detalii la ora 19.”

  2. Zidane l-a lovit pe ala in piept, nu in gura…

  3. Ştefan: piept, gură, e totuna. Doar că gură sună mai oribil, mai barbar.

    Petronia: Nu. Eu una pot aplica binele şi răul aproape mereu. Unul l-a omorât pe altul în legitimă apărare? Bine. Şi tot aşa.
    În plus, să nu uităm că cu cât mai mult ne priveşte o problemă, cu atât ne este mai uşor să folosim categoriile bine şi rău. Adică dacă cineva fură un portofel pentru că-i este foame sau pentru că are nevoie de bani ca să îi cumpere medicamente bunicii sale bolnave, să zicem că am putea discuta despre moralitatea faptei.
    Dar dacă îmi fură mie portofelul, acelaşi om este un gunoi şi ar trebui azvârlit în puşcărie, pe viaţă. Absolut.

  4. Rhetta: Drept zici ce zici cand zici de componenta subiectiva. Atunci, mi se pare ca esti de acord cu Creatrix ca exista milioane de nuante (milioanele le-am bagat de la mine, ca-s abstracte si imi permit). E bine ca l-a omorat daca ne gandim la trecut, dar nu era mai bine daca acum, mai mare decat in trecut, copilul ar fi fugit, pentru ca putea sa o faca?

  5. Nu, nu văd nici o nuanţă. E bine că l-a omorât, şi gata. Nu putem să zicem că „ar fi fost mai bine să” – sau putem, dar n-are rost: binele şi răul nu sunt aplicabile unor posibilităţi teoretice, dar nu practice.

  6. Rhetta, Rhetta… Ntz. Tocmai ai dus la ghena doua milenii jumate de filosofie.

  7. Babelor, dacă mă mai citaţi mult pe blogul vostru, o să trebuiască să dau curând lăzi de bere.

    Teoria lumii ca şi conopida. De Creatrix. DEci nu există bine şi rău. Nu există decât păreri. Eu o bat pe Rhetta. Din cauză că Rhetta m-a bârfit lui Veta. Deci am dreptate. Dar Rhetta zice „bine fă, proasto, mi-ai spart mandibula pt o mică bârfă? ia te uită la ea, ce sensibilă e dumneaei!” Deci Rhetta crede că ea are dreptate.

    Şi de aici putem extrapola sau intrapola oricât, trecând peste religii, rase şi războaie.

    Certurile şi conflictele din din păreri diferite.

    Dar la bază, nu există „bine” şi „rău”, există doar „facts”. Şi dacă le vezi ca factsm te linişteşti, te calmezi, nu mai dai valoare sentimentala la nimic şi lumea este OMOGENĂ întocmai ca o conopidă într-o oală.

    Exact pe ideile astea fac şi alte lucruri, acuma dau un exemplu diferit. De exemplu, când eram mică mică şi vedeam travestiţi sau transexuali, mă speriam şi aveam un sentiment neplăcut de ruşine, de ce mă uit la aşa ceva, ce ciudaţi is ăia, ce greţoşi etc. Dar de când studiez biologic (deci ştiinţific) aceste lucruri, nu mai simt absolut deloc neplăcere sau greaţă.

    Şi in primul caz şi in cel de-al doilea, trebuie să se ajungă la ZERO.

    Sper că v-a plăcut teoria mea.

