Japonia care ne-a cutremurat sufletele, 愛してる/あいしてる !

Babelor,

Am scris luuuung, prea lung. Dar aveam năduf, na.

Am citit şi io articolul ăla de care pomenea Rhetta şi mi-am aruncat ochii şi pe ălalalt articol, înfierat în telegraful citat. Zic că da, sunt unii care uzurpează contextu’ ca să dea cu pretextu’ şi sunt de acord cu Rhetta : căcarea pre sine nu se merită ş’nu ţine. Da, clar şi net, subscriu.

Numai că aş mai adăuga câte ceva, fiindcă nenorocirea asta sfâşietoare care s-a abătut asupra Japoniei este, după cum se vede prin presă, pe la teveu şi pe la biurou, urmată de tot soiul de păreri şi reacţii care, cu mici excepţii, acoperă întreg spectrul de nerozii de care natura umană e în stare.

Să gândim un mic scenariu : într-un cabinet, un amărât de bolnav, proaspăt diagnosticat cu ceva nasol, prăpăstuitor şi cu pronostic sumbru. Ceva cam terminal, să zicem. Intră, rând pe rând, câţiva doctori, dintre catre trei babani rău.

Mare doctor unu : Păi vezi, tataie, eu te-am pus să fumezi trei pachete pe zi şi să lucrezi cu nasu’-n dioxină ? Acuma ce să-ţi fac ?

Mare doctor doi : Ce excese ai făcut, mă omule ? Ia zi, ca să ştiu. Să ştiu, să fac nişte profilaxie, măcar să scape alţii.

Mare doctor trei : Ia să mă ţiu io mai departe, nu cumva o fi şi contagioasă boleşniţa ăstuia…

Simplu doctor patru : ia să vedem, nene, zi, unde te doare ? respiri greu ? hai să-ncercăm tratamentul ăsta şi zi-mi dacă te ajută, hai. Da, dom’le, bine-nţeles că-ntotdeauna e ceva de făcut…

Ezităm la care din ei să mergem ?            

Toată taclageala aia din articol pleacă de la o concluzie – ce-i drept – de o naivitate (că nu vreau să spun tâmpenie) mai mult decât stridentă, însă contra-argumentele lăbăresc trist şi aiurea prin bălăriile din fundu’ curţii în loc s-o demonteze la obiect. Presupunând că asta ar fi miza. Dar nici măcar nu e. Articolul aduce pe de-o parte a coloană de dăştept care scrie doar ca să se afle în tramvaiul treişunu pe contrasens, cum ar zice Veta, sau ca să ia o chenzină şi, pe de altă parte, seamănă a dialog de surzi, ceva gen « Dooom’le, doi cu doi fac cinci. Aaaa, nţ, nţ, nuuu, nene, nu-i adevărat, greşeşti, Brasilia e capitala Braziliei, nu Rio de Janeiro ». Bun, în primul rând tre’ să ai un IQ la trei subsoluri mai jos decât ăla al unui corigent la şcoala de ambliopi ca după cutremurul din Japonia să vituperezi împotriva iresponsabilităţii oamenilor « care nu respectă natura care s-a şucărit nasol », după cum latră paregzamplu cu spume isterico-clitoridiene junta moralistă a unora din integriştii eco, nevropaţi ai naturii şi doctrinari turbaţi ai curului meu. Nu-i bag pe toţi ecologiştii în aceeaşi oală fiindcă subscriu la multe idei de-ale lor (deşi nu de la ei le ştiu) şi în fond e o chestie de bun simţ să nu pui closetu’n bucătărie şi să-ngrijeşti ograda unde stai, pe care o-mparţii cu alţii şi pe care i-o laşi peste ani ăluia micu’. Da, e normal să nu hrăneşti guvizii cu cauciucuri şi canistre de petrosin şi să nu uzi păpădiile cu dioxină, e vorba însă doar de vreo căţîva înfierbântaţi verzui care mă fut abisal la icre cu hârtile de la ciungă de pus în containerul de hârtii de ciungă şi cu kilele de dioxid de carbon care-mi ies din curu’ maşinii când mă duc val-vârtej la muncă în toiul nopţii să mă-ngrijesc de nişte bieţi oameni. Ca şi cum asta ar transforma planeta albastră într-una maro, de caca otrăvit. Labe patetice cu metafizic muist care convulsează în prime time că mvaaai, ei nu iau decât trenul electric, oriunde s-ar duce (şi peste ocean tot cu mărfar, la clasa a doua, bă ?), ţâcniţi care-şi tricotează chiloţi din rădăcini de ştir, reciclează prezervative şi fac biogaz din rahatul lui ăla micu’. Ce pizda mă-sii, nene, sunt două plăci tectonice care se tot încalecă p-acolo, toată lumea ştie, d-aia sunt cutremurele-n Japonia mai dese pe minut decât şaormăriile-n România când faci un tur de o juma’ de oră pe jos.  Asta-i tot. Bieţii oameni.

