Medalia de Onoare

Babelor,

Nici eu nu m-aș fi așteptat.
Am fost aseară la avanpremiera noului film al lui Călin Peter Netzer, Medalia de onoare. Era o proiecție specială pentru crema bloggerimii (bineînțeles că n-am întâlnit pe nimeni cunoscut), și bineînțeles că am fost invitată. Mulțumiri pe această cale lui Cătălin Anchidin, Project Manager la Parada Film.
După ce am mâncat un fursec, am citit mapa de presă, m-am jucat cu pixul primit cadou și am răsfoit Gazeta Sporturilor, s-au stins luminile și a început filmul.
În primul rând, felicitări omului care a făcut sunetul. Am înțeles tot. bravo.
În al doilea rând, să vă zic cam despre ce era vorba. Ion I. Ion (Victor Rebengiuc), pensionar, căsătorit, nevasta nu vorbește cu el, primește o medalie de onoare pentru ceva fapte din WWII. Omul se miră, că nu își amintește să fi făcut mare lucru, dar acceptă medalia, mai ales când realizează ce foloase îi aduce aceasta: respectul vecinilor, într-un fel și pe cel al nevestei, și mai ales respectul de sine. Pentru că iată (se autoconvinge el), el nu este chiar un nimeni! Realizarea sa principală nu este faptul că și-a turnat la miliție fiul care vroia să fugă în Canada, ci că (se autoconvinge și de asta) a distrus comandamentul Hitlerist! În fine, filmul este despre mai mult de-atât; e o analiză de caracter, o analiză a societății, o analiză a vieții la bloc, o analiză a unei familii, etc.

Ce m-a încălzit cel mai mult a fost să văd actori care sunt cam de-o vârstă cu mine în filmul cuiva care ar putea să-mi fie nepot. Ion Lucian, de exemplu, a fost magistral. Beligan, la fel. Camelia Zorlescu, idem. Despre Rebengiuc, ceva mai tânăr totuși, nici nu mai vorbesc. Adică, cu toate că uneori (deși foarte rar) tușele erau puțin cam groase, omul a jucat fantastic. Sau nu fantastic, ci mișto. (Și pentru că rolul era perfect pentru el, și oricum felicitări lui Tudor Voican pentru scenariu.)

Bun, nu știu ce să mai zic despre filmul ăsta. Vreau să vă duceți să-l vedeți, și mă întreb cum să vă fac s-o faceți. Poate zicându-vă că este unul dintre cele mai calde filme românești din ultimii ani – un film care, deși nu mi se pare mai puțin obiectiv față de personaje, este totuși mult mai mișcător. Nu predomină întunericul gri din filmele lui Puiu, și nici lăbăreala specifică noului val – deși nu este un film rapid.

A, stați. De fapt cred că m-am prins. Diferența dintre Medalie și celelalte chestii văzute în ultimii ani e că ăsta are umor. O să vedeți. Nu cu găleata, dar exact cât trebuie.

Și într-o scenă cineva joacă minesweeper.
Şi Ion Iliescu se joacă pe sine însuşi.
Mai mult ce vreţi?

Vă pup,

Rhetta

9 comentarii

  1. Mor de nerăbdare să-l văd. Interesant este că alaltăieri treceam cu un taxi pe lângă Naţional şi mi-a agăţat privirea imensul afiş cu Ilici şi Rebe. N-am apucat să văd decât cuvintele Medalia de onoare… Nu m-am prins că este un film. Şi aveam aşa, un gust amar, cum, domnule, i-a dat Ilici lui Rebe o medalie şi omul a primit-o cu aerul acela de pensionar recunoscător şi … Nu înţelegeam deloc, deloc.

    Acum am răsuflat uşurată. Şi abia aştept, abia aştept, abia aştept să văd filmul. Unde?

    A, şi spune-i lui Călin Peter Netzer că şi noi facem parte din cremă. Şi suntem foaaaaaaaarte gustoşi. Care noi? Prietenii tăi de pe-aici şi de prin suflet, Rhettocika 🙂

    Te pup, cum ai zice tu însăţi 🙂

  2. Pe mine ca o necinefilă ce sunt o chestie mă miră. Să-ţi joci propriul rol mi se pare ceva care necesită umor şi un pic de autoironie. Să… Ion Iliescu… astea…?
    Uh!

  3. Pai Petronia, e vorba sa act naturally, asa ca…

  4. Sa act naturally fara script? Mare curaj, dom’le

  5. Da, mutra lui Ilici pe sediul fostului PNL, la universitate, m-a facut sa ma opresc din mers si sa ma scarpin in cap vreo cinci minute. Stiam ca e un poster de film, totusi… wtf, ce cauta Ilici acolo, si inca ranjind satisfacut?! Clar, tre sa-l vad, sa lamurim misterul. Multumim de sugestie!

  6. ca sa-ti joci prorpiul rol trebuie sa fii actor inascut ;))

  7. E prost ca dracu filmul asta ..nu merita nici un pic de atentie. Singura problema e ca Netzer e talentat dar nu stie ce sa faca cu talentul lui. Poate daca ar vedea niste filme..i-aş recomanda un pic de Alonso sau C.Denis. Pacat de talentul lui dar nu ii spune nimeni ce sa faca cu el…il lasa sa bijbiie prosteste cu subiecte si retorici din anii 80…

  8. Mnezeule, îl prefer de o mie de ori văliştilor cu subiectele lor din anii 2000. Adică nimic. Comparat cu Aurora e o capodoperă.

  9. […] scris mai bine decât mine despre film Andrei, Dragoş, Loredana, Ana, George, Elena, Rhetta, […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

