Condica de reclamaţii

Oamenilor,

Pentru că postarea asta are toate şansele să se lase cu sânge şi capete sparte, sunt egoistă şi nu vreau să mai fie cineva implicat în asta aşa că zic de la început că ea nu reprezintă nici o poziţie oficială a blogului (pentru că aşa ceva nu există), ci una personală. A mea.

În două zile ne-am trezit cu două sesizări care privesc drepturile de autor. Subiect extrem de serios şi pe care mă declar înclinată să-l iau şi tratez ca atare, după ce termin de râs. Pentru că chestia asta pe mine m-a făcut să mă întreb de ce dracu’ a dat paranoia drepturilor de autor în oameni aşa de brusc. O fi epidemie? O fi de la Soare sau de la Nibiru? O fi având ei dreptate, la urma-urmei?

Dacă da, asta înseamnă că aştept citaţie de trimitere în judecată din partea vrabiei de stâncă pentru că i-am furat numele ştiinţific latinesc şi-l folosesc fără acordul ei pe blog şi, mai rău, presupun că o să mă trezesc cu Petronius al lui Sienkiewicz fugărindu-mă cu sabia în jurul blocului. Dar chestia are şi o latură serioasă. Adică mai serioasă decât integritatea mea fizică, deci foarte.

Să ne înţelegem. Io prin obişnuinţa anumitor activităţi intelectuale din tinereţe sunt obsedată de conformitatea surselor, de corectitudinea citării şi în general de folosirea onestă a informaţiei de toate tipurile. Pentru că oamenii care fac nişte chestii trebuie respectaţi ca atare. Asta asigură demnitatea circuitului informaţiei şi bunele raporturi între cei incluşi în el.

Totuşi nu mă pot abţine să nu râd când lucrurile deraiază din domeniul sincerităţii în cel al habotniciei, al exagerării şi vânătorii de vrăjitoare. Departe de mine gândul de a afirma că dreptul de autor ar trebui limitat numai la publicaţii printate, pentru că asta ar fi o imbecilitate. Dar Internetul este totuşi un mediu cu libertate mai mare, unde chestiile circulă mai greu controlabil. Asta nu înseamnă că fiecare face ce vrea şi fură ce poate, deşi se întâmplă şi astea berechet. Acolo da, ar trebui reparate lucrurile. Dar o graniţă între rea-voinţă şi simpla folosire a informaţiei în mod liber se impune parcă.

Să protestezi vehement (dar civilizat, chestie pe care o apreciem) în condiţiile în care în unul din cazuri poza fusese pusă în contextul unei postări despre publicaţia pe hârtie în care era inclusă, cu menţiunea că făcea parte din ea, iar în celălalt nu făcea nici un fel de rău sursei, mi se pare exagerat. Sigur, teoretic e corect. Imaginile aparţineau cuiva, cineva şi le vrea înapoi sau aşa ceva.

Refuz să cred că toate indignările ar putea de fapt fi cauzate de lipsa menţiunii surselor, că asta ar ţine în egală măsură de nişte chestiuni de ego şi nu vreau să sugerez aşa ceva.  Aşadar ignor faptul că reclamaţiile puteau fi făcute prin e-mail către posesoarele blogului dacă era vorba de o discretă sesizare a unor limite încălcate. Rămân la a considera că, deşi procedura este în sine una extrem de corectă şi binevenită ca atare, câteodată lucrurile extrem de corecte devin rigide şi în pericol de a duce la situaţii incomode care cumva reuşesc să facă reclamantul să pară la fel de nasol ca şi reclamaţii.

Acum vă rog să mă scuzaţi, mă întâlnesc cu o vrabie să văd cum cădem la o înţelegere. Nu-i exclus să cadă numai ea, totuşi.

38 comentarii

  1. pai scoate poza si pune numele lu doamna in locul ei. macar asa o sa iti multumeasca.
    daca si pentru kitsch-ul ala se cere drept de autor…nah, arta moldoveneasca.

