Poşta redacţiei opşpe (n-ai un foc ?)

Babelor, mezami, mă copii,

Primit ieri scrisoare pe asdresa consulatului francez al blogului nostru. Expeditor este domnul Mititelu J. Hortensiu-Alain, şeful cazărmii de pompieri din Bucinişu Mărunt, România. Domnia-sa ne face părtaşi unei serioase dileme stârnite de anunţul comercializării exclusive – începând cu noiembrie 2011 – a ţigărilor care se sting între două fumuri. În româneasca jurnalistică post-proletară, astea se cheamă – cică – ţigări cu tendinţă redusă de aprindere. Tiens, tiens, hopa. În preambul, am să vă-ntreb dac-aţi văzut vreodată o ţigară care să aibă vreo tendinţă oarecare. Sau care să năzuiască. Sau care să tânjească după ceva anume. Eu nu. Da’ mă rog, să lăsăm, hai mai bine să vă spicuiesc din scrisoarea domnului Hortensiu-Alain Mititelu:

Stimati doamnilor babi şâ dumniavoastrâ, matali musiualixandru,

 

În primu rând, vriau mai întâi ca sâ ştiţ câ nuoi vâ urmârim cu niesaţ aişi cari ni plaşi tari-tari mult cum purtaţ lumia roatâ prin meandrieleli (sic!)vieţii că avieţ sfaturi practişi şâ mari drieptati şâ ni strânjim în fiicari siarâ la bruodbiend la buticu sătiesc ca sâ ştim.

 

Ieti ci sâ-ntâmplâ: cicâ di prin nuoiembrii anu curient, dupâ cum scrii aişi la jurnal, o sâ sâ vândâ numa ş’numa papiroasi cari sâ stinji sângurieli-sângurieli. Ca s’nu mai hii inşiendii, sâ zişi în articuol.

 

Vălieu, auz la iei şi mari prăstii, doamni babilor, saracan di mini ! Nainti pi vriemuri fumam papiroasi ca Carpaţ, Buşieji sau Mărăşieşt cari iera umpluti cu un sfiert tutun şâ riestu şpan, azboşimient, rădăşini di rafii şâ dibluri di paişpci cari nu s-aprindia pacatili mieli niş stropiti cu motorinâ şâ ni sâ ţuguia buzili di cât trăjiam din ieli şâ consumam cât o cutii jumati di chibrituri la o ţigarâ şâ nu iera doamnâ mai puţini inşiendii dicât dupâ rievolturâ când la căminu cultural s-o făcut butic di şiela şâ s-o găsât asos şâ lemeu şâ papiroasili aistea sâ pierpelea sângurieli-sângurieli dac’ nu ieşt atient şâ ajunjia la chiştuoc fărâ ca s’dai fălşi da nu sa criescut statistic aşa siemnificativ inşidienţa la inşiendii fincă făcurâm olec’ţâ di studii comparativi cu tiestu tâ mic şâ riegriesii lojisticâ şi tăti şieli statistişi di cuviinţâ şâ ieşâ câ p = 0,62.

 

Prăbliema uiti undi-i. Di fapt îs trii prăbliemi: una-i câ aşa-i, iesi mari pojar şâ prăpăd când uomu cari pufăi din ţigarâ aţipieşti câ vin Moş Ieni şâ cu Mistier Sendmien pi la jeni. I driept, am işât di douâ ori cu tulumbili dupâ rievolturâ. Întâi ca sâ stinjiem casa lu Ion Dominique Amăriucâi cari fuma chient opt şâ adormisi subit, aşa. Numa câ pi Ion îl diagnosticasi don’ duoctor di la dispiensaru’ cu platâ cu narcolepsii. Adicâ Ion adormia din nica. Câ cânta la harpâ, câ juca tabiniet, câ picta, ni une, ni deux, hop ! ti trieziai câ sforăia. Şâ dieci nu ieria vinovat chientu opt cari avia combustia singuricâ, vinovatâ ierea bolieşniţa lu Ion şâ aşa câ iesi din calculi. A doua oarâ am işât câ mistuia flăcărili primăria cari paznicu fuma tot o ţâgarâ cari sâ pierpeleşti singurâ şâ aţâpisi. Da’ aţâpisi câ iera addictid la bienzodiazipinişi şâ la barbiturişi şâ iar nu-i di vinâ papiroasa, i di vinâ farmacuopieia şâ iarâ iesi din statistişi. Adica nainti s’ni vândă papiroasi cari nu s’pierpeleşti diloc sâ sâ facâ aşa mai digrabâ campanii împotriva hipnuotişielor şâ diepiendienţei di bulini şâ s’nu mai aţipiascâ omu când nu-i voii.

