Terapia de ambuscadă

Oamenilor,

M-a întrebat cineva zilele trecute când cred că e ok să renunţi fără să fii laş ori leneş. Era vorba despre relaţia ei problematică, despre care moaca sau reacţiile mele cu siguranţă nu încurajau să fie vorba. Însă fiindcă ambele erau ignorate autist, despre asta era. Când n-ai chef să-i spui cuiva că îşi pierde timpul şi se joacă de-a Baba Oarba deci o să dea un cap în uşă, întrebi ceva care să devieze discuţia sau să-ţi dea mai multe opţiuni, nu? Ba da. Deci zic:

“Depinde. Dacă-i vorba de un medic la Urgenţe sau de echipe de salvare, de prins trenul ori de cerut iertare, cam la 15 minute după “prea târziu”.”

Cineva nu se lasă. Ţine cu orice preţ să-i spun un adevăr nasol şi ştiu de ce: e o bucurie să poţi urî pe cineva dacă alternativa e să te urăşti pe tine.

“Nu… Într-o relaţie. Uite, eu cu (altcineva)”. [Bineînţeles.]

“De un an nu mai e cum era. [Din câte îmi amintesc despre el, nu cred că ăsta ar fi un lucru rău.]

Nici eu nu mai sunt foarte sigură, dar… Ştii. [N-am nici cea mai vagă idee ce să ştiu.] N-aş renunţa la ce avem.”

După vreo zece secunde penibile în care mă holbez la ea necrezând că aşteaptă un răspuns, înţeleg că nu ştiu cum dar se pare că-mi citeşte semnalele taman invers deci chiar asta aşteaptă. “Cineva”, îi zic în timp ce mă concentrez la cafea ca să n-o strâng de gât, “dacă mi-ai fi prietenă ţi-aş spune că cel mai bine e să renunţi atunci când îţi vine ideea s-o faci. Pentru că de acolo nimic nu mai merge decât în jos. Dar tu şi eu nu avem discuţii de genul ăsta. Nu poţi să întrebi oamenii isprăvi din astea. Poftim [i-am dat o prăjitură, părea tristă], poftă bună.”

Serios?! Ambuscadă terapeutică? Grrr…

59 comentarii

  1. tronio, apreciem fatul ca esti asa desteapta. esti un fenomen al naturii. dar…

    omul e un mamifer fricos. cat de om e el, tot mamifer fricos e. nu ai ce face.
    te-ai gandit ca o sa mori? ce faci dupa aia? eh?

    asa e si cu ce ai scris tu despre acel cineva. indoiala te face imbecil. dar intr-un mod placut.

  2. Piticule, a fi imbecil nu e niciodata placut. Doar ca nu’ti dai seama cit de neplacut e. Mai ales pentru altii.

    Petronia, nu sint neaparat de acord cu tine. Mai exact, nu sint de acord cu generalizarea faptului ca odata ce ai pus intrebarea gata, e naspa. Nu la oricine. La un om sanatos la cap a chestiona din cind in cind pina si lucrurile care par imuabile sau tabu e un semn de normalitate. Dar, in mod evident, „cineva” nu era sanatoasa la cap, macar pentru faptul ca iti citea semnalele pe dos (am mai asistat eu la o faza similara cu tine si un porumbel 😀 – sper c’am fost suficient de subtil). Asa ca, in cazul asta particular, sint de acord cu tine 😀

    M’am cam contrazis? E bine. Ma recunosc.

  3. Dragoane, nici eu n-aş fi de acord în teorie cu ideea. Dar în practică sunt. Şi a mea şi a altora, la care am fost martoră (nu ambuscată ca acu’). E o diferenţă între a analiza o situaţie şi ideea să renunţi. Rămân la părerea mea că odată ce a venit ideea aia, mai există poate momente de fals ok dar lucrurile merg în jos.

    Pitice, ce-o să fac după aia? Mai întâi şi mai întâi o să văd ce se întâmplă după ce mori. Nu îndoiala te face imbecil (te face om), ci să-ţi arunci îndoielile în capul cui prinzi la colţ.

