Reflecţii inutile

Oamenilor,

După cum bine ştiţi, io nu scriu despre actualităţi politice că ar fi să fluier nonstop a pagubă de neuroni, asta însemnând că nu mă bag în chestii la care nu mă pricep câtuşi de puţin pentru că nu mă interesează. Până aici şi în mod general, corect. Însă.

Tot după cum bine ştiţi probabil, pentru că e peste tot, zilele astea se întâmplă o revoluţie. În Egipt şi poate nu numai. Mă rog. Raţiunile ei strict politice îmi scapă la fel de definitiv ca apa printre degete, dar evenimentul însuşi mă face să-mi amintesc de ce spunea un amic al meu despre revoluţii: important la ele nu sunt evenimentele în sine (deşi de aproape – apropiere istorică sau geografică, indiferent – e greu să te desprinzi de ele), ci capacitatea lor de a magnetiza empatii. De a atrage luări de atitudine de la o distanţă mai mult sau mai puţin sigură, folosesc expresia asta prudentă pentru că nu cred că vreun loc pe planeta asta este vreodată la perfect adăpost de o revoluţie. Pentru conformitate, pe amicul meu îl cunoaşteţi sub numele de Immanuel Kant şi e drept că nu folosea tocmai cuvintele astea. I-a povestit însă lui Michel Foucault despre ce-i vorba şi el ne spune că: „Important într-o revoluţie nu este revoluţia însăşi, ci ceea ce se petrece în mintea celor care n-o fac sau care, oricum, nu sunt actorii ei principali, este raportul pe care-l au ei înşişi cu această revoluţie căreia nu-i sunt agenţi activi. Entuziasmul faţă de revoluţie este, după Kant, semnul unei dispoziţii morale a umanităţii.” (Ce sunt luminile? II, în Ce este un autor?, Ideea, Cluj, 2000, pg.86)

Şi atunci? Ce înseamnă asta? Că dacă Herr Kant a avut dreptate, şi a avut pentru că legea formulată de el – există o voinţă de revoluţie constantă a umanităţii – s-a verificat cu mai multe ocazii din 1798 încoace, revoluţiile deşi nu sunt plăcute în sine sunt un semn de progres. Io îi sugerasem lui Immanuel să-şi formuleze ideea mult mai simplu: mereu, undeva, lucrurile vor sta prost şi oamenii vor fi nemulţumiţi de asta. Mereu asta va duce la un moment dat la o revoluţie. Voinţa de revoluţie nu e altceva decât voinţa omului de a-i fi bine. Abia asta e constanta progresului, vorba lui: indiferent dacă revoluţia eşuează sau are succes (pentru a eşua urmarea ei, după cum probabil veţi completa dacă vă preocupă politica românească).

De ce mi-am amintit io de Kant şi de textul lui despre revoluţii? O revoluţie suscită o atitudine. Indiferent care. Immanuel, dragul de el, avea dreptate şi cine-s eu să-l contrazic?

Anunțuri

19 comentarii

  1. corest. indiferent de rezultat, o revolutie aduce cu ea dorinta de schimbare

  2. Mai degrabă e un avertisment în ce priveşte dorinţa aia, Elza.

  3. da, asa e. cand vrei sa ti se auda vocea, te revolti si tu putin… si apoi ce e o revolutie? o iesire din firesc

  4. Am ramas surprins. De ce Dumnezeu, si cum se intampla; am parcurs in mare parte acelasi rationament (legat de politici in genere, si cinstit vorbind exista sinucideri mai placute decat studiul harababurii dirijate), si (aici e aici), m-am trezit in mana cu o carte a aceluiasi domn Immanuel. Dar eu, din dorinta detasarii coplete de subiectul revoltelor, am ales – „Despre bine si frumos”. Am descoperit, paradoxal, ca Immanuel Kant poate fi seducator si ghidus chiar (pastrand totusi niste proportii).
    – O zi frumoasa! –

  5. de ce sa te mint, nu cred o iota din „revolutie= progres” sau mai bland spus, „semn de progres”. o chestie relativa, unii urca, altii coboara, ca la cumpana fantanii. sa luam marea revolutie din octombrie care a avut loc in noiembrie, nu-i asa? un pic mai de curand unul pe nume pol pot a facut revolutie cu ai lui. zic si eu. tu n-ai vrea de pilda ca pisicile sa ia locul câinilor? ei, vezi?

