DRACULINARIA, reţete culinare din sec XV, 3

INTRO. Cum am mai zis, edităm o carte de bucate cu reţete de pe vremea lui Dracula, sec XV. Probabil în decembrie 2010 va fi în librării. Acum, noi doar testăm piaţa rugându-i pe prietenii noştri să-şi spună părerea.

CHITONAG (Pastă de gutui)

Necesar: 5 kg de zahăr, 1,250 l apă, 5 kg pulpă de gutuie.

Mod de preparare: Iei o oala mare şi pui să fiarbă la foc mic apa cu zahărul. După ce s-a topit zahărul şi începe să se lege pui şi pulpa de gutuie pisată, ca să fiarbă mai uşor şi o laşi câteva ore până scade şi se îngroaşă. Pe o scândură specială, curată, presari un strat subţire de zahăr, nuci şi alune pisate. Întinzi deasupra chitonagul şi îl tai în mai multe forme: rotunde, drepte, căluţi, omuleţi, brăduţi şi le laşi la căldură să se usuce de tot. Se poate servi ca desert sau ceva de ronţăit la un vin bun.

NEXT: Ciorbă cazacă.

6 comentarii

  1. si asta se marcheaza. as mai vrea detalii despre scandura speciala si curata.

  2. Frasin sau acaju, zâna eficientei. Avem furnizorii nostri, dar putem sa te ajutam. Confera mâncarii un plus de savoare, de prospetime, de naturalete precum si un inimitabil gust de „boisé”, bine dozat sia preciat de clientii californieni ai lui Vasile.

  3. Zâna Eficienţei, dacă furnizorii noştri or fi în grevă (mai obişnuiesc asta, mai ales toamna că le e lene să se murdărească prin păduri), o variantă fezabilă oferă un tratat cu un secol mai tânăr decât cartea de bucate la care lucrează Rechinroll. E drept că e mai mult cu reţete de pictură din sec. XIV, dar la câte oase, albuşuri şi gălbenuşuri de ou, extracte din buruieni şi chiar aluat sunt incluse în el cred că-l putem considera berechet şi o carte de bucate.
    „Mai întâi, trebuie să ai o tăbliţă din lemn de merişor, cu fiecare faţă de mărimea unei palme, bine curăţată şi netedă, adică spălată cu apă curată, frecată şi curăţită cu sepia (…). Când tăbliţa aceasta e bine uscată, ia destul os, măcinat bine, timp de două ceasuri, că nu-i mult, deoarece, cu cât e mai mărunt, cu atât mai bine. (…) ia mai puţin de o jumătate de bob din această pulbere de os, sau şi mai puţin, şi amestec-o cu scuipat şi întinde-o cu degetele peste toată tăbliţa (…).” (Cennino Cennini – „Tratatul de pictură”, Bucureşti, ed. Meridiane, 1977, pg. 38)
    Sau:
    „Pentru acelaşi scop e bun şi lemnul de smochin foarte bătrân”. (Ibidem, pg. 39)

    E drept, asta nu e tot: „Fă în aşa fel ca lemnul să fie uscat; şi dacă scândurile sau plăcile de lemn le-ai putea fierbe într-o căldare cu apă curată, lemnul acesta nu ţi-ar face niciodată surprinderea de a crăpa.”
    E de ascultat sfatul ăsta. Eu am încercat reţeta adineauri şi mi-a căzut tot zahărul prin crăpăturile scândurii. Apoi prin cele ale parchetului şi ale planşeului la vecini. Acum trebuie să mă duc la ei să văd cum îmi recuperez zahărul din ceaiul lor.

  4. Vai , cata risipa de zahar…imi pare rau ca editia din 1921 a Cartii de bucate pe care mama mea o utiliza la torturi cu etaj, la fezandarea fazanului, la arderea zaharului ars, precum si la aranjarea mesei cu dichis a disparut! De fapt a fost aruncata la gunoi de sora mea, geloasa pe toate celelalte femei din Univers! 😦
    Deci, frecati bine lemnul, sa nu va mai scape zaharul printre degete!
    Dar ce faceti de fapt? Preparati grundul? Va apucati de pictat?
    Mai bine am face si noi o galerie de arta, cu licitatii, vad ca-s la moda!

  5. Dar şi mai bine facem tablouri comestibile, să nu mai poată nimeni niciodată spune că nu se poate mânca de pe urma artei.

  6. Hellas, Petronia, o idee intr-adevar excellenta! 😀
    Am putea rupe inima targului…am putea face adevarate „chef d’oeuvres”…deja ma gandesc sa-ncep sa-l terorizez pe pictor sa-mi picteze placinta cu branza, sau pe cea de mere…singura mea dilema e cand? Inainte, sau dupa coacere?
    Pai altii de ce sa vanda turta dulce pictata? 🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