  4. Petronia, experientele de tipul asta sint fals revelatoare pentru ca, de obicei, ti le prilejuiesc persoane cu o problema la intimitate. Revenind la ideea de om normal la cap, unul d’asta nu incepe sa’si faca publice in stinga si’n dreapta indoielile sau intrebarile. Daca te rezumi la aia „vorbareti”, practica si teoria isi dau foarte frumos mina in a confirma exact ceea ce spui tu.

  5. Nu Dragoane, tocmai. Mă refeream la persoane apropiate, care nu mi-au sărit cu experienţele lor în cap din senin şi neavenit. Repet, nu e vorba despre îndoieli, ci despre sentimentul că nu mai merge.

  6. Am inteles, am inteles. Inca de la inceput.

    Ma rog, aici avem teorii diferite, probabil. Eu unul consider ca pina si in dragoste/cuplu crizele sint inerente fara a fi neaparat fatale. Chiar si cele de substanta. Si mai cred ca o criza, gestionata eficient, se poate transforma intr’o mare ocazie de a face niste salturi inainte. Evident, e nevoie de mult echilibru si de participare de ambele parti.

    Pe de alta parte, stiu prea bine ca exista si probleme fara solutie. Sau, mai bine zis, cu solutia evidenta, ia’o la fuga. Si sint de acord ca in astfel de cazuri este o idiotenie sa persisti in speranta stupida ca ceva se va indrepta. Iar o idiotenie si mai mare mi se pare sa afirmi ca, totusi, nu vrei sa pierzi ceea ce ai cind tocmai ai afirmat ca ceea ce ai e maro si pute (ma rog, unii dintre noi nu au depasit stadiul anal) (nu Piticule, nu’i cu gay sau sodomiti, e psihanaliza).

    Da’ nu despre asta era vorba in propozitiile tale ci despre obiceiul odios de a’ti deversa problemele in capul cuiva care n’are nici cea mai mica inclinatie spre a le asculta. Curat odios.

  7. Da, despre asta era vorba. Şi despre Baba Oarba.

  8. Mie imi place cind unii oameni te invita sa le spui lucruri naspa. De fapt nu’mi place. Tu o tot dai ocolita pentru ca nu te simti in pozitia de a le deschide taman tu ochii da’ ei nu se lasa, o tot cer. Partea dezgustatoare vine abia cind nu mai suporti si dai drumul raspunsului pe care incearca sa ti’l smulga si ai incep sa te urasca pe motiv ca esti prost si nu intelegi nimic si te crezi destept si’ti permiti sa’i judeci pe altii.

    Unii oameni, nu putini, vor doar sa le spui ca au dreptate, ca esti de partea lor chiar daca 5 minute iti spun un lucru si in urmatoarele 5 exact contrariul. Uneori sint tentat sa le ofer astora nu adevarul ala crud pe care’l cauta ei la mine ci pe ala cel mai teribil, adevarul ca nu partenerul tembel pe care nu’l mai suporta e de vina ci chiar ei, ca in halul in care sint n’au nici o sansa la fericire indiferent de cit de bun sau prost e partenerul. Omului prost nici Sfintul Duh nu’i poate baga fericirea pe git.

  9. ˙ɐsɐɯ ǝp ǝʇuıɐuı ɐpɐɔsnqɯɐ ǝp ǝʇɐɯıɹdɯoɔ ıǝɹʇ

  10. odios, dragonule? poate fi obositor, enervant, patetic, penibil, etc, de acord. dar oricat de justificat mi-as dori protejat spatiul personal de intruziuni confesive nesolicitate, aleg sa respect principiul asta eu insami , fara a pretinde aceeasi cenzura drastica si celorlalti.cred ca odiosenia de care pomenesti are ca sursa o dilema morala: impulsul natural de a fi util , inclusiv prin luciditate indigesta versus disconfortul afectiv si moral de a te trezi inhatat intr-o istorie personala obscura si responsabilizat fortat, printr-un greu blamabil santaj afectiv.
    si de cand cu cartografierea inteligentei emotionale, as fi foarte precauta cu orice afirmatie care care include both fericirea si prostia.

  11. dooooamne. s-a sucit lumea?

  12. depinde. daca te uiti din militari, eu scriu cu picioarele in tavan.

