Premiu. De Kiki

 

Babelor & Co.,

După cum vă promisesem, vineri seara am strâns lucrările şi poftim, tocmai am terminat de corectat.

Ca’va’s’zică primu-ntâi, coroniţa, laudele, un regiment de roadies, zece vagoane cu şampanie, articolele din ziar, contractele grase, interviurile la televiziuni de pe tot globul, covorul roşu, parada în limuzină pe Champs-Elysées sub o ploaie de confetti şi toate onorurile de cuviinţă merg la domnul Val Chimic. Presupun că domnul fincă dacă era doamnă sau domnişoară ar fi semnat cu pseudonimul Valea Chimică ceea ce nu s-a produs.

Aşa.

Ex aequo cu rokssana fiindcă se-nţelege (mai ales că a răspuns bine).

Premiem şi pe Piticu Gras pentru că de multă vreme vrea să se mândrească în faţa musafirilor cu o diplomă scrisă în franţuzeşte pe care o s-o agaţe-n sufragerie, pe peretele deasupra canapelei.  Pe deya fiindcă a-ndrăznit, pe Elza (cu clătite) fiindcă am prins-o râzând şi ca să-şi amintească să pună la loc bicicleta, pe Anaid pentru sfatul medicului, pe Julia fiindcă e Julia, pe Doina ca să aibă ce premiu să cedeze salvatorilor de balene bleu şi de iceberguri şi pe mine pentru că v-am dat ghicitoarea.

Premiul mai merge şi la Noemi Kronstadt fiindcă şi-a adus aminte să se-ntoarcă la vreme după ce a fost plecată să picteze curcubee pe sateliţi. Sau asteroizi, nu ştiu, să vă zică ea.

Da, dama din poză e Kiki de Montparnasse, derbedoaică nărăvaşă, hahaleră prodigioasă şi cu panaş, regină meteorică şi egerie a unui alt Paris, acela de gracilă, nonşalantă, spumoasă şi absolut neconvertibilă nebunie cratoare. Un Paris dispărut de mult, sclerozat aseptic între filele ghidurilor turistice şi năpădit de atroza civilizatoare a burjoaziei boeme. Kiki însemnează o istorie fulminantă from rags to riches şi retur, de la mizeria ilegitimă a mahalalei uvriere, de la adăpostul efemer al focului încropit de Soutine cu bruma de mobilă ce-i mai rămăsese şi până la astrele oraşului luminilor, pe urmă înapoi – parcă prea repede – la singurătatea unui sfârşit meschin.

Primul şi cel mai de preţ talent i-a fost – pardon – son cul ; curul ăla mai federator decât un apel către naţiune şi un cosmic manifest suprarelist per se, prevestit parcă de Isidore Ducasse cu jumătate de veac şi mai bine înainte : beau comme la rencontre fortuite sur une table de dissection d’une machine à coudre et d’un parapluie… Iar peste portretul ei, photographié de dos, f-urile de violoncel adăugate de Man Ray creionează nici mai mult, nici mai puţin decât electrocardiograma unei lumi aflate la marea răspântie a artelor.

Indiciul – treisprezece – trebuia franţuzit, ca să dea treize. Alintul complicei aproape univiteline a lui Kiki, Thérèse « Treize » de Caro.

Bun. Assez parlé.

Premiul e o escapadă subpământească în cheie wine and dine fix în buricul burjui şi de conspirativă viţă veche al Orléans-ului. Raidul chic et cher întru crăpelniţă pentru obrazuri subţiri şi vinuri dandy o sa-l facem în locul care se cheamă copleşitor Ver di Vin, unde am fost samedi soir în avanpremieră pentru voi. Pivniţa e de veac treizprezece, mezami, şi e pitită cu mare fereală într-o uliţă îngustă cât umerii unei pisici, dar odată înăuntru pe parola mea că o să vă credeţi cu totul si absolut şi pe de-a-ntregul în afara vremii.. Rois et reines d’un soir. Să vă spicuiesc oleacă din meniu ? Păftim :

Verrine d’avocat façon guacamole et saumon cru à l’aneth

Haricots coco à la chair de crabe et piment d’espelette

Saint Jacques en carpaccio marinée et shiitake

Champignon farci au confit de canard

Roulade de lapin, duxelles de champignons

Demi-filet de caille à l’italienne

Cu pescăraia vă sfătuiesc un leşinător Condrieu iar cu restul, un Vosne Romanée de mare şi imperială clasă (bijuteria aia care sclipeşte în paharul din poză), dar despre minunile astea două, postări separate… Deci, vorba românului de profesie : rămâne cum am stabilit, adică deseară, da ? Fincă vin şi Yves Cuilleron himself (da, da !), mare vrăjitor al vinului (el face Condrieu-ul ăla, ia cătaţi să vedeţi) şi Robert Bourasseau, pictorul. Se lasă cu degustări paradisiace. Fandacsie mare. Să veniţi cu getaxul, nu cumva să luaţi maşina, da ?