  6. petronia, ai incepu s-o duci rau? ti-a mancat rhetta tot gemul cu nuci?

  7. Elza, io n-aş folosi cuvântul „puţin” în legătură cu nici un fel de revoltă, mai ales cu a mea când nu mai au migdale la magazin.

    Ben Ungar, oho şi încă cum poate fi seducător Immanuel dragul de el. Lumea-l ştie mai ales ca pe unul căruia trebuie să-i citeşti criticile cu creionul în mână şi foaia de mate alături, dar avea un simţ al istoriei, şi el, matematic de precis uneori.

    Strontziu, nu-i nevoie să mă minţi, ca atare nu-i nevoie să mă întrebi de ce s-o faci. Ideea era că progresul nu constă în starea societăţii după revoluţia respectivă, ci în impulsul revoluţionar însuşi, iar istoria poate fi văzută ca un lanţ de cauzalităţi în care revoluţiile sunt „semnele” (semiotica) unui progres meta-social. Na, un fel de teleologie a istoriei. Sau ceva similar pe care ai dreptul să-l crezi la fel de puţin.

    Anaid, sub nici o formă, o duc mai bine ca niciodată. Rhettei i-am cedat de bunăvoie toate chestiile care conţin nuci de la mine din casă, nu prea mă omor după ele. Inclusiv Spărgătorul de Nuci într-o variantă destul de rară şi cu autograf, dar pe ăla îl sper totuşi înapoi la un moment dat, că-l gust.

  8. Atitudinea mea fata de Egipt este una de foame. Am citit si am plecat sa imi pregatesc un platouas. E si asta un progres.

  9. si totusi, parca nu te-as mai minti si eu. nu era de vreo intrebare, ego-ul tau te pacaleste si azi. intrebarea e insa aici: primavara, ei da. primavara inseamna revolutie? daca da, atunci ai dreptate si ai tot ce vrei, mai ales periodicitate, miscari ceresti, rotatia planetelor, revolutia in jurul soarelui, cea a galaxiilor ba chiar si cea a masculului in jurul femelei, totul tragandu-se pur si simplu de la cosmos.

  10. Zână a Eficienţei, un progres ar fi dacă io m-aş dus să-mi pregătesc un platouaş. Ba chiar ar fi fost o revoluţie de-a dreptul. Pentru tine e calm social, bună organizare, constanţă.

    Strontziu, ego-ul meu încerca să-ţi semnaleze că e absolut inutil să întrebi un om care nu ţi-a cerut să-l minţi de ce s-o faci. Sau mă rog, tot ego-ul meu îţi transmitea că e o întrebare retorică inutilă şi o figură de dialog pe care n-o înţeleg. Cât despre teoria ta cu primăvara revoluţionară, cred că cel puţin praghezii îi dau dreptate fără ezitări. Dar îmi convine ideea că de vină pentru toate e cosmosul. Dacă putem băga în asta şi ceva cu alinierea planetelor şi galaxia aia de 13 miliarde de ani care-l preocupă intens pe Piticugras, ne facem cu o ontologie care-l face pe Hubble verde de invidie.

  11. m-am nascut din spuma valurilor revolutionare socialiste. pe vreme aia n-aveai de ales. am respirat avânt revolutionar, asta era „on the air” tot timpul. ca oamenii vor schimbare si ca tensiunea asta face sa explodeze cate un vulcan social, ok, e un datum omenesc, ca ni-l explica marx, kant, martin luther king sau alti frati si surori in devalmasie. manipularea e insa si ea omeneasca.
    probabil ca d’aia nici Hubble n-a mai rezistat si s-a reincarnat in telescop extra-terestru.

