DRACULINARIA – reţete culinare din sec XV, 1

INTRO. Întrucât în editura SM va apărea cât de curând volumul Draculinaria, reţete culinare din sec XV, din timpul lui Dracula adică, facem un test publicând câteva reţete inedite. Ziceţi-vă părerea şi aşa mai departe.

FICĂŢEI DE ŞTIUCĂ ÎN UNT

Necesar: 500 gr unt, 500 ml vin alb, 2 kg ficăţei şi stomacuri de ştiucă, acesta din urmă bine spălate şi curăţate, sare, piper, pătrunjel tocat mărunt.

Mod de preparare: Se ia un vas mare, se pune pe foc  iar după ce s-a încălzit bine se dă drumul untului înăuntru. Când untul e topit, răstorni înăuntru vasului ficăţeii, stomacurile şi mai dai odată la foc mic. Potriveşti uşor de sare şi piper şi răstorni vinul. După două minute mai amesteci odată foarte bine. Tragi vasul la marginea plitei, presari verdeaţa şi poţi servi la masă.

Ce se bea: Numai MusiuAlexandru ştie.

Nota Bene: Comentarii şi idei de copertă. Cele mai bune comentarii vor apărea în volum. Şi aşa mai departe.

29 comentarii

  1. Cu ficatzeii n-am nimica, ba dimpotriva, da’ stomahuri de stiuca – was ist das ? cum arata? cum se curata? cum se manipuleaza? 500g unt? Profesor Mincu, eat you ficatzel out!

  2. Pai, mai, Zano, stomacurile de stiuca sunt chestii mici, care la vremea aia nu se aruncau. De curatat nu le curatai tu, asa ca ce te mira. Apoi, la vrema aia uleiul de floare nu exista, se folosea ca grasime, printre altele, untul. Mai erau si uleiul de masline, adus pe caravane din Grecia si grasimea animala. Si asa mai departe.

  3. Vasile, stiu ce se bea. Alb se bea. Am sa dau în vileag si asa mai departe, vorba ta. Fug sa-l pun la rece.

    Ramâne sa stabilim.

  4. pentru mine(si pentru multi cred ) as zice un masi soave classico levarie

  5. n-as baga mana in foc ca-i si musiu de acord. 🙂

  6. Descrie-l, zi ce e, scoleste-ne si-ncânta-ne.
    Io la ce ma gândeam am sa descriu, poate, zilele astea.

  7. Vasile, unde gasesc pipote de stiuca ?

  8. Vasile, inteleg eu ca retetele sunt de atunci, da’ ficatzii nostri sunt de acum si de aici 🙂 Daca asta carte se vrea a avea doar valoare documentara, fie. Daca nu, poate ar fi interesant sa oferiti si o alternativa ‘moderna’ la fiecare reteta – de se poate. De nu, nu. Eu una o voi citi oricum.

  9. musiu dupa cum stii, pagina mea de „descrieri” s-a inchis. citesc si savurez ce-mi oferi in materie de licori slab alcoolizate. 🙂

  10. vasile, eu manac ficati da nu de stiuca, o reteta cu ficati de om vrei?

  11. Bine, Anaid. Ma-ncumet.

    Dar la capitolul „slab alcoolizate” sa nu contezi pe mine, alea sunt berile si Vinifructul, cidrul si asa mai departe. Aici vorbim de vinuri (splendide, între altele, ca doar selectia o fac eu si va dau ce e mai bun), adica 11.5 – 14.5 % vol. alc.

    Suntem de acord, da ? Sa n-avem vorbe.

    Da-mi ceva ragaz si ai sa vezi la ce alb va invit. Pa.

  12. Nu nu nu nu! Vasile, ai uitat cea mai importantă etapă, leitmotivul cărţii de bucate: după ce se răcoresc puţin, cât să poată fi manevraţi fără să fie îmbogăţiţi cu un strat de epidermă (nu de alta dar jupuirea face parte din altă carte de reţete) şi înainte de a fi serviţi, ficaţii se înşiră pe ţepuşe. Abia apoi se dau la masă, mai rumeniţi sau picurând câte un strop de sânge, după gust.