Că sunt şi javre nesimţite cărora le dă unica sinapsă-n priapism doar la mirajul câştigului imediat, iar după ei, pu…otopul, e drept. Că sunt indivizi cărora nu le pasă că secătuiesc o mare-ntreagă  doar ca să aibă apă la cişmeaua din curte sau că taie o pădure şi jumătate doar ca să-şi facă un şifonier, sau că deversează tone de rahaţi, cianuri, pesticide şi alte nemernicii în râul din care se adapă o regiune-ntregă, e iarăşi drept. Ştim şi asta, e o realitate. Dar sunt două chestii diferite. Catastrofele naturale sunt una şi cu totul alte chestii sunt – spre o pildă – oroarea de la Bhopal sau avalanşele de zăpadă peste satul de la poalele muntelui defrişat de un dobitoc care rade unşpe hectare de brazi ca să-şi facă pârtie unde să i se dea de două ori pe an beizadeaua pe zăpadă, cu curu-n lighean sau într-o pungă de un leu.

Zice careva : « să-nvăţăm de la ăi batrâni ». Axiomatic, tată, păi asta am şi făcut, dac-am avut noroc, de când ne-am născut. De unde le ştim pe toate astea pe care le ştim ? Numai că.. alt exemplu de interpretări tâmpe, spinale şi extrem opuse… Unii înţeleg prin asta să ne-ntoarcem la curul gol, la life style-ul lui Rahan, la cremene şi silex iar alţii dau mui nimbice că vezi, dom’le, mvai, dar cum ? Ce să-nvăţăm de la primitvii ăia ? Dar dacă nu erau ăi bătrâni să inventeze picioarele de broască electrocutate sau motorul cu ardere internă, ciuciu confort. Sarcina ne-ar fi revenit nouă şi nu bag mâna-n foc că am fi găsit. Bine-nţeles că trebuie să-nvăţăm de la ăi bătrâni, dar asta nu-nseamnă să trăim fix ca ei, că doar ce-au bricolat a avut ca scop tocmai ăsta :  să trăiască ei altfel şi mai bine decât trăiseră ăi şi mai bătrâni dinaintea lor.

Aşa că bine-nţeles că nu trebuie să ne căcăm pe noi, bine-nţeles că trebuie mers mai departe. E trist să spui într-o zi ca asta că specia supravieţuieşte individului, dar chiar dacă sufletele sunt în bernă, inimile sus, haidi. Inimile sus şi dă-i ‘nainte, dar cu-nţelepciune.

Şi totuşi… În locul jurnalistului de la telegraf, eu aş fi replicat că în momentul ăsta crud, în care două mii de oameni au murit groaznic, pe japonezi numai neroziile pseudosofice şi morala cu respectul faţă de natură nu-i interesează. That’s my point. Nu cred deci că se gândesc să se-ntoarcă-n peşteri. Dar nici să pună mâna pe mistrie şi să facă alţi zgârie-nori şi mai nature-resistant nu cred că le dă prin cap azi, când ei înşişi încearcă să fie grief-resistant după urgia asta. Amândouă articolele, ca răspuns la tragedia japoneză, mi se par indecente. De suferinţa oamenilor ălora nu pomeneşte nimeni ? Niţică empatie ? Aş ! Şi mai cred că decât cu masturbare intelectuală le-am fi mai de folos japonezilor cu o pătură, un corn şi un acoperiş. Şi fiindu-le aproape, măcar sufleteşte. În linişte. A human response to this tragedy, altfel spus.

Chestie nu de inteligenţă, nici de cultură sau de clarviziune, ci de bun simţ. Pentru că, hai să fim serioşi, ce ne ridică pe noi, oamenii, deasupra ălorlate vieţuitoare, ceva-ul ăla anume care ne-a schimbat din turmă în societate nu e nici sapienţa, nici pacienţa, nici inteligenţa, nici codul civil, nici ăla penal, nici alea de castă, dar nici normele anti-seismice.

E bunul simţ. Pur şi simplu.

Haidi, vă pup.

Fiţi cuminţi.

