Marţi 13

Oamenilor,

Cu riscul să supăr şi pe unii din voi pe care nu mă doare chiar în cot dacă-i supăr sau nu (zic asta pentru că nu vă ştiu superstiţiile), observ ceva ce sigur ştiţi dar vă înving uneori ticurile moştenite social. De asta nu consider chestia ca fiind una idioată, cum e să zici că un fotbalist „se resimte” după ce a fost călcat pe picior sau să foloseşti „decât” fără un verb negativ, ci doar o inerţie. Una care m-a enervat azi pentru că am auzit-o de la patru persoane diferite pe care altminteri le consider cu mult mai inteligente decât mine.

Marţi 13 e considerată zi cu ghinion sau în orice caz mai cu ghinion decât alte zile, la fel ca şi vineri 13. Dacă ne jucăm de-a căutat corespondenţe ignorând una din lecţiile lui Umberto Eco (şi a lui Aby Warbug în treacăt fie zis, dar el e mai puţin citit) – aia că se pot găsi corespondenţe între orice şi orice -, există istorici ai mentalităţilor care bănuiesc că oroarea europeană faţă de cele două date fatidice ar veni, pe o parte, de la arestarea în masă a cavalerilor Templieri într-o zi de vineri 13 (1307), după care un alt şoc major pentru Europa, căderea Constantinopolului, a furnizat conotaţiile negative ale zilei de marţi. Că deh, le-ar fi plăcut bizantinilor să reziste până miercuri sau chiar până-n joia de apoi, dar n-a fost să fie. Probabil caracatiţa Paul prezisese că Bizanţul va cădea marţi, 29 mai 1453 şi deşi însuşi Mahomed II ar fi preferat să se mai ocupe vreo câteva zile cu chestii mult mai plăcute prin harem n-a avut ce face, a trebuit să iasă din cort înjurând în barbă şi să urce pe cal deşi-l durea spatele. Aşa s-o fi trezit şi marţea 13 urâtă de toată lumea – de ce marţi 13 şi nu doar marţi având în vedere că data fusese 29? 13 era probabil la îndemână, deja stricat de kebab-ul cu Templieri, iar marţi e de mai multe ori pe lună decât 13. Iar şi marţi şi 13 încă mai rar, aşa că totuşi riscurile erau mai mici.

În treacăt fie zis ambele ipoteze sunt atacabile (măcar dacă ne amintim că prin 1582 oamenii au schimbat calendarul, dar nu toţi, deci atunci să te ţii confuzie), dar mentalităţile nu prea se sprijină pe fapte istorice. Mai mult pe disponibilitatea oamenilor de a da vina pe ceva când de fapt e a lor sau pe nevoia de a se consola atunci când nu e a nimănui. Asta e de înţeles, ca şi perpetuarea ideii din inerţie lingvistică şi culturală de care ziceam la început. Astea sunt superstiţiile.

Şi atunci de ce îi iau io apărarea lui 13? Că pentru mine e cea mai faină zi din lună: vine pensia. Şi pentru că cele mai de căcat lucruri din viaţa mea de babă acră s-au întâmplat în orice altă zi decât marţi sau vineri 13. Şi fiindcă am zile de toată minunea şi zile în care efectiv mă întorc acasă după 2 ore de când am plecat şi stau în pat pentru că ştiu că dacă ating chestii se sparg, se rup, se strică sau mă rănesc. Sau rănesc pe alţii. Şi nici într-un caz nici în altul nu contează ce zi e.

10 comentarii

  1. „Fata draga nu fi trista, fiindca e pacat…” Pacat.. pacat, mare pacat ! S-a intamplat marti 13? sau pe 14?

  2. Miercuri 35, Rower. Da’ la ce te referi?

  3. Cred ca stii deja, de Madalina Manole. Treaba e ca in timp ce citeam postarea ta, tocmai se anunta la tv moartea ei.

  4. cateodata e naspa…

  5. Esteee! Mancam coliva! De cand asteptam sa mai moara careva din show-bizz, ca n-am mai mancat coliva de la pomana lui Ion Dolanescu, bine, nu credeam ca o sa fie Madalina Manole prima, aveam pretentii mari de la Mirabela Dauer sau de la Corina Chiriac. Oare de ce-o fi murit, ca nu era batrana? Nu conteaza, voi afla noaptea asta la emisiunea senzationala a lui Dan Diaconescu in Direct cum a fost asasinata Madalina Manole prin impuscare datorita spanzurarii produsa in urma unui atac de cord. Iar Iliuta-Numerologie ne va spune mai multe despre ora la care s-a produs evenimentul si semnificatia numarului de la pantofi.
    Imi place ca mai sunt si alti sadici prin acest forum, care de-abia asteptau sa moara cineva, pai ce conteaza inmormantarea, mortu’ sa fie frumos!