  13. daca ma uit din militari inseamna ca sunt acasa si beau bere si aplaud cand vad cum iti atarna fusta in cap si ma uit la picioarele tale.

  14. tu esti un caz clinic al berii. bea si tu ceai verde, cam 1 l pe zi, si-o sa vezi cate-o sa mai vezi.

  15. doamne fereste! un litru de ceai de prune e coma curata…

  16. just, in diabet. daca n-ai diabet, dar ai borcane in camara, e elixir.

  17. Piticule, tu bei bere imponderabila ?

  18. acu beau un vin scump. ca e ziua romaniei!

  19. sunteti ceva de speriat,domnilor. petronia si dragonul au pus niste probleme serioase aici,iar voi doi va luati iar la brateta sa coborati in crama.ntz,ntz,ntz

  20. eu nu am inteles ce a scris petronia. asa ca mut discret subiectul spre subiecte mai facile. de fapt cred ca nimeni nu a inteles. cred ca
    nici petronia.

  21. Noemi K, pe o vreme de facut copii si numarat bani – sau invers – ce poate fi mai important decât fata dinspre pat a plapumii, starea bateriilor de la telecomanda si tirbusonul ?

  22. habar n-am .la mine doar ploua.

  23. musiu si la tine se numara banii in timp ce faci copii?

  24. Petronia eu am inteles ca esti psiholoaga azi?

  25. Dragoane, exact la oameni de genul ăsta şi la necesitatea de autoapărare pe care o induc subconştient imediat mă refeream când am povestit de reacţia şi mutrele mele inutil necooperante. Am răbdare şi putere să fac asta fără nici un fel de prefăcătorie numai dacă o fac exact aşa: adică fără nici un fel de prefăcătorie. Cu alte cuvinte, să îmi pese. N-am energia şi nici răbdarea să mă prefac că-mi pasă.

    Alexandre, ˙ɯlɐɔ ǝp ɹɐɥɐd un nɔ ǝʇnăq ǝınqǝɹʇ ăɔ ıɔız ăs ʇɐʇın ıɐ ’ɐp ăţıulǝsăƃ ăuıɐɟ

    Noemi, deşi povestea asta face mărturisirea inutilă zic: eu pretind cam ce ofer. Şi cam cui ofer.

    Pitice, un ceai de prune fiert cu piper, zahăr şi cuişoare e exact ce trebuie pe vremea asta. Nu chiar un litru, da’ e bine să fie acolo în cratiţă, se mai evaporă la fiert.

    Anaid, taman invers. Mă apăr de pacienţi care dau buzna. Ştii bancul ăla cu femeia care intră în cabinetul ginecologului, vede pe unu’ în halat stând pe-un scaun, îl întreabă dacă poate să se dezbace, ăla zice că n-are nimic împotrivă, aia zup hainele jos şi pe masă, ăla stă în continuare, aia „ăăă…dom’ doctor…?”, ăla „nu-s doctor doamnă, sunt omul de serviciu”? Ei. A mea n-a întrebat. 😀

  • Da, Petronia. Si ne-ndulcit.

  • :))) nu stiam bancul.cat despre „a ta” zic ca-ti bati capul si nu merita.fa-ti un stoc de diazepam, in caz de……..

  • si de ce ma rog trebuie sa stau eu pe aceeasi banca cu musiu? sau vad eu patrat? ha?

  • Noemi, stiu ca nu am fost explicit, pentru mine omul prost nu este neaparat cel cu IQ redus. N’a fost nevoie de unul ca David Goleman ca sa stiu ca inteligenta emotionala sau cea sociala n’au nimic de’a face nu inteligenta rationala (da’ i’am citit si pe ei, just in case :D). Pentru mine omul prost este cel dezorganizat interior, lipsit de orice interes de a empatiza cu cel din fata lui, de a intelege daca este adecvat. Daca vrei, e omul cu EQ si SQ foarte redus.

    De ce e odios? Pentru ca a’i asculta pe acestia este o risipa inutila de energie. Mai mult, este o risipa pe care nu o faci de buna voie ci pentru ca’ti sint speculate buna-cuviinta si rabdarea.