72 comentarii

  1. Din pacate, o sa simtim asta numai si numai dupa ce o sa fie si la noi un cutremur naspa. Ba chiar o sa racnim iar ca occidentu, masonii si ungurii au o conspiratie impotriva noastra si ne-au lasat sa murim si nu le pasa!…
    In alta ordine de idei, Musiu, ca doar stii cat de mult imi plac ghicitorile tale, am si eu ceva altfel pentru tine (si nu numai): e la mine si cheama ceva cu Povestirea ce nu poate fi tiparita. Asta ca sa vorbim acum ca intre Gates si Jobs, asa, ca intre mari vizionari ai IT-ului :))

  2. hai sa nu ne mai cacam atata pe noi… exista wc-uri!:)

    mi-a placut cum ai scris, de bun simt

  3. alexei, cum ai simtit cutremuri din 77? asa se vorbeste la noi la tv acu.

    despre ce ai scris as zice doar ca in japonia a cazut doar o cladire si a bubuit doar un reactor din cele 15 centrale atomice.

    este fenomenal si enervant pentru realitatea.tv ca acolo nu a cazut nica.
    un prefect din prefectura myagi a raportat 10 mii de morti. a fost un balon de oxigen pentru media. in sfarsit s-a murit!

    la fukushima s-a stricat inca un reactor iar alta centrala atomica mai langa tokyo tropaie in blokstart.

    japonia tinde sa devina o atlantida…

  4. Sînt trei plăci tectonice care se încalecă sub Japonia, nu două

  5. elza, imi pare rau ca trebuie sa spun dar esti tampita.

  6. Ştire din 2005

    http://www.terradaily.com/news/tectonics-05zzb.html

  7. ce sa spun acum. ma fac ca nu am vazut ce-ai scris, piticule

  8. @A: femee, in japonia nu a fost un cutremur mah. a fost un tsunami. si a explodat o centrala atomica.

    ce tot ii dai cu placile tectonice? japonia se pise pe cutremure.

  9. elza, mai bine taci

  10. Creativity is one of the only good things left in this world… and as all good things, it comes in small „modest” packages.
    Unfortunately, the lack of creativity is now hegemonic and screams with a million loud voices. Here is the cure.

  11. Veutzule. iM-ai ţinut în halenă, cum zice franţuzul, am făcut ca ăsterix ceva munci acolo la tine, dar n-am răzbit de clicabilul ciribonflax, după cum şi plănuiseşi. Mă-nşel ?

    Da, Elza, asa-i. Exista. 🙂

    Piticule, de ce esti grobian cu fetele ? Autosesizeaza-te ci cere scuze Elzei. Pe data. Cutremuru’ din’77 ? Eram plecat de patruzeci de ani în Wallis si Futuna, nu stiu. Si daca nu e cutremur, nu prea e tsunami, nu ?

    A: trei, da. Tu stii mai bine.

  12. Windwhisprer, dragut. Îmi aminteste de Filopat si Patafil….

  13. un musiu enervat, cu sapca intoarsa la spate, jeansi tociti si tasca de doc atarnata pe umar. deci esti viu, sa fii tu, oare, sa fiu eu virusata? mmmmmmmmmm…

  14. bunul simt musiu, bine punctat. e ca floarea de colt musiu pentru unii.

  15. vinuri rare musiu care cateodata te cutremura si nu stii daca de placere sau de frica.

  16. am citit si-am recitit , esti adorabil cand pui literele in pagina c-un amestec de pasiune si de revolta.ma inclin. 🙂
    p.s. un intrus fermecator.(e de bine, sa nu te aricesti c-o chem pe petronia cu satarul)

  17. piticule, lasand laoparet atitudinea necuviincioasa,pentru care ti-as fura toate paharele din casa, pot sa te pup?

  18. Îmi pare rău că sînteţi atît de cătrăniţi din pricina comentariilor unora şi altora.

  19. nu-s catraniti A, piticu asta-i trezit prea dimineata si e uracios cand nu-si face somnul de frumusete.

  20. Da, Noemi. Si cu banduliera apriga, doar stii ca uneori floarea de crin aduce a halebarda. Vorba baietilor de la The Who: Doctor Jimmy and mister Jim, When I’m pilled you don’t notice him, He only comes out when I drink my gin.

    Anaid, ma-nrosesc si iar ma fâstâcesc, dar nu-nteleg de ce-l pupi pe Pitic si pe mine nu.