  8. Rectificare: Certurile şi conflictele SE NASC din din păreri diferite.

  9. @Retttha… un cap in piept intr-un meci de fotbal e ceva normal… la urma urmei e o tensiune, e o confruntare, se mai ajunge si la un pseudoconflict… de e misto de discutat e faptul ca daca s-ar fi intamplat intr-un meci Delta Tulcea – Petrolul Ploiesti, una ca habar nu ai fi avut si a doua – daca ai fi stiut ai fi trecut cu vederea, luand totul ca pe ceva normal.. Intreb acum : de ce devine un caz cand vine vorba de unul Zidane intr-o confruntare cu unul Materazzi?… cine-s astia doi, in fond : doi heruvimi, parintii natiunii, emisari ONU? Nu, sunt doi prosti care stiu a da cu piciorul intr-o basica si care practica o activitate pur vulgara pentru indivizi vulgari sau, in fine, pentru toti indivizii vulgari si indivizii sau care simt nevoia sa fie la un moment dat vulgari… ne luam prea des exemplele din ce ni se baga pe gat… sper sa nu ajungem sa dialogam pe tema asta aducand personaje ca Basescu, Iliescu, Ilie Nastase, Nadia Comaneci, Hagi, Arafat, Dansez pentru tine, sau mai stiu eu ce excelentze in domenii strict cretine (chiar daca touching) care nu ofera si nu adauga la ce acumulam noi mai nimic…
    ma gandeam acum, la prima mana – sa mor eu – punand in fata poza lui Einstein daca mai ai vreun reper vis a vis de bine si rau… vreau sa spun ca cred ca cele doua notiuni, termene, extreme cum vreti, devin mai distincte cu cat reperul e minor sau reductionist la exemple de tip visceral (vezi posturile de mai sus)… pana la urma de ce sa asociezi binele si raul de posibilitatea anihilarii unui altul, a unui celalalt? C-asa a vrut Hegel? Sau dDe ce sa le lipesti aprioric de morala? c-asa vrea Papa?
    eu n-o sa uit o intamplare reala de acum vreo 30 de ani… un avion prabusit undeva in Anzi; cand i-au gasit dupa vreo 6 luni, se mancau deja intre ei. Era bine? Era rau?

  10. buna, ideea e mult mai simpla: raul meu poate fi binele altcuiva; de exemplu daca eu mor si cineva imi mosteneste casa, se cheama ca mie mi s-a intamplat un lucru rau, iar lui unul bun. la fel, omorand un nenorocit, se prea poate ca nevasta-sa sa-mi multumeasca, adica din punctul meu de vedere am comis ceva rau, insa femeii i-am facut un bine. lucrurile pot avea mai multe fetze, despre asta e vorba, si desigur sa nu uitam de inlantuirile nesfarsite cauza-efect care devine la randul lui cauza etc.

  11. victoria… de ce asociezi moartea cu raul? e eronat… nasterea, moartea, sunt un pic in alt context

  12. Ştefan, poate că lui Cinemavictoria i se pare că ar fi nasol să moară. Nu e imposibil, nu? Şi atunci asociază moartea cu răul. Ce-i greşit în asta? Încă ceva: ăia din avionul din Anzi au mâncat morţii. Bine.

    Petronia: verişoară, săptămâna trecută am dus la ghenă trei milenii de fizică (am făcut o mică cascadorie cu maşina). Luni dimineaţă o să duc la ghenă câteva sute de ani de chimie, mâncând o roată de camembert de o culoare nepământeană fără să mor. După cum vezi, am început să fac curat în dulapul cu ştiinţe.

    Creatrix şi Cinemavictoria: Există păreri, de-acord. Şi există un anumit set de legi morale acceptat de societatea noastră – s-o numim europeană – la care eu ader. Cred că există bine şi rău, şi cred că eu sunt în stare să fac deosebirea dintre ele. Cred, de exemplu, că genocidul este ceva rău, şi că orice încercare de a îl opri este ceva bun. Mai cred că violul este ceva rău, şi aş fi foarte interesată de aspectele sale bune (nu pozitive, ci bune, din punct de vedere moral), care trebuie să existe din moment ce totul are două feţe.