  6. Pacat ca n’a venit Nitro’ul Vetei intr’o zi de marti 13 (care, eventual, sa coincida cu o vineri 13 pe stil vechi :D) Sa te tii atunci previziuni, urseli, superstitii si terori.

    Apropos de istoricul tau la superstitia asta, ar fi misto de luat pe rind si cautat in spate de unde vin. Stie careva de unde a aparut aia cu pisica neagra ce’ti aduce ghinion cind taie calea? (Stiu, stiu, Petronio, la tine e ghinion indiferent de specia, rasa si coloristica animalului. Daca e mamifer, e nasol)

  7. Rower, nu ştiam. Azi, 14, de ziua ei cică. Nasol.

    0gare, o să afli cum a fost otrăvită şi cum s-a sinucis în acelaşi timp de la două persoane diferite la postul de care zici. Eventual ceva cu Mafie, pentru condimentare.

    Dragoane, da’ tu de ce ai net? Nu se presupunea că ai evadat undeva la capătul cunoscut al lumii, la marginea hărţii? Hm. Sau încă n-aţi ridicat pânzele.
    În fine, despre pisica neagră pot să-ţi spun aşa, fără să mă gândesc prea mult, ceva ce sigur ştii şi tu şi anume că negrul era considerat în Evul Mediu culoare malefică şi pisica animal la fel, pentru că era asociată practicilor vrăjitoreşti (ar fi interesant de corelat cu ideea celor 9 vieţi). De altfel, orice animal perfect negru era privit cu suspiciune. Mi se pare că citisem pe undeva că dacă îţi tăia calea îţi fura nu ştiu ce. Norocul sau ceva. În unele cazuri era recomandat s-o prinzi şi s-o ucizi, în altele era suficient un ritual de purificare cum erau scuipatul sau mersul înapoi. Dar putea fi şi de bine, dacă fugea de tine. E de fapt destul de simplu: mâţă neagră = ghinion. Vine spre tine sau îţi taie calea, nasol. Fuge, nici nu mai e nevoie să te uiţi pe unde mergi pentru că eşti un norocos. Rupere de gât la prima groapă => dihania e de rău totuşi. Ar putea avea foarte simpla explicaţie a ostracizării minorităţilor, care mereu par suspecte. Oroarea lui „altfel”, constantă a umanităţii care de când cu corectitudinea politică s-a retras într-un colţ mai ascuns, fără să dispară niciodată.

    Nţ… N-ai dreptate. Numai dacă mamiferul respectiv e câine, pentru că de obicei îşi abandonează traiectoria perpendiculară cu a mea (pe care o presupune actul de a-mi tăia calea) şi intră pe una de coliziune.

  8. Şi Dragoane, că m-am luat cu mâţele şi am uitat (e vina lor, nu că-s eu ameţită): greu să fie marţi 13 pe stil nou şi vineri 13 pe stil vechi, pentru că diferă şi datele. Dacă-i marţi 13 pe stil nou pe stil vechi e luni 26. Pentru că, ţine-te bine, diferenţa dintre ele e de… 13 zile. 😀 Nu că-i fain jocul de-a coincidenţa? Suntem blestemaţi! Scapă cine poate! Aaaaaaaaaaaaaaaaaargh!

  9. 🙂 Stiam ca nu se poate, da’ asta nu ma impiedica sa’mi imaginez ca ar fi fost fain daca s’ar fi putut 😀

    Aia cu evul mediu si pisicile vrajitoresti o stiam. Da’ ce legatura are cu taiatul caii? Intersectarea destinelor sau ce? Si daca eu am pisica neagra ce inseamna? Am ghinion mereu sau sint vrajitoare? Nici una dintre variante nu pare rezonabila.

    P.S. (adica pisi) Inca sintem in Calarasi, abia la noapte facem partea finala a drumului 😀 Si, probabil, o sa am wireless de noapte si acolo.

  10. Da, am vrut să observ în final că ar fi fost excelent, dar mi s-a părut că ar fi fost cam cinic după ce ţi-am stricat bunătate de idee.
    Ce? Nu ştiu. Vezi că ţi-am pus boneta nouă în cutia poştală, a ajuns prea târziu de la „Merlin & Co – Your Magic Supplier” ca să o mai poţi lua în călătorie dar te descurci numai cu bagheta, nu?
    PS: excelent, atunci o să ne puteţi povesti despre fauna locală. Era trist să fim lipsiţi de aşa delicatesă. Se serveşte cu vin, bine rumenită la grătar.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