  12. Merge teoria. Da’ cum facem să băgăm şi nişte evrei în ea? Că altfel degeaba dăm vina pe cosmos.

  13. sa incercam. itzhak vine la rabi cu problema lui: bibi, fi-su cel de patru ani, vrea sa faca revolutie si egalitate intre sexe, scop in care se intereseaza care e la urma urmei deosebirea intre barbat si femeie. asa ca l-am adus sa-i spui, zice tatal.
    hm, nu-i usor, raspunde rabi dupa vreo zece minute de meditatie. cum sa-ti explic io, bibi, care-i diferenta intre barbat si femeie? uite, sa-i luam de pilda pe taica-tu si pe maica-ta. ia zi, stii cumva cât poarta la picior taica-tu? stiu! am vazut io! la pantofi are 43 dar cateodata pune si 44. hoo, esti precoce bibii, dar ia spune, maica-ta, stii cat are la picior? bineinteles, m-am uitat chiar ieri, are 39.
    asha! acum sper ca ti- e clar, bibi: diferenta e intre picioare.

    cam asa ceva.

  14. Strontzius, excelent, dar încă ne trebuie legătura dintre diferenţa asta şi cosmos. Cosmosul nu poate fi totuşi între picioare, indiferent ce credea Courbet despre originea lumii.

  15. mereu gasesti cate un dar. nu-i rau. primesc dar-uri. in comul meu din 31 ian., cand spuneam in final „totul se trage pur si simplu de la cosmos” ma refeream de buna seama la cosmos ca la „ordinea din lumea inconjuratoare”, anume la acceptia cea mai veche a termenului si nu ca la un sinonim al „universului” . evocam in acel com ba miscarea pamantului in jurul soarelui numita tot „revolutie”, ba venirea primaverii ca o revolutie a naturii (era si intrebarea cu care incepeam), ba dansul masculului in jurul femelei la unele specii animale din lista carora nu pot exclude omul. pe toate astea, ca manifestari ale unei armonii in opozitie cu haosul, sustinand astfel, credeam io, ideea ca „revolutia” e un fel de reacordare a corzilor naturii, eventual la o octava diferita.
    bon, in sprijinul meu invoc toate cosmeticalele si il mai chem si pe insusi cosimo medici, toate avand legatura cu cosmosul si nu cu universul, dar recunosc ca toate reflexiile astea inutile (m-am dezvatat sa scriu „reflectii”, scuze, desi verbul e ‘a reflecta’) sunt frunze vestede pe lânga originea lumii revelata de Courbet.

  16. E bine că primeşti daruri din astea, Strontzius, pentru că sunt specialitatea mea şi le dăruiesc tot anul, nu numai de ziua omului sau de Crăciun.
    Revenind la teorie, am înţeles accepţiunea asta a cosmosului de la început, aia pe care grecii antici au botezat-o cu numele pe care-l folosim azi, deşi nu ei au inventat-o. Ai făcut bine însă că mi-ai reamintit de ea, pentru că acum se leagă totul, cum îi stă bine oricărei teorii: primăvara e revoluţie în diferenţa aia enunţată de evrei.

  17. s-ar cuveni poate sa conchid cu „timeo danaos et dona ferentes”

  18. Nu că mi s-au terminat cuiele şi n-am construit nici un cal troian. L-am făcut foc de tabără, că-s deşteaptă şi-l ascult pe Ulise, mai ales că e frig afară.

  19. in traducere libera: „ma tem de dar-urile grecilor si ma feresc de doamne”. de unde probabil si originea pagâna a vorbei „doamne-fereste!”.
    foc de tabara e o idee generoasa, naste povesti.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s