  2. Bă da’ voi ce faceţi, aţi căpătat net şi după gestul antipatriotic? Sau iar aţi plecat la plimbare? Cum? V-aţi stecurat în cala autocarului echipei de volei? Hehe.

  3. petronia san! lasa gluma si da poza indarat lu om!
    da, noi suntem bine. acum suntem pe luna si vizitam baza nazista de aici. la noapte o sa iti facem cu mana.

  4. Bă! Să ştiţi că la noapte io nu stau cu braţu-ntins la Lună numa’ ca să vă simţiţi voi bine, da? Mai bine puneţi mâna şi trimiteţi nişte cratere de pe Lună, să mai reparăm un pic străzile pe-aici. Aşa.

  5. in colajul cu NY daca va uitati cu atentie, aparem in coltul din dreapta. daca nu va deranjeaza, am nazui sa scrieti asta undeva jos sub poza. suntem increzuti ca o sa modificati imediat pentru ca altfel nu mai cautam pe google.md acest blog.

  6. Cu priveste poporul american consternare Cele doo Turnuri DIN colajul Cu NY. VA rugam sa retusati redactor Cu editor imagine SAU O SA privim în Monitorul consternati

  7. Petroniamarcs, gândim la fel! De 100 de ani încoace!

  8. @ doina popescu: in viata mea nu am ras atat de mult! ai un umor spontan si lesinator.

  9. Atât de leşinător încât au leşinat personalităţile multiple ale Piticuluigras şi s-a trezit el însuşi! O zi de mare sărbătoare.

  10. nesuferito!

  11. Mulţumesc, să fie.

  12. cam graso!

  13. Doamnelor şi dacă tot suntem pe subiect şi curge sânge pe drepturi de autor, eu am un volum de proză afurisită numit „Poveşti cu Popeşti şi alte răutăţi” şi văd în capul blogului vostru că şi voi sunteţi puse de răutăţi.
    Ha! Ha! Ha! Deci uite încă o dovadă că gândim la fel : de 100 de ani încoace!
    Dar eu nu vreau link precum domnul-doamna cu ziua proastă!

  14. Doina Popescu, eşti sigură? Să nu vii să-ţi ceri răutăţile înapoi.

  15. Mă îmbii, petroniamarcs? S-a făcut loc sub canapea?
    Ei bine sper să n-am nicio zi proastă! 😛

  16. Bagă-mi te rog virgula după ei bine!

  17. Loc sub canapea e, dar în vitrină nu mai este. După cum vezi, e un întreg ciclu ale cărui etape trebuie respectate. Pur şi simplu va trebui să stai la rând.

  18. Nu prea ştiu exact care e faza, dar eu cînd iau ceva de pe undeva dau link şi citez sursa.

    Am păţit-o cu o domniţă care-mi lua însemnări şi le publica cu nonşalanţă sub numele ei. Ba chiar mai şi modifica după bunul plac. Oamenii o ridicau în slăvi pentru sentimentele ei… iar eu am banat-o pe site-ul unde posta… şi da, m-a scos din sărite nesimţirea vitei.

  19. Evergreen, nu e chiar aceeaşi situaţie. De aici şi afirmaţia mea că deşi lucrurile în principiu sunt mereu clare, în practică nuanţe se impun mereu.

  20. @ evergreen: petronia nu vrea sa recunoasca ca a furat poza aia de la sfantul si fratele nostru popor moldovean. credea ca nu se va afla dar uite ca cyber police vegheaza.

    sa iti fie rusine petronia marx!

  21. aaaaa! petronia? sigla cu frunza lu brandul romaniei cand o vedem aici?