    A, nu suntem catraniti, dar nu tre’s’ne-nfierbântam si noi putin pentru câte o cauza care ni se pare justa ? Chestie de igiena sufleteasca. 🙂

  21. musiu, pe pitic il pup ca i-am furat si lingurile si sper sa nu observe. sttttttt.

  22. bai! stie cinvea unde sunt paharele mele? ca acu beau berea cu vaza.

  23. da

  24. Musiu, dupa cum ziceam, nu aia era „poanta” povestirii. Da’ cred ca acum deja ai vazut… Finalul nu e la ciribonflax, ci la clipul video… si mai exact dupa clip, micul text 😉

  25. musiu, vezi ca ai un arici pe umar.

  26. cand am ajuns la haidi va pup nu mi-a venit sa cred.
    nici la semnatura nu eram prea sigura 🙂
    m-am uitat din nou si am vazut prima fraza, daa. e musiu inside!

    si toate pi- pu- cu is plasate unde arde mai tare, hm. bunutz.

  27. Da, Alexandre. Şi pentru subiect şi pentru formă (fiecare cuvânt) şi pentru că în sfârşit te-ai înfuriat. Începeam să te cred imperturbabil şi mă pregăteam să te distilez.

  28. azi a fost o zi frumoasa. dar nu si pe net. pacat.

    nu am nevoie de prietenia voastra. ziceti ce vreti despre mine. nu o sama supar.

  29. Mai bine nu te-ai supăra că nu suntem unde vrei să fim de fiecare dată când vrei să fim acolo. Ar fi mai util, pentru că lucruri care te-ar putea supăra ştii că nu suntem capabili să spunem. Mă rog, mai puţin eu, eu am un talent special în privinţa asta.

  30. tu nu ai vrut sa mergem pe lipscani dupa concertu ala. mai taci.

  31. Gata, m-ati convins – ma apuc sa imi construiesc o arca. sper sa imi conving cainii, plus gainile si caprele lui nea Vasile (vecinul), sa colaboreze. Musiu, chapeau!

  32. E plin de hipsteri pe Lipscani Pitice, a dat căldura şi-au ieşit gângăniile. N-ai unde călca de eşarfe, pălării şi poşetuţe. Adică na, ai unde călca numai pe ele. Ceea ce poate fi amuzant.

  33. cum, nu se mai poarta esarfele, palariile si posetele primavara asta??? si ce faci cu mainile cand nu -ti potrivesti palaria, nu-ti fluturi esarfa si nu cotrobai dupa ceva prin posetuta?inteleg, cascheta cu franjuri si rochie cu marsupiu.

  34. Le ţii în buzunare, Noemi, dar ca să-ţi iasă asta trebuie să nu ai ochelari de soare din ăia ca ochii de muscă sau cu rame colorate strident. Pur şi simplu îţi sar mâinile din buzunare direct să potrivească eşarfa în cazul ăsta.

  35. Zâna Eficienţei, de acord până la capră. Capra trebuie lăsată să se înece, cu tot regretul. Şi apoi trebuie să te mai şi bucuri.

  36. capra se lasa pe mal. intai ducem varza si lupu. apoi aducem varza si ducem capra. apoi mergem sa bem o bere. lupu o sa manance capra. niciodata nu am reusit sa rezolv podu.

  37. en fin, eu port pe lipscani un brat care sa ma smulga din hartoape. si un ciocanel de voiaj pentru tocuri flexate. si un set de lustragiu. maine poimaine, o sa-mi port si ortopedul, daca ma descuie din casa.

  38. Sa nu-si uite sacoul, musiu ortoped. Sa ti-l astearna peste baltoace daca va fi plouat. Sau mai bine ia patri ortopezi si-o litiera cu perdelute de organdi.

  39. Petronia, mersi.
    Si de acord cu capra, oricum nu sunt an de fromage de chèvre, în ciuda chardonnay-ului.

  40. azi e pastele cailor.

    si mercic alexandrule. azi ai reusit sa ma superi.

  41. organdi, quelle horreur. ia nu-ti rade de mine tocmai acum, da? stiu ca sunt gratioasa ca un hypo, dar tin arbaleta sub perne.

  42. piticutule, nu mai fi suparat, da?iti dau voie sa-mi scrii un haiku pe ghips.cu molii, cu cari, cu ce vrei tu.

  43. Ok, Noemi, fie. Soie et cachemire, qu’en dis-tu ?

    Ce-ti casuna, Pitice ? Gresesti foarte eronat, de unde atâta suparare ?

  44. @noemi: pot sa iti dau cu pumnu in ghips? de cate ori?