  13. Rhetta: Mai bine, pentru puterea exemplului, bea un litru de acid clorhidric. Camembertul trebuie sa aiba o culoare mai suspecta, nu patesti nimic de la el. Si oricum ai demola doar medicina in cazul asta. La capitolul cascadorii cu masina in domeniul fizicii, data viitoare cand faci drifturi pe gheata ia-ma si pe mine. Numai atat te rog, istoria si stiintele conexe lasa-le in pace.
    Asa cum exista atat bine si rau clare, cat si multe nuante intre ele si ambivalente, exista si exemple incontestabile si unele carora li se poate raspunde cu argumente. Tu ai dat din ambele categorii. (Incep sa ma indoiesc ca chiar ai aruncat filosofia…) Cred ca pur si simplu e inca un caz in care toti suntem de acord desi spunem lucruri diferite.

  14. aceste cinematografe victoria ne ucid! ne vor raul. nici macar nu ezista cinema victoria. ezista doar fabrica de bomboane chimice victoria. in fine! nu ascultati ce zice! am zis ca sunt ponei?

  15. @Rettha : ziceam si eu, fata…

  16. misto misto postu. insa io fiind nihilist ma enerveaza chestiile astea cu bine-rau. masina NU e neagra [can te uiti mai bine la ea] nici pisica alba.

    cam orice chestie buna – can te uiti mai bine la ea – ajunge gri sau cacanie. cam cum te uiti tu rhetta la crin basescu & co.

    imi place ca duci discutia despre bine-rau la „reguli”. asa e: bine-rau exista doar in raport cu regulile. de aici rezulta cel putin 2 chestii: la CARE sistem de reguli [din multe cate sunt] trebe sa se raporteze cineva cand face ceva? zidane a facut ceva „rau” in raport cu regula fotbalului si „bine” in raport cu alta regula, care’o stia el.

    mai important: daca bine-rau deriva din reguli [iar regulile deriva din forta celui care le impune sau le’a impus demult] inseamna ca a face „bine” = a te lasa futut in cur de aia care fac [sau au facut demult] regulile alea.

    zic io.

  17. buna din nou, io nu asociez „moartea” cu raul, vorbeam despre puncte de vedere, normal ca pentru mine personal ar fi rau sa mor si de-aia ma feresc cat pot, c-asa am fost cu totii programati, sa ne temem de moarte, altfel s-ar duce naibii specia si viata si totul. nu am nici eu raspuns la toate intrebarile si oricum nu vreau sa conving pe nimeni, da’ banuiesc ca ala de violeaza se simte foarte bine si din punctul lui de vedere jegos a facut ceea ce trebuia sa faca. adica daca dl. polanski a ravnit la o copila de 14 ani, cine stie ce era in bietul lui suflet? ceea ce „e bine” sau rau sa facem e una, dar per ansamblu lucrurile se schimba, daca lupii n-ar mai manca iepuri ar disparea salatele si morcovii de pe fatza pamantului. si nu prea conteaza ca io m-am certat cu vecinu’ si i-am scos un ochi, iar el mi-a rupt mie o mana, dupa cum zicea baiesu. selectie naturala. despre asta-i vorba …

  18. Mie-mi place punctul de vedere al lui cinemavictoria, se lasa cu pansamente. V-am povestit vreodata ca eu cand schimb pansamente las pacientu’ sa sangereze vreo juma’ de ora, ca sa fiu sigura ca nu i se lipeste pe urma pansamentul de rana? Demonstratii la cerere / la nevoie, inscrieri aici.

  19. Babă Strelnikov, ascultă la înţelepciunea mea: l-am citit pe Nietzsche când aveam 16 ani, şi timp de trei ani am fost o adeptă înfocată a lui şi a nihilismului. Până când am realizat brusc, în timp ce conduceam o maşină pe şoselele Franţei, că nihilismul are o greşeală. Una, dar mare. Şi anume: ca toate lucrurile făcute de nemţi, e trainic, dar complet lipsit de umor. Şi atunci e degeaba, ca să zic aşa.

  20. 😦

  21. rahat, bai fetelor stergeti blogul ca sunteti penale si fumate


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s