  22. Ei, din punctul meu de veder, liber la răutăţi pentru tot poporul!

  23. […] mitocanul de autor să pretindă că numele lui trebuie menţionat o dată ce-i preiei munca. Acolo. Ce mă-ta-n cur de autor, nu-ţi ajunge că am precizat personajul colectiv Revista? Hai sictir […]

  24. http://lorenalupu.wordpress.com/2010/07/31/primadone-si-piramidoane-2/#comment-18909 . Nu vreau să dau copy-paste, că m-ar putea învinui că nu m-am citat. Dar am simţit că trebuia să fie semnalată şi aici existenţa unui răspuns la acest strigăt al dreptăţii divine.

  25. Ei, petroniamarcs, eu am îmbătrânit de când spun că dacă n-ai şapte ani de-acasă nu ţi-i dă nimeni!
    Dar e mult mai periculos să-i ai, fiindcă-i enervezi pe cei care nu-i au!
    Iar procesorul umorului lipseşte foarte multor muritori de pe planetă!
    Nu ştiu cum se face că eu comentez o dată la trei luni pe acest blog şi atunci se găseşte cineva să muşte taman din popoul meu! Pe viitor voi intra în acest blog numai cu echipament de protecţie, respectiv chiloţi de tablă! Aviz amatorilor şi amatoarelor!
    Nu-mi explic de ce dar am succes egal şi la femei şi la bărbaţi! 😛

  26. Nu ştiu, Doina Popescu. Poate poza din avatarul tău provoacă reflexe necondiţionate. N-am idee.
    Pentru orice eventualitate eu recomand armură completă. Vine toamna, o să fie mai uşor de suportat.

  27. În avatarul meu este coperta romanului „Comisia Zurich”. Este adevărat, a mai creat nervozitate printre confraţi. 😛

  28. Poate maşina o fi cauza. Consumă mult?

  29. Este un Alfa Romeo SS serie limitată. O maşină frumoasă puternică, sportivă!
    Nu consumă mult dar stârneşte invidie. 😛

  30. Mă gândeam că deh, o fi curentul ăsta green şi anti-poluare de simte toată lumea nevoia să-ţi sară în cap. Ca un fel de declanşator subconştient.

  31. Invidia este un motiv la fel de bun…

  32. pai trebuia sa zici lu ala de facu poza ca ai fi pus linku daca ai fi stiut cine a facut-o si ca mersi de atentionare.
    Da ai tacut si lasat loc de supozitii.
    Te dureau crengile sa-i fi zis omului situatia reala sau ce?

  33. Cipslim, dacă ar fi semnalat cum am zis eu probabil şi reacţia ar fi fost alta. Să vedem: 1. postarea era despre revistă. 2. poza era inclusă în revistă. 3. s-a pomenit că poza venea odată cu revista. Asta era şi a rămas situaţia reală, cu dureri de crengi sau fără.

  34. Pai si ce era asa greu sa zici: „na ma si tie un link, ce is eu Mafalda de unde sa stiu?! ”
    In schimb tre sa isi demonstreze fiecare nevinovatia si mare tragedie ce s-a intamplat.
    Eu sunt realist, e o chestie minora exacerbata din cauza ca nu are lumea ce face.
    Ca acuma serios, daca s-ar fi stiut cine a realizat poza, nu s-ar fi pus link? Normal ca da, la cat de frumos se vb despre fotografie in articol. Su autorul in loc sa observe ca ii este apreciata munca vine si face pe sclifositu paici.

  35. Cipslim, de multe zile nu am mai fost de acord cu ceva cum sunt cu afirmaţia ta că e o chestie minoră care a luat-o razna afară din proporţiile ei. Un pic de realism aproape că e ca un frappe pe căldura asta.

  36. Mda. S-a mai pus un „i” pe „plic”. Un frappe este excelent pe vremea asta…

  37. Da, Doina. Dar parcă ar merge mai bine unul cu gheaţă pisată acum. Ai la îndemână maşina de făcut operaţiunea asta? Mă gândesc că e multifuncţională.

  38. 😛


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