Această prezentare necesită JavaScript.

Haidi, gata,

Fiţi cuminţi,

Vă pup.

75 comentarii

  1. mai, asta e chiar fain. hm, ma face sa-mi doresc sa ajung pe acolo, fain te de tot 🙂

    da, am pus bicicleta :))

  2. merci, mon cher ami, mais, a mon avis, sa taille est trop grosse et son cul…je prefere garder la bouche.( j”ai vu des meteorites plus petits que ca).

  3. On est bien d’accord, très chère, faut juste le placer…. dans le contexte.
    La paradoxe des jours de vache maigre qui donnent un gros pan-pan et la bouche en cul de poule.

    Oui, c’est vrai, c’est plus qu’une météorite. C’est carrément un lave-vaisselle…

    🙂

  4. crâneur, va ! si dumneata, madame, subtirimea vostra, dar oare nu-i
    clar, rotund si frumos ? e vorba aici de-un cur generos.

    invidiosilor. ete na, parca ati avea domniile vostre de aratat ceva mai bun, hm.

  5. He he he, pe uliţa celor trei Mării. Bine că faci strigare, că tocmai căutam nişte popasuri între Haga (adică Lille…) şi Barcelona.
    http://verdivin.com/

    Despre dosuri … e mai bine aşa ?

  6. Bien vu. Rue des trois Maries. Pai hai încoa, ai vazut ce e deseara ? Când ai sa sirotezi oleaca din licorile domnului Cuilleron, mai ales Condrieu-ul ala… Ah, si merita cautat prin istoria locului, pare-se ca subteranele ajungeau pâna la catedrala din Orleans….

    Au, cu dosul ala cu escare nuuu. Fata aia, biata de ea, ajunsese pe la vreo douazeci si opt de kile si cu toata staruinta am impresia ca a pierdut definitiv lupta…

    Nu, nu. E un juste milieu, ca sa zic asa.

  7. @premiu: Aşteptăm unu mai muncitoresc.

    @escare Da, e doar o tristă amintire.

  8. Cu riscul de-a te plictisi prin repetiţie: ai văzut licitaţia asta?
    http://www.bva-auctions.com/auction/category/3157
    Mie mi se pare scump (başca 40% taxe ). Nu numai peste mijloacele mele, pur şi simplu scump în valoare absolută. Dar eu nu-s un connoisseur. Văd că îşi găsesc muşterii.

  9. Am vazut.
    Pai fireste ca-si gasesc. Si asta nu-i nimic. De sticla aia de Château Cheval Blanc 1947 vânduta pe vreo 304000 de dolari au auzit ?
    Enfin, tre’ sa fii atins rau pentru asa ceva. Mai ales ca nici nu mai e de baut (an exceptional, e drept, dar vinul e deja în declin…)
    Ca sa nu mai vorbim de pilda unui magnat de la est de Nistru care tinea mortis sa faca majoratul fiica-sii numai cu Romanée Conti…

  10. maestre sommelier, daca dadeai un premiu sî lu’ gronjius, tacea dihania. zîc si iou asa.

  11. OK Poftim, un alb, un Côtes du Rhône Village Cairanne 2009: ia uite ce alchimie de soiuri: Grenache blanc, Clairette, Roussanne, Marsanne, Bourboulenc, Viognier. Toate astea asamblate-ntr-o singura licoare. Gustat sâmbata trecuta, mergi pe mâna mea.
    Acu întrebarea e: ce intituleu dam premiului astuia ?

  12. opopop, deci asa. cum ar fi si cotes du tricastin, jumelat cu fukushima. pai pana sa intitulam, ne-am si injumatatit, hehe, ca timpul iute trece.
    mai bine catre nord, prin cote d’or, cu modestie si gratie, gevrey-chambertin.

  13. S-avem pardon, monser, preaînaltul palat musiualexandresc a fost mângâiat de nobilul si gracilul Cairanne….
    Gevrey Chambertin, heh… s’emmerde pas, le gars… Excelelnt choix, vinul lui Napoleon.

