After party cu babă. Cartea a patra

Babelor, mezami, mă copii,

Enfin, apărea şi Oscar. Acelaşi costum trois pièces devenit oglindă pe la coate şi pe la genunchi, un ceva la gât care se vroia papion, aceiaşi galoşi plini de zloată. Şi aceleaşi pedanterii siropoase până la diabet.

– Ce fac ravisantele mele doamnele ? Ma foi, quel temps abominable, Tănţico, nici nu mai mângâiam speranţa să ajung în seara asta şi oh ! cât de insaţiabil sunt de fiecare dată să vă văd !  Anunţaseră la météo că nu ninge şi poftim tempête de neige (catre mine : mama lor dă golani, ăştia cu buletinu lor !). Mvai, ce eleganţă, ma chère Euphrosine, cum îţi şade à merveille  tailleur-ul ăsta! Şi dă-i, şi dă-i. Pft.

Pe Oscar Sachelarie, veşnic păgubos adulmecător de succesiuni şi infatigabil maratonist de jupoane la nouăzeci de de ani passés, războiul îl apucase fără un chior la Paris, unde tocase prompt şi cu zel prin tripouri şi bordeluri economiile familiei, menite în fapt să-i asigure strălucite studii de drept la Sorbona. Cu buzunarele bântuite de vânt şi privat de soluţia întoarcerii acasă, după cum îi dăduse taică-său de-nţeles într-o telegramă (nenorocitule stop neai făcut de ruşine pe beata măta stop şi pe mine stop să nu te mai prind p’aici căţ sucesc gâtu stop şiţ rup şi­ picioarele stop), Oscar îşi prefăcea călătoria de studii în exil permanent. Nevoit să pună osul la treabă se angajase, rând pe rând, lustragiu, toboşar plătit cu ora la baluri de uzină şi enfin electrician la SNCF, de unde se retrăsese cu o pensie mizeră, sclerozându-se cu vremea într-o chambre de bonne cu confortul pe palier pe undeva pe lânga Gare du Nord. (E-te şi la fosilă ăsta, zicea Tante Constance : la şapteşcinci de ani uita deja să să-ncheie la prohab şi de când a-mplinit obzeşcinci uită să să mai descheie, da’ tot visează că-i pune lu’ Frosa fustele-n cap şi-i freacă argintăria. Cu ce, nu ştiu, că şi degetele i s-au chircit de la artroză. Eah, săreacu’…). Tante Constance îl culesese-ntr-o dimineaţă pariziană de ger căpietor dintr-o coadă flenduroasă de năpăstuiţi ai soartei sans le sou care tropăiau pe trotuar, aşteptând cu strachina-n mână să-şi dezgheţe oasele cu niţică soupe populaire. De vreo două ori pe an Tănţica, fire magnanimă, punea la cale împreună cu un întreg comité de hoaşte caritabile din cartier ciorba săracilor şi alte efemere binefaceri pentru calicii oraşului luminilor. D’une pierre, deux coups, micule, îmi zicea, suspinând mişcător cu privirea ridicată. Fac şi io un bine şi-mi ţine loc şi de parastas, să mă pomenească Tăchiţă şi Lucică de acolo… În dimineaţa cu pricina, prăpăditul de Oscar se fripsese cu zeama aburindă şi slobozise instantaneu, pavlovian şi din toţi rărunchii o fabulos de neaoşă înjurătură cu ralonjă prin toate calendarele, genealogiile, metabolismele şi orificiile naturale, sfârşind cu ubicuitarul scuipat şi cu « mama ei dă viaţă ! », spre oroarea viscerală a lui Tante Constance, încremenită în mantoul ei de vizon cu polonicul în mână. Cum-necum, milostenia ei poporănească se dovedi mai tare decât pofta de a-l pocni-n moalele capului pentru fluviul de bădărănii şi de atunci îl luase oarecum în ocrotire, nu fără a-l admonesta oleacă (mă, dacă eşti de-acasă asta nu-nseamnă să-njuri ca la uşa cortului), mai strecurându-i câte o bancnotă, mai trimiţându-i câte-un flanel sau câte o pereche de ciorapi… Başca invitaţiile.

(à suivre…)

‘Aidi, gata, fiţi cuminţi,

Vă pup.

12 comentarii

  1. BA! 🙂
    (nu-i interjectie 😉 )

  2. Ahm… e injectie ? Vaccin ?

    Sar’na doamna doctor !

  3. uf . halebarda tremura de emotie, iar din armura sar singuri bumbii. poc poc. am reactionat cum spui tu, pavlovian si magnanim du coeur.

  4. Asa, ca stateam pe taciuni gândindu-ma pe unde-ti svâcnise halebarda aia a ta ratacirile. Ca venisi, mon coeur est „epostouflant”, cum zicea signor ala, R. Benigni.
    Sa destupam un Côtes de Nuits, la lumina lumânarii.

  5. am fost in campanie militara, alexandre. niste triburi de zdrentarosi cutezara sa se razvrateasca. s-au vaietat si-au hulit si si-au rotit ochii inspre mine. hm, mi-am zis eu, ce mai sclerotica dizgratioasa, ce mai urdori peizane. asa ca le-am pus visine in ochi si pieile pe gard si-am venit sa ma desfat. numai labute de grifoni visez de cateva zile, nu stiu ce-i cu mine.

  6. Păi mai bine îl angaja tante Constance pe Oscar să-i lustruiască argintăria zilnic, dacă a Frosei era inaccesibilă. La polonicul de împărţit ciorba săracilor mă refer, evident. Doar nu voia să otrăvească vreun biet nenorocit, că na, polonicul trebuie că oxida dacă era folosit doar de două ori pe an.

  7. Noemi, zic eu în calitate de madame Zelda de-mprumut. Grifonii înseamna cada umpluta cu Brut Souverain, telefon scos din priza si la minor. That’s the way the story goes.
    Ah, zdrentarosilor alora toarna-le niste ulei fiert sur la tronche si se lasa cu liniste.

    Petronia, Tante Constance si-o lustruieste dupa cum se va dovedi. Osacrica se da disponibil, dar deceniile i-au facut matafizicul de consistenta marshmallow. Polonicul Tanticai era din argint (si nu din alpaca) si comporta initialele CM. Alias Tachita Mosoianu. Ceea ce insemneaza calificari, dar si wild card. Om mai vedea.

  8. am decis: Oscar venea de la Caracal. ca numai la epistolele venite din zona aia am vazut asa ortografie abuzata. imi spune mie nasul ca era vecin cu purcelele lui Berteanu, alea trei de au cazut peste mama-mare, pe cand jucau ulii si porumbeii, si i-au fracturat piciorul.

  9. Pai daca asa ai decis tu… De fapt de acolo e ta-su, de la Frasinetu, undeva în banlieue. Beata măsa era de loc din Zimnicea, de-asta era asa mai zmucita. Dar Oscar fusese repede trimis la Bucuresti, dupa ce lucrase vreo doi ani ca baiat de pravalie.

    Mersi ancor pur la foto. Ce mândru sunt !

  10. ma zapacishi si mancai un ‘i’ din coada uliului 🙂 stai sa vezi in zilele viitoare – ca mai am niste poze de la ‘Cerbul de Aur’, cu Juliette Greco, Barbara, Dalida si un Julio Iglesias june di tat. cat despre ochioasa de Marie, s-o porti sanatos! 🙂

  11. Am sa astept cuminte si n-am sa-ti ies din vorba.

    Dorm cu Marie su’ perna.

  12. […] (aici : cartea întâi, a doua, a treia şi a patra) […]


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