    O să fie interesant când o să se ajungă la borş cu perişoare.

  13. Bors cu verisoare, mai degraba.

  14. Dragoane, mă simt boierul Moţoc. Cum mă împingi tu în oala cu genocid. Frumos îţi şade. Să fie avertizată Andreea, să nu se mire dacă găseşte într-o zi în mijlocul sufrageriei o grămadă de căpăţâni nu de usturoi.
    Acu’ na, nu c-ar fi foarte normal nici cu ăla. Dar scapi uşor, vine Sf. Andrei – zici că făceai provizii.

  15. As incerca si eu reteta asta, dar, la cum imi tremura mana, mi-e teama ca as scapa vr’o doo, trei kile de vin si apoi, in loc sa va invit la masa, va trebui sa va invit la bar. 🙂

  16. Musiu, nu stiu de pipote. Mai ales de stiuca. Sa-ntreb, sa descos, sa se innopteze, sa ies la pescuit si asa mai departe si poate gasesc.
    Anaid, da merg si ficatii de om. Tot mici, ca sa incapa in oala. Ingredientele sunt aceleasi.
    Musiu, pe la noi a aparut un excelent sec numit Zighara, podgoriile Panciu.
    Nu, Petronia, n-am uitat nimic.

  17. vasile, eu am auzit de escalop Zingara, dar de vin ?????????
    ma urc acusi pe deal si caut! desi ma indoiesc c-ar fi astfel de soiuri! o fi vreo ciuperca.:)

  18. Vasile, confund eu cu Zghihara ?

    Anaid, zau asa. Aici e vorba de terroir, de pestoaice danubiano-pontice, de stiuci neaose, nu de grenadins de veau aux morilles et pommes amandines sau mai stiu eu ce fajitas.

    Nu, Vasile ?

    Anaid, tu ce zingari fumezi ? 🙂

  19. tu musiu vb de zingari? aproape ca i-ati ars!

  20. Nu, Musiu, nu confunzi.
    Anaid, asteapta reteta de escalop. Nu te repezi, nu-ti face bine la varice si asa mai departe.

  21. Vorbeam de zingari cu filtru. Daca te referi la altceva, nu i-am ars noi, Anaid. A bufnit soba.

  22. musiu , nu mai fumez de ieri! se pune? iar inainte de ieri fumam de alea de face cawboy-ul reclama.

  23. musiu, inceea ce priveste soba, tare mi-e teama ca se umple la loc.
    din alte surse intelesei ca prea pplinul fura facut de autohtoni.

  24. Anaid, si eu ma lasasem ieri dar m-a momit azi o doamna cu un cartus la juma de pret. Tot din alea de care zici, cu Mac Laren – Honda când traia Ayrton Senna. Ce era sa fac ? Am marcat banu, am zis saru’ mâna si am plecat dupa chibrituri de Braila. Au mai mult fosfor si sunt nutritive, poti sa supravietuiesti orunde cu ele. Bear Grylls stia asta ? Nu stia.

    Pai soba se umple, Anaid:

    Ma ppuse naiba sa ma-nsor
    Ce mare dandanaieeee
    Sa-mi iau nevasta din Obor
    O soba de odaieeee.

    Vecinii mei sunt oameni buni
    Nu-ncape nici o vorbaaaa
    Din când în când mai vin si ei
    Sa bage-un lemn în sobaaaaaa

  25. nu-i tarziu musiu, poti sa incerci si maine. pana maine pe „doamna” o urci in avion si scapi. exista in schimb riscul sa dau eu de ea pe aici. 🙂

  26. Saz trimet ceva prin ea ?

  27. un turnulet si-un chardonnay.

  28. Ouchiei. Un Côtes du Jura special pentru tine. Si-un turnulet Vauban cu toate accesoriile si asa mai departe, vorba lui Vasile.

  29. Hm!!!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