    Dar ai scutire pentru absenta de le ghicitoare ?

  14. iar de intituleu, sa punem asa
    „balaurului de gronjius (un pic de particula nobiliara nu strica, nu? nici macar accidental), acest vin divin millesim, in loc de fecioara cuvenita pe 2011. si-n amintirea lui apollinaire, amin.”

  15. Fie, de hatârul lui Apollinaire 🙂

  16. …si alor sale 11 mii de fecioare, bineinteles.

  17. scutire pentru absenta nu pot avea, da’ posed motivul si ti-l livrez ca pe-un secret: nu dezleg ghicitori ci doar leg, ca un extemporal intrinsec ce ma aflu.

  18. Ah, dar aici nu se dezleaga ghicitori, ci se destupa si se desfira, extemporaneu si atemporal, mon cher. Dans devinette, il y a vin…

  19. corect. se extrage esenta, vin din divin si devinette, sec din intrinsec, iar de altele e timpul sa mai tac.
    ca acush te pomenesti cu piticul calare pe logica lui si cu pielea renoului in batz. 🙂

  20. Piticu ? Nu stiu, dar ceva ma nelinisteste. Nu stiu daca l-a pupat vreo principesa sau daca a intrat în apoptoza.

  21. Ia nu mai rostiti voi despre vinuri ca inca le mai simt in sistem. Nebunie bahica noaptea trecuta in compania dragoancei dupa „Sluga la doi stapini” vazut la Masca (dada piticule, la tine in Militari, am avut tupeu sa intru.)(paranteza doi, recomand piesa cu extrem de multa caldura si atele la obraji de atita ris). Fu asa, in ordinea destuparii: Feteasca Neagra, Feteasca Regala (amindoua Cramele Halewood, Special Reserve) urmate decadent de ultima sticla de Moet & Chandon din dotare. Inutil ca totul a palit in fata ultimei sticle.

    Totul udind un grill de piept de pui taiat in fisii subtiri marinat timp de 2 zile intr’un sos productie dragoneasca de mare anvergura. N’avem noi hrube, da’ nici prea rea nu’i viata Chez Les Dragons 😀

  22. era „Inutil de spus”

  23. Subscriu la Fetestile tale, Dragoane.
    Si afla tu ca în preacinstitele case musiualexandresti merlot-ul Menestrelului lui Rottenberg si cel al Printului Matei sunt la mare cinste.
    Iar micii de duminica vor fi mângâiati de un rosé de Purcari. Doar alb nu prea am în momentul asta, dar am maritat o mamaliga recenta cu Feteasca Regala…

    Facem si noi ce putem.

    Singura diferenta e ca aici se-ncepe cu Moët-ul (si chiar si cu un brut souverain direct de la una din damele Henriot) ca sa nu se strice gustul vinului…

    Când ziceai ca iei drumul Frantei ?

  24. Oooo, da! Menestrelul ala nefiltrat invechit in baricuri frantuze e mare treaba. Nu stiu cind am devenit fan merlot, da’ stiu ca dupa ultima destupare de menestrel a devenit noua optiune merlotica (Petronia, pazea! :D)

    Pai… nu era nicicum in intentia noastra sa incheiem cu Moet da’ a devenit cumva singura optiune cind dragoanca a zis „mai vreau” 😀 Restul sticlelor din rastel sint aparate de pinze tesute de paienjeni matusalemici, ce raspund doar la parole cu referinte la evenimente cruciale ale vietii (o feteasca regala cu sigiliu imparatesc care a vazut lumina zilei si picioarele fecioarelor ce i’au stors strugurii vreo citiva ani inaintea mea, spre exemplu). Asa ca… a fost Moet.

    Cu Franta e olecutica mai complicat ce moment. La o indelung planuita vizita in Barcelona s’a mai adaugat in primavara asta o oarecum inevitabila plimbare in Angleterra pentru ca Draco Minimus (adeca frate’miu ala mai mic) a catadicsit sa’mi faca 3 surprize anu’ asta: sa se mute acolo, sa ma faca unchi si sa ma numeasca tatal spiritual al proaspetei membre a ordinului dragonesc. Asa ca se lasa cu botez ca’n basme (ca’n basmele lor adeca. cu troli, elfi, pitici si alte bizdiganii). Cre’ ca asteptam vinul nou pentru vizita in tara francilor. Poate ma gratulez c’o plimbare prin pivnitele matale dupa proiectul de toamna c’o sa fiu stors de vlaga dupa o luna de munca 😀

    Poate se coc si aricii pina atunci.

