Cuvinte

Oamenilor,

Ştiţi că foarte des mă împiedic de vorbele folosite din ce în ce mai fantezist de din ce în ce mai mulţi. Din ce în ce. Aşa. Pentru chestiile uriaşe nu merită să uzez tastatura decât dacă sunt absolut inedite, că “vreau decât o sticlă” şi “mâncarea care am mâncat-o” sunt atât de peste tot încât ar fi risipă de cerneală virtuală să râdem de ele. Un bobârnac energic emiţătorului e soluţia.

În ultimele zile m-au agăţat însă de urechi alte chestii. Stând pe lângă televizoare, radiouri şi alte surse de cuvinte vociferate, deschise nu din vina mea, mi s-au jucat pe timpane de-a săritul pe trambulină nişte cuvinte pe care nu pot să le pricep altfel decât ca fiind lene sau economie de litere. Da, sau prostie, dar vine vine primăvara hai să gândim pozitiv.

Prin urmare, zic: pentru mai mult ca perfect la persoana I a verbelor, formele de singular şi plural nu sunt aceleaşi. Deci nu “noi făcusem”, ci “eu făcusem” şi “noi făcuserăm”, nu “noi muncisem”, ci “eu muncisem” şi “noi munciserăm” etc. Sunt mult mai enervante decât hibridul de “vreau” şi “voi” care este “vroiam”. Sigur că e un moft al limbii române, dar dacă tot ne chinuim s-o vorbim parcă ar fi frumos să ne şi iasă bine. Temă pentru acasă, de recitat în fiecare seară până la adormire: „răm, răţi, ră”.

Încă ceva: a mai observat cineva că este imposibil să găseşti emisiune radio sau tv pe-aici care să fie populată de voci normale? Toate urlă, zbiară, mereu ai senzaţia că acu’ leşină sau le crapă vreo arteră. Există vreo şcoală de vorbit isteric pe care o absolvesc toţi ăştia? Şi mai mult, în şcoala asta intră numai oamenii cu dicţie defectă? Adică na, eu mă întâlnesc cu destul de mulţi oameni într-o săptămână, să zicem. Nu adun în timpul ăsta nici pe jumătate atâţi sâsâiţi şi rârâiţi câţi conţine o oră de emisiune la tv sau radio. Normal că nu-s nebună să am ceva cu oamenii, de cele mai multe ori mi se pare de-a dreptul atrăgător. Da’ nu la radio sau tv fir’ar a naibii de treabă, că în loc să mă concentrez pe extras informaţia din mesajul de multe ori formulat cu curul, mă împiedic de o intonaţie isterică (dacă-i accident sau altceva entuziasmant chiar la limita paroxismului) şi de consoane jucăuşe. Nu merge. Nu e ok. E ca un controlor de trafic aerian miop care nu-şi poartă ochelarii.

Un test de dicţie sau ceva la angajare, ca să menajaţi capul unei babe că m-am dat cu el de toate geamurile? Vă rog?

A, şi vedeţi că sâmbătă noapte are Lucian Bute meci. Zic şi io, poate vreţi să vedeţi ceva sport. Sau puteţi să faceţi nişte clătite şi să le mâncaţi.

22 comentarii

  1. Mofturi, coana Petronie, mofturi! Cine mai ajunge pina la mai mult ca perfect in zilele noastre? Si… oricum… am auzit ca s’a desfiintat pentru ca „perfect” n’are grade de comparatie.

  2. Ha! Cu ocazia asta m’am lamurit si eu, in sfirsit, de unde venea „perfectul” ala din denumirea timpurilor verbale. Omul cit traieste… care este.

  3. Are, Dragoane, cum sa n-aiba ? (sau cum sa n-aive) ? Ce ne facem cu mai mult ca perfectul ?

  4. Pai eu zic sa vorbim cu aia de la Academie sa mai lanseze inca un timp verbal: cel mai mai mult ca perfectul. Noul timp va fi derivat din mai mult ca perfect si sufixele pentru singular si plural vor fi identice.

    Ciresi, nicio…

  5. am uitat sa zic, fiind de interes national si international, noul timp verbal va fi promovat de ministerul turismului si va avea ca logo o frunza. Maro. Ca sa nu se confunde cu logo’ul unic si inconfundabil al turismului romanesc.