    De’a lungul timpului, sufrageria dragoneasca, dotata mai nou si cu un rastel bine garnisit de vinuri numai bune de dezlegat limbi si deschis suflete, a fost martora multor sesiuni de „terapie” pe care le’am initiat cu foarte mult drag stiind ca putem, eu si dragoanca din dotare, ajuta oameni care vor si pot sa fie ajutati. Cunosc prea bine leacul ascultarii atente, al empatizarii si al ofertei de umar de plins pe el. Ba chiar sint foarte bucuros sa’l ofer gratuit de oricite ori el este necesar si eficient.

    Problema este ca in situatii ca cele descrise de Petronia leacul descris mai sus nu este nici necesar, nici eficient. Oamenii de tipul asta trebuie mai intii sa se adune, sa se cunoasca, cit de cit, pe ei insisi, sa vrea sa fie ajutati (nu doar sa reverse intrebari si indoieli in stinga si’n drepta). De cele mai multe ori, daca reusesc sa faca asta, nici macar nu mai au nevoie de ajutor, raspunsurile vin de la sine. Si stii ce e misto? Daca tot vorbeam de Goleman, studiile lui au aratat ca inteligenta emotionala si cea sociala pot fi imbunatatite semnificativ, spre deosebire de IQ care poate fi doar valorificat mai eficient, nu si crescut. Asa ca pentru „oamenii mei prosti” (ca sa nu mai existe confuzii) exista aproape intotdeauna speranta. Da’ tre’ s’o vrea ei mai intii. Pina atunci sint odiosi si vampirici.

  • Dragoane, strigoi mai degrabă că era în preajmă de Sf. Andrei. 😀

  • Dada, strigoi. Cum de nu mi’a venit ideea?

    Apropos, ce naiba se intimpla cu pagina voastra de apar comentariile in halul asta?

  • Dragoane, ada o turbina din alea, sa sufle peste cutiuta de comentarii si s-o puna la loc.

  • Alecule, pacatele mele, daca sufla vreuna dintre turbinele mele nu doar c’o sa imprastie comentariile ca pe confetti, da’ si blogul o sa urce nu pe 1 ci pe -1000. Ai grija ce’ti doresti ca Dragonului ii plac chestii puternice, lucra numa’ cu turbine heavy duty (cea mai mica la care am lucrat avea vreo 47000 cai putere, cea mai mare vreo 190000. Parc’ai vrea o masina cu asa bestie sub capota)

  • ete nu stiam eu de ce stam toti ingramaditi pe-o craca , nu era dragonul cu turbina in functiune.

  • Pune-o si tu macar asa, „la ralantiu”. Auzi, da-n marsarier merge ca aspirator ?

  • Dragoane, aia nu-i maşină ci racheta Challenger in the making. Şi ce vrei să spui despre comentarii? La mine arată foarte normal, probabil pentru că stau cu bătătorul de şniţele în mână.

    Anaid, azi nu stăm îngrămădiţi pe nici o cracă, ci chinuindu-ne să stăm pe ea alunecăm şi ajungem cu capu-n jos ca liliecii. Na, nu că n-am fi nocturni cu toţii şi io şi cam chioară.

  • petronia am luat batatorul in mana si n-a functionat.
    o fi al tau fermecat , ori esti hary pettronia?

  • Anaid, aş zice mai degrabă că-mi ştie monitorul de frică de acum două seri când a făcut cunoştinţă din cauza mea inopinat şi acrobatic cu parchetul (se pare că faptul că-i lipsesc vreo două şuruburi a făcut laptop-ul mai flexibil, că e ok). Dar situaţia e de fapt o aparenţă: el crede că-mi ştie mie de frică, dar cea căreia i s-a oprit inima şi i s-au răcit picioarele după tumba de pe masă a aparatului io am fost. Dar deh, cred că e prudent de-acum. Ca şi mine de altfel.
    Una peste alta, nu te-aş sfătui să încerci metoda asta de disciplinare. Da’ poate-mi zice şi mie cineva care-i problema? Io am lăsat bătătorul din mână şi tot se vede normal. Aşa impresii puternice să produc?

  • vrei un prt. scr.? suntem aliniati ca-ntr-o pagina word cu marcatori in fata fiecarui pantof.parca suntem la defilare .