  25. Any time, Dragoane.

    Chiar, sa vaz ce e cu aricii aia, c-a dat vara p-aici si putorile tot nu s-au trezit.

  26. au innebunit salcamii – si tu-mi ceri sa fiu cumite?!?

  27. […] surorile marx ,blue cafe ,insemnari din subterana ,androxa ,gradina visata ,ada pavel […]

  28. bai! nu o sa credeti ce am patit! m-am trezit azi cu o apoptoza de toata frumusetea.
    toata ziua nu mi-a dat pace si auzeam sunete ceresti. dar am fost la doctorul de apoptoze si mi-a recomandat bere multa. deja simt cum fermentez celule noi!
    e de necrezut!

  29. Acel doctor nu a aplicat recomandarile societatii de medicina care prevede, în cazul tau, vin alb si vin rosu. Domnule Pitic.

  30. Windwhisperer, era un fel de a spune. Aici a-nnebunit si gutuiul, daca o mai tine asa, în mai fac peltea.

  31. murmure du vent, dar in ce tzari de lume au inflorit salcamii ? – pe aici de abia zambile si cate o narcisa ….
    ensuite, tout en regardant ce dos di vin riche mais a epaules fragile 🙂
    dos du vin ça devient, am alunecat pe tobogan. premii si vinuri de ametesti de-a binelea, nu va e mila de-un biet invatacel, ntz ntz.
    da’ uite ca dragoanca le cunoaste si ma bucur ca dragonul a ajuns la ea, enfin !
    cu-aricii n-am priceput, trebie sa am rabdare ca or sa se dea ei in vileag, numa sa-i pandesc…

  32. one. eh ce premii dai mai musiu, vrei sa lesinam uitandu-ne la ele….
    asa ca am vrut s a vad ce se pune exact in duxelle, vreun duce. si am gasit-o maritata cu boeuf Wellington, stiam eu ca duce trebuie sa fie :
    http://www.canalvie.com/cuisine/recette/558/boeuf-wellington-et-duxelle-de-champignons/
    two. si desert ?? ce aveau acolo la chic et cher?
    as vrea tort de sampanie cu un strat subtire de gem de afine, merge?
    sau imi mai place limon pie sau ice cream dirty, da’ astea nu suna frantozeste, asa ca mai bine intreb iara, cum premiu fara desert? esquis , macar o schitza 🙂

  33. multumesc musiu, asta cu sfatul medicului banuiesc ca mi se trage de la vinul rosu cel considerat adevarat tratament. 🙂

  34. Deserturi erau doua (dar meniul se schimba regulat): un fondant au chocolat de antologie si o crème brûlée dupa care ma dau mereu în vânt.

    Anaid, vine si de la sfatul ORL privind protezele auditive pentru Pitic.

  35. asta tot sixties garage punk e? ca suna la fel.

    [Nu, n-aş zice că Cheeky Girls sunt 60s garage punk sau că sună la fel. De fapt n-aş zice nimic despre Cheek Girls. Petronia]

    nah, a sunat petronia la YT si a poruncit sa stearga embedu.

    [Evident YouTube le-a angajat pe Cheek Girls că altfel nu-mi explic, credeam că fusesem destul de clară. Petronia]

  36. Nu. Cetatene Pitic, dumneata stai slab cu auzul. Stai s-o chem pe Dr. Anaid, cum poti sa spui ca suna la fel cu Bad Seeds sau Blues MaGoos ?

  37. vin dura „romanii au talent” si-i prescriu un tratament hard.

  38. vin si dura cu un timpan de rezerva dar mai degraba dupa!

  39. damn! am uitat de romanii au talent. tocmai citeam o carte. pfffff
    il vad maine in reluare.

  40. românii au talent si la reluari.

  41. tocmai am aflat cine castiga. era previzibil sa inventam o nadie iar. ce regie de kk.

  42. ….ex temporal intrinsec , dar de ce tocmai 11 mii ? (de fecioare)
    pt ca e 2011 pe semne…

  43. Ar fi o explicatie, Julia, dar în anul – sa zicem – 33 Î. Hr. ce se-ntâmpla ?

  44. aici e o problema mare. revin cand se rezolva?

  45. ce problema ?

  46. stii bine

  47. nu stiu, zau, pe parola mea. Dezvolta.