  6. Dragoane, se este subprefect, de ce sa nu fie si subperfect, coafat cu putin conditional-optativ, ceva de gen „dacă ai văzuşi, ai fi făcuşi”.
    Chestie de dizabilitati agabaritice pe trend.

  7. Dragoane, bună ideea noului timp verbal, cu precizarea că el ar trebui să se numească, în linia vajnicelor precedente, cel mai mult ca tâmpit. Şi să aibă terminaţiile pe care le vrea fiecare, sau mai bine nici o terminaţie şi gata. Ce tot atâtea adiţii? Let’s keep it simple.
    Iar logo-ul, nu ştiu de ce, mie îmi sună mai bine ca o strecurătoare maro. Cu nişte resturi în ea. Cam aşa.

    Alexandre, bine şi aşa. Atunci formele verbale vor fi scutite cu totul de ierarhie, fiindcă vor da mită subperfectului şi nu vor mai ajunge niciodată într-o incomodă audienţă la perfect, fie el simplu sau mai mult ca. O să fie veselie.

  8. Mare bal la perfectură.
    Ramâne să vedem ce facem cu imprefectul, îi dam pe mâna o imprefectura sau îl disponibilizam ?

  9. Nici gând, undeva trebuie să aterizeze toţi cei care nu se califică pentru postul de perfect şi au avut ghinionul să-l enerveze pe subperfect. Le dăm şi câte un mop şi gata, oricum probabil ei o să rămână să cureţe toată mizeria.

  10. Ah. Am facut rost pe su’ mâna de un mop, mama-mama. M-am dat bine pe lânga doamna de serviciu de la biurou si a trecut pe lista de dat la casare un mop pe care mi l-a furisat de fapt mie. Sa tot vrei sa fii imperfect de curatat mizeria, nu alta. Mop cu rezervor si buton de actiune, ce mai, sclipeste dusumeaua mea sa muara Piticugras de invidie si imperfectii ca ei n-au asa ceva.

  11. Iar toti acesti imprefecti vor crea o noua patura sociala: mopsteri

  12. mopsteri, he he. Dragoane, baga repede copirait, ca e de colectie.

  13. 😀

  14. Ultimul paragraf este genial!

  15. Sînt isterici/e de frică. Nu cumva să se găsească vreun nepot / vreo nepoată de şef mai mare care să fie şi mai sîsîit/ă şi mai rîrîit/ă şi care să îi sufle lejer postul.

  16. Meciul lui Bute se transmite la TVR, sau iar nu-s bani si spatiu decat pentru propaganda portocalie? Intreb din principiu, nu urmaresc sportul respectiv, dar stiu ca-s multi amatori care, la asemenea evenimente, trebuie sa caute posturi straine.

  17. B1 tv, Micawber, de la miezul nopţii. Mi se pare de apreciat că postul ăsta, despre care nu am păreri pentru că nu pot să numesc nici măcar o emisiune a lui în afara acestei gale, pregăteşte evenimentul transmiţând reluări cu meciurile lui Bute, Diaconu şi Dan. Ce chestie, o mică normalitate.

  18. Deci nu la TVR, dupa cum ma asteptam 🙂

  19. Eh. Mie mi se pare un pas înainte că există. Oricum, nu cred să mai existe mulţi care prind doar TVR şi iar nu cred că au ei grija meciului lui Bute duminică noapte.

  20. Era vorba doar de faptul ca toata lumea da, vrand-nevrand, bani la TVR, dar primeste mai mult propaganda guvernamentala. In rest, sigur ca nu mor de grija nimanui si se uita fiecare unde vrea si poate.

  21. Da, ştiu, la asta mă refeream şi eu. Adică asta e singura obiecţie pe care o iau în serios, că e un post oarecum băgat pe gât şi difuzează nişte chestii de-ţi stă părul vâlvoi fără fixativ. Dar gândindu-mă că doar TVR există prin foarte puţine părţi din ţara asta şi pe acolo pe unde e aşa de obicei oamenii au preocupări care-i ţin afară de la răsărit la apus şi adormiţi între, zic că nu-mi închipui o cohortă de nemulţumiţi. Ceea ce nu schimbă faptul că în principiu da, TVR ar trebui să difuzeze chestiile astea.

  22. Suntem, iata, aproape cu totul de acord. Ramane faptul ca taxa TV o plateste toata lumea pentru televiziunea publica, iar ea e doar guvernamentala, ceea ce, daca suntem atenti, nu e totuna.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