 

Prăbliema doi i câ chiar nu pria mai ari ci sâ mai arzâ. Şientru di butielii nu mai iesti câ s-o făcut şnac-bar, rafinăria îi acuma scaiscrieipăr, păduri nu mai iesti câ s-o rietroşiedat şâ acuma-i tierien di guolf, undi mai pui c-am săvârşât cuontract cu miecduonald cari ni dă ulieiu di la friptieuzi pi cari-l punim în dizălu di la tractoari şâ di la gipu primăriii. Rămâni doar locuinţili. Şâ dac’ niş ieli casili nu mai ardi, je vous pose la question: noi şi ni faşim ? Şomieri ?

 

Şî probliema trii i câ-i şâ oliec’ţâ di cuonspiraţii di la ăia di la OPEC, cari câ să scumpi barilu sâ vidieţ voi cât o sâ cuosti brichetili mai mult dicât un bax şâ când ti gândieşt câ triebi şăsi brichieti la un pachiet di papiroasi din aşielea… Mari prăstii mari ! Voi şi zâşiţ ?

Babelor, eu aş fi tentat să-l sfătuiesc pe domnul Hortensiu-Alain Mititelu să nu se mai frământe degeaba, fiindcă într-o lume în care până şi prostia se vrea ignifugă, are totuşi posibilitatea să se reconvertească. I-am trimis un DVD cu Fahrenheit 451, sper să-i aducă niţel optimism. Vă las şi pe voi să-i răspundeţi, poate aveţi o idee mai bună.

Fiţi cuminţi,

Vă pup.

14 comentarii

  1. Babelor, scrieti genial!

  2. Musiualexandru, asa cum le povestesti dumneata cu accent de prin partile Tecuciului, vorbesti de parca ai fi de-acolo, parol. Tot ce-ai scris aici are efect asupra mea si imi provoaca o nevoie acuta de nicotina, ma duc sa-mi cumpar un „chient opt”.

  3. Babelor, v-ați scos! Dacă vă adoră pompieriștii, poa’ să nici nu fie morți Ben Laden și Barbie…viața-i frumoasă oricum!
    Mă duc să mă apuc de fumat.

  4. Eu ma duc sa ma las de fumat. Si sa ma apuc iar. Si iar sa ma las. Dupa care, sa ma apuc. Si tot asa o sa o tin cu tigarile asea noi. Sa traiasca dom’ Hortensiu! (e ruda cu familia Prigoana?)

  5. @Arhetipal: mersi pentru domnul Hortensiu, am sa-i transmit. Ca doar el a scris.

    @Ogar: nu sunt de-acolo, dar am sa cer cetatenia de suflet.

    @Andi Bob: fa provizii pâna-n saptespe noiembrie. La vie est belle, da când a murit Barbie, saraca si ce-a avut ? O lunga suferinta ?

    @Zâna, la fel si io si sa traiasca. Cât despre rubedenii, nu stiu. Am sa-l întreb. Ai fo banuiala ?

  6. musiualexandre, as putea spune ca am o semi-certitudine, ca numai p’ai lu’ Prigoana ii cheama ca in filmele lui Ridley Scott.

  7. Bien vu, zâna. Am sa-ntreb.

  8. Ptiu, ptiu, ce mare s-a făcut marxianus, să nu-l mai cunosc, parol!

  9. Babule musiualexandru,

    La ce bun să mai fi trăit fără Ben al ei? 🙂

  10. 😆 condoleante sora-sii Karbie

  11. ce lucratura, ce lucratura.
    apai acolo in pivnita ai luminatie a giorno de ai putut sa crosetezi intr-un text atata moldovinieasca.
    mari lucru ! cum de reusesti, ca eu nici peste 100 de ani n- as putea sa scriu asa ceva, desi ascult live 🙂 cu plăşieri si destul de des pe mătuşielilele mele tecucence care-s in stare sa-mi blocheze telefonul cate minim 1 ora.
    ps – nu vrei o pila pentru cetatenie ?

  12. Vriau, pacatili mieli, cum s’nu vriau, mai încapi vorbâ ?

  13. am mai citit o data textul si n-am priceput, oare pacatili is ignifuge too?
    sau nu 😆

  14. Nu nica, vor doar s’nimpiedişi sâ nu caricumva să burn in hell


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