  48. unde e petronia? de ce te faci ca nu iti pasa?

  49. Petronia e cu mine. Parca nu stii… Se odihneste. Degustam vinuri fine, mâncam prune uscate cu mieji de nuca înauntru si frisca pe deasupra… Am pus hamacul sub cires…
    Te pupa.. Da n-o trezi, ca-ti modereaza clipu de mai sus.

  50. bine mah. e cu tine…

    daca era aici, modera deja. dar daca tu zici ca e cu tine, te cred.

  51. cel mai mare kk in viata e sa zici mereu ca e bine. chiar si cand nu e.

  52. Mai mare rahat e sa zici pe dos, Pitice.

  53. sigur ca da. ma bucur ca te simti bine aici. macar tu ai ramas.

  54. Vad ca nici tu nu dormi.

  55. tre sa vad filmul cu hubble 3D si apoi sa fac curat. am un wikend plin.
    dar cu sunt peste masura de revoltat. nah.

  56. aaaa, am zis ca ai ramas sa scrii in blog. ca restu au alte afaceri. paradoxal, tocmai tu ai ramas… nu iti dadeam nicio sansa.

  57. Tu mie ? Esti minion.

    Da’ ce te revolteaza ?

  58. grasule, nu vreau sa te supar. zau ca nu vreau. dar blogul asta nu exista pe vremea cand eu aveam un blog grozav si chiar am luat mentiune la roblogfest!
    eh, eram tanar.

    mai bine ai trece sa dai o parere despre raed arafat.

  59. poate o sa dau, dar mai astept. da’ chiar m-am gândit la asta. nu la el neaparat, dar la treba cu spitalele…

    Da’ nu ma superi, ma. Acest blog a câstigat frblogfestul daca vrei sa stii.

  60. nainte de a va indestula in seara asta, hai la 16.30 vizavi de cocor, in zona pietonala-parcare sa ocupam spatiul dintre masini, sa va indeletniciti cu diverse lucruri familiare, casnice sau neobisnuite. piticule, cred ca ai putea sa dai un pic de atentie tenului tau in jumatatea aia de ora.

  61. În semn de solidaritate, am sa scutur un covor, am sa suflu într-un jiclor de Dacie ceneu si am sa jonglez cu pinioane de bicicleta

  62. da da veniti sa ne punem cu curul in batatura

  63. si cu bataturile-n soare…

  64. cu bataturile la bataie
    prima zi de primavara la piciorul gol!

  65. Pitice, n-a migrat nimeni nicăieri. Imediat ce unul din noi pleacă la sanatoriu câteva zile, începi să strigi alarma pe-aici. Stai calm. Suntem babe, e normal s-avem boli de întreţinut la case de odihnă şi tratament. Nu-mi tihneşte Prozacul de protestele tale. Eu îţi urlu ţie că ai acarieni? Eh. Bea un pahar de vin.

  66. Poftim, Pitice, poftim.

    Petronia, din care sa-i oferim ?

  67. Nu ştiu, Alexandre. Unul care să calmeze, să-l facă să vadă viaţa-n roz şi alte tonuri plăcute, să nu mai strige şi să-l vindece şi de Cheeky Girls. Deci practic din oricare, eu aduc drogurile.

  68. Îi dam din Anjou-ul ala rosu care face si din Dragon extinctor si-l asezonam cu niste metilfenidat.

  69. as vrea 2-3 beri daca nu va deranjeaza. de fapt 4.

  70. De care ? Am asa: Heineken (pipi de pisica), Duvel, Leffe ambrée, Leffe blonde, Pelforth brune, niste 1664 si vreo doua sticle din berea aia de castel pe care ti-o dedicasem.
    Alege, ca io nu beau.

  71. vreau bergenbier de ala bun.

  72. de ala are la tine, acolo.

    Auzi, fii atent: cauta Hoegaarden alba. Asta de, bere. Olandeza mi-a dat din asta la ea, la Amsterdam. Nebunie curata.

    Si-nca ceva. Cauta-n arhive, du-te, scotoceste sa vezi ce si cum cu berea aia obzecista „Crîng”. Piticule, am baut din asta o data, demult, în Baragan, pe lânga Braila, p-acolo. Pe parola mea de amator de vin ca mi-a-nnebunit simtirile. Vezi daca se mai fabrica, cumpara licenta, vezi, te descurci. Ai sa vezi viata altcumva.

  73. mai bine vreau ciuc.

  74. „mai bine prefer”, Piticule.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

