O rară erată.

Babelor,

Întregul meu set de valori a fost dat peste cap. El consta, după cum probabil știți, din patru valori. Ei bine, una a fost spulberată.

Mă jucam eu azi pe la prânz veselă de-a spartul capului doamnei Jevăreanu, de la etajul unu, cu o bucată de oțel care avea forma unei țevi sau a unui tub, când aud telefonul. Las oțelul, las vecina, fug pe scări, ajung la țanc, pentru că posibilul meu interlocutor tocmai închisese. Răspund totuși, răspunde și el. „Da”, zic, „ce e?”. „Eu sunt”, zice o voce de bărbat cu mustață, „sun în legătură cu articolul dumneavoastră despre filmul Bună, ce faci?.” – „Ok”, zic. „Mda”, zice el, păi ar fi o chestie pe care vreau să v-o spun…” – „Nu vă jenați”, țip eu, „spuneți.” – „În legătură cu priza de sunet…” – „E proastă” – „Nu chiar”, spune el. Îmi dau seama că-i nebun, dar îl las să vorbească. „Vedeți dumneavoastră”, spune el suflecându-și mustața și îndepărtând o aripioară de pui din ea, „de fapt, priza de sunet e ok, problema e că ați văzut filmul la cinema Patria, nu?” – „Și?” – „Și amplificarea de la cinema Patria a fost făcută de dușmanii poporului, mai precis de dușmanii cinematografiei românești, cu intenția de a o denigra, de a o face de râsul lumii.”
Și brusc realizez că omul are dreptate. Am văzut Amintiri din Epoca de Aur la New York, și înțelegeam ce se vorbea, deși nu mă interesa. Am văzut California Dreamin’ la un mall, și n-am avut nevoie de subtitrare. Am văzut Moromeții la televizor, și chiar și fără să fi citit cartea am putut urmări acțiunea.
„Da, domne”, zic, „chiar așa.”
„Păi, da”, zice el, „la Patria și Studio se aude cum se aude, adică cum nu se aude, pentru că sistemele de sonorizare au fost făcute de verișorii Dumitrescu, care sunt surzi și sovietici. Dacă vreți să auziți un film în condiții normale, mergeți la mall-uri. Chit că sunt o invenție capitalistă, să nu uităm că la capitaliști filmele sunt cu sonor.”
„Corect”, spun, „mersi de telefon.”
Mi-am revenit din șocul dărâmării acestui mit destul de repede și am gonit pe scări în jos să mai șterg odată palierul cu doamna Jevăreanu. Zis și făcut. Mai pe seară am mâncat o ciorbă de pui senzațională. Mulțumiri autoarei. Și restaurantului care mi-a dat o lipie gratis, pe motiv că ridicasem vocea și o halebardă la una din chelnerițe.

Vă pup,

Rheta

8 comentarii

  1. Am citit de trei ori erata (probabil începe să mi se facă somn la ora asta) şi tot nu văd unde scrie că halebarda ar trebui ridicată la difuzoarele din cinematograful Patria. De ce nu văd unde scrie asta? Pentru că nu e scris nicăieri. De ce nu e scris nicăieri? Pentru c-ai mâncat ciorbă şi lipii, Rhetta. Dacă mâncai o onestă pizza diavola altfel stăteau lucrurile. Şi uite-aşa din cauza unei ciorbe sonorul va fi în continuare execrabil la cinema Patria. It’s the little things…

  2. ce frumos stii tu sa recunosti c-ai gresit. 🙂 oare pot sa-ti spun ca esti o baba frumoasa?!

  3. Ha, ha! Ai vazut Rhetta? Daca esti talentata si scrii bine? Oamenilor le pasa de parerea ta despre munca lor. Eu le-am dat cronica, bineinteles, ca mi se paruse extrem de haioasa. Da’ acu’ ca veni vorba, asa e. Eu am vazut avanpremiera la Mall si am inteles tot, iar la Patria am inteles 8% din ce zicea spalatoreasa adjuncta. Desi, vorba aia, cam stiam dinainte ce-o sa spuna, avind puternice aptitudini prorocistice. Rhettaaaaa! Esti asa de talentat.

  4. Pai da… filmele romanesti nu sunt niciodatade vina… mereu e de vina altcineva…

  5. Si lasati, ca n-am vazut „Occident” la Patria…

  6. Ma scuzati – intervin cu o curiozitate? Fratii Dumitrescu exista? Cine sunt ei si ce s-a ales de ei?

  7. daca si celelalte trei valori din setul personal sunt tot atat de spulberabile, atunci OK, Rheta, esti umana. ma intreb daca in acest caz ai accepta oare sa jucam „baba-oarba” pe valori.

  8. eu nu am vazut filmul si asta inseamna ca am cea mai buna parere despre acel sunet.

    am observat ca daca sunt multi spectatori, aerul din sala se imputineaza si sunetul se aude in aer mai putin, nu?
    daca sunt putini spectatori, nu are cine sa resprie sunetul de colo colo, deci se aude doar langa difuzoare.

    mda, acum vad ca e complicat… diseara o sa ma gandesc la un sistem de palnii sau asa.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