    @alexei: mai taci. ma enervezi si gata. azi ai fost rau. maine sa imi dai niste beri. heineken vreau.

  45. voile georgette. ce vin se bea cu voile georgette, hm?

  46. pitice, nu. cand poti, te chem, mai bine tu decat infamul ortoped. daca dai inainte, dau si eu la chakra.

  47. Iar trebuie sa ma ocup de tine, ca scapi uneori de sub mâna, Pitice. Dar nu Heineken, nu, e prea diluata. E mai slaba ca Vinifructul din alimentarele obzeciste. Pentru binele tau, îti dau Duvel, Desperados si Mort Subite daca vrei. Am la rece. Daca esti cuminte, niste Hoegaarden de la mama ei.
    Si sa pupi gipsul întins catre tine…
    Am un vin de baut cu Noemi, da ?

  48. Cu voile georgette, Noemi, rien d’autre que du Gevrey-Chambertin. Voilà.

  49. iar eu beau o visinata cu petronia! nah!

    de ce dracu scriu eu la ora 1 noaptea? maine am uzina naiba. ieri nu va venea sa scrieti, nesuferitilor.

  50. Ţi-am zis că vinerea şi sâmbăta ne odihnim pentru restul săptămânii. N-ai crezut.

  51. Te-nseli. Petronia si cu mine savuram un prietenos liqueur de merises. Ca o malinata valaha, daca vrei. Zglobie si parfumata.

  52. fin et petit doux, comme une libelule.sa zburam atunci.

  53. aiurezi, petronia tocmai imi face un masaj la ceafa ca sa nu ma mai doara ficatu.

    gata tronio, mergi de ia niste beri ca mi-e sete. si adu si telefonu ala ca vreau sa zic noapte buna lu gagicile mele.

  54. Io nu înţeleg de ce naiba vă contraziceţi. De parcă n-aş putea să beau cu amândoi ca o babă echitabilă ce sunt.

  55. Sa sburam în liniste, Noemi, caci le silence est un peu de ciel qui descend vers l’homme…

    Piticule, confunzi. E shakirea care-ti pune ventuze, lipitori si cataplasme cu mustar.

  56. tronio, tu nu trebuia sa fi in drum spre butic? ce tot scrii aici? ti-ai luat Ipad?

  57. Pitice, ba da, ar trebui dacă ar fi fost adevărată partea cu masajul. Numai tu ai putea să mă crezi că-ţi fac masaj la ceafă cu satârul ca să nu te mai doară ficatul.

  58. Petronia, cu ghliotina se face masaj la ceafa. Nu mai doare nimic dupa aia. Remediu definitiv împotriva torticolisului.

  59. Prea rapidă şi prea eficientă, Alexandre.

  60. eu nu am torticolis. eu am reflux gastric. chiar in clipa asta.

  61. Pai Petronia, n-avem decât s-o tocim un pic si s-o lasam sa cada de mai jos. Faire durer le plaisir, nu ?

    Pitice, singura chestie contra refluxului gastric e sa renunti la sireturi.

  62. eu propun masaj cu o coarda de chitara. expresivitate inubliabila si parchet ca lacrima, dupa.

  63. Noemi, subscriu. Dar sa fie un mi subtire de 0.08

  64. do de sus, sunt soprana. pot canta si” send me an angel”, tremoleaza shenker cand ma asculta.

  65. eu sunt la punk and the godfather, facem un „purpuriu” de vis

  66. ah bon, putem canta si la stridii, si la perlifere si recviemul piticului. nu inteleg cum poate fi suparat cu atatia maestri gata sa-l rasfete. am vrut sa-l fac imortel pe ghips si nu vrea, ce cher bourru.

  67. Ehm, poate confunda gipsul cu o viola da gamba.

  68. nu las caprele in valtoarea tsunami-ului, sa fie clar! prefer sa las varza, ca baloneaza.

  69. WikiLeaks: Internetul este cea mai mare masinarie de spionaj creata vreodata http://www.servicii-it.info/2011/03/wikileaks-internetul-este-cea-mai-mare.html

  70. Mhm. Bine, mulţumim că ne-ai anunţat. Şi acum fiţi atenţi că suntem cu ochii pe voi.

  71. Internetul e si cea mai mare masinarie de votat la roblogfest, na. Nu, Petronia ?

  72. Nu ştiu Alexandre. Depinde pentru cine. Aflăm în curând.
    Dar putem să spionăm votanţii, now how ‘bout that?


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