  • si asta nu demult , de cand a vrut musiu neindulcit! poate daca-i pune putintel zahar isi revine.

  • Bizar. Da, cred că ştiu cum arată: ca atunci când o pagină se încarcă incomplet. Oare de la gheaţă? Sau de la ziua naţională? La câte rânduri la vin fiert şi ţuică fiartă o fi stat azi internetul?

  • Anaid, sa nu te prind ca pui zaharina-n vin

  • :)) stii tu ceva musiu. da-ti jur ca daca-ti fac o analiza la sange cu ce-ai baut ieri, gasesc un pumn de zahar(ina)

  • Vin fiert? Vin fiert? Vin fiert? Fin viert? Tin ierfv? Int iverf?…

    Cu coajă de portocale, scorţişoară, cuişoare şi câteva boabe de piper, sper.

  • alb , dulce si cu zahar. 🙂

  • Anaid, nu e înca sezonul de Monbazillac, zau. Asteapta Craciunul si feliile de foie gras.

  • sezon , nesezon. merge uns un vin fiert.

  • ce-i cu paragina asta de pagina de commenturi,hm? eu nu vreau vin fiert, deja fierb, sunt vezuviu,sunt apatrida . gata, ma calmez.

  • Noemi, degeaba fierbi dacă nu eşti vin şi dacă eşti vin degeaba fierbi dacă nu eşti în raza de consum. Deci stai crudă, e mai bine.

  • Pai…. la ralantiu nu prea e eficienta. Cu banii de curent s’o tii pe ea acolo mai bine ei vreo 200-300 de ventilatoare din Obor si faci cam aceeasi treaba.

    Aspirator? Hmmmm… nu prea vaz cum…. nope, daca ma gindesc mai bine, nu merge. Poate doar ca aspirator de gagici: „ce faci papusha? vrei sa’ti arat ce turbina heavy duty am?”

  • dragonule,turbina asta heavy duty a dumitale merge si ca generator sau te conving sa sufli spre mine la noapte, asa, mai delicat, de vreo 25 ? am asa, un presentiment odios.

  • Noemi, in spatele oricarei mari turbine exista mereu un generator 😀 (don’t ask, it’s complicated)

    Acel Kronstadt din semnatura are vreo legatura cu locul in care ingheti acum? Ca daca da, cred ca am o veste bunicica, din surse sigure, din familie (neam de turbinisti, you might say). Se termina in curind de instalat niste generatoare noi si faine.

  • e o veste minunata, merci, dragonule. minunata pentru ex-concitadinii mei. mie imi dau frisoane gdf suez si un cadavru de generator. l-am batut cu facaletul azi, acum il pregatesc de parastas.

  • Noemi, înainte să pui grâul la fiert pentru colivă (ador coliva bună, am zis vreodată? Să aibă miez de nucă fiert în ea şi cacao pudră pe deasupra. Nu uita bomboanele de ciocolată.), bate-l şi cu ciocanul de şniţele sau pune-l să facă o tumbă de pe masă. Cu laptop-ul meu a funcţionat.

  • Imi pare rau Noemi ca n’am putut sa’ti ofer nici macar atita alinare. Din pacate gdf suez e intinsa prin prea multe locuri, inclusiv Romania, ca sa’mi dau seama pe unde esti si sa’ti repar generatorul sau sa’ti promit viitoare imbunatatiri. La Suez sigur nu esti, ca acolo e cald si fara generator 😀

  • in care tara te lasa balta si suezul, si electrica,si generatorul si aplici deus ex facaletium de ziua patriei, hm?

  • Hmmmm….. as fi tentat sa spun Romania, desi am auzit ca nici prin Siberia nu’i mult mai roza treaba 😀

  • merci, dragonule, , sincer,nu ma asteptam. temperamentul meu e mult mai delicios decat tunguska. am auzit ca s-au regenerat, totusi, codrii aia.

  • 🙂 Nonono, n’ai inteles bine. Eu doar incercam sa’mi imaginez pe unde se mai pot intimplari d’astea d’ale tale, nu pe unde te’ai mai potrivi 😀


  • Comments RSS TrackBack Identifier URI

    Lasă un răspuns

