Pe care.. l-am băut (N° 20)

Babelor, mezami, mă copii,

Azi, fără tranziţia călâie a camerei de decompresiune, schimbare tectonică de ritm pentru o găselniţă absolut colosală. O surpriză pe cât de neaşteptată, pe atât de prodigioasă, în răspărul tuturor ideilor de-a gata în virtutea cărora vinurile de rasă sunt ape teritoriale şi monopol franţuzesc. Vacs. Il n’en est rien, şi să vedeţi de ce.

Pimniţa – cave à vins – se cheamă l’Angevin şi e furişată pe una din uliţele cu umeri înguşti ale Orléans-ului. De miezul jocului de cuvinte – îngerul vin – nimic de-a face cu Anjou-ul (despre care o sa vorbim al’dată) sau cu urbea numită Angers, aveam să-mi dau seama târziu, poate prea târziu.

– Monsieur désire ?

De ce, nu ştiu. Ce anume, iară nu ştiu. Nu ştiu ce atavism cu basc m-a-mpins să răspund aşa, cu rânjetul apocrif al pegrei îmburjoazite peste noapte de specula cu cartofi:

– Mmm, eh bien, un bon p’tit rouge…

Mai lipsise să-mi frec mâinile de nerăbdare. Oh, la honte. Cela ne se dit pas, eroare gravă, gravissimă, imprescriptibilă. Adică ai venit după ceva eftin şi bun, da ? Spuneţi voi, Dem R. şi Jean C.: Daaa la optişpe ce-aveţi ? Şi cinsprezece, optsprezece şi cinsprezece, şliboviţă. E bună ?

Replica a picat scurt, cu foşnetul mortellement efficace al ghilotinei bine unse. Du tac au tac şi cu sprâncenele circumflexe ale dispreţului princiar:

– Sachez, Monsieur, qu’il n’y a pas de petit vin.

Oh, silly me ! Silly, silly me ! Adică la pet-uri nu ţinem, cum ar veni, încercaţi după colţ. Da, mi-am luat-o pe măsură. Dă şliboviţa-ncoace, na fernetu şi la mulţi ani ! Ce mai, gata, eşti mort şi hai diridam, afară cu tine. Nas în jos şi stare acută de ruşine subpământească, ce să mai spui, ce să mai repari după aşa o gafă de proporţii astrale… Şi atunci, cu vocea spăşită a dimineţilor scoase la tablă cu lecţiile nefăcute, se-ncearcă un:

– Si Monsieur veut bien me conseiller, alors…

Ceea ce-nsemnează, mezami, nici mai mult, nici mai puţin decât anamneză doftoricească-n toată regula, iar în douăzeci de minute spui tot, ca la cabinet. Pentru că – v-am mai spus – l’accord parfait nu se opreşte la armonia vinului cu bucatele. Oh, nu. E ani-lumină mai mult de-atât: imponderabila delectare a intimităţii, reverenţa gracilă a prieteniei, didascaliile protocolare ale unui dîner d’affaires sau hăhăiala festivă a bacchanalei explozive, fiecare stare de suflet, clipă, circumstanţă sau lumină se-mbină cu un anume vin, şi nu altul.

Alors, je vous conseille ce „p’tit” rouge, auzim, mais vous m’en direz des nouvelles.

Vin austriac, aha. Cu convingerea dublei, dar pe deplin meritatei pedepse pentru afrontul de care am fost în stare, luăm, plătim, mulţumim. Dar vai şi evohé ! Înăuntru se ascunde nu pedeapsă, oh, nu, ci divină răscumpărare kaiserlich und königlich: însăşi Panonia mângâiată de căldura verii.

Eticheta e sobră, zugrăvită în stricteţea şi cumnţenia culorilor alemanice şi pe ea citim, alb pe roşu, Red. Deasupra, Vintage 2008 şi Heinrich. Alles klaar, atât, nimic din farafastâcurile şi filigranurile bordeleze ori burgunde. Soiuri, trei: melanj savant de blaufränkisch, Saint Laurent şi zweigelt, ăsta din urmă fiind încrucuşarea primelor două. Sobrietate pe dinafară, dar ce contrast cu ce turnăm în pahar !

Roba: rubiniu vivace cu mici scăpărări violine

Aroma: adevărat foc de artificii, în care parfumul de cireşe pietroase se amestecă cu alte fructe roşii si mirodenii

Gustul: neastâmpărat cât trebuie, rustic cât trebuie şi flamboaiant cât trebuie; taninuri dandy învăluite-ntr-un discret boisé

Iar despre final, aşa să spunem: le silence éternel de ces espaces infinis…

Haidi, gata,

Fiţi cuminţi,

Vă pup.

 

54 comentarii

  1. heinrich nu e cand strangi oamenii de burta ca sa le sara maslina din gat?

    ce mai nume de vin….

  2. Ce stii tu, proletar năimit… cu beri ca „Mort subite” si „Delirium tremens” eu m-as ascunde de rusine, în locul tau.

  3. eu beau bere rece, nu subita. iar lunea e o nebuine sa galgai un bidon de bergenbier! sunt in al noualea cer!

  4. În bidoane se pune ulei de motor, Decanol, Petrosin sau varza murata, niciodata bere ! Atâta lucru nu stii.

  5. În cazul în care n-ați știut, plec de aici pe 4 cărări, de fieșcare dată! Și nu-mi pot explica asta: că nu beau alcool…mai mult de 4 ori pe deceniu, de obicei la câte un botez. Foarte ciudat. Foarte ciu… Încep să vă bănuiesc de șamanisme oe..oe-no..oe-no-lo-lo..oenologice!

    Ptiu, ptiu!

  6. Înseamna ca traiesti ca Fat-Frumos, cât beau altii într-un deceniu, tu bei într-o zi.

    Vivat !

    Altfel, ai intuit bine, zic eu.

  7. lumea e o nebunie si lunea e o nebuime, ce frumosss !

    merciii, monsieur al ! al cui, al nostru al vinurilor, da, daa !
    mersi ca mi-ai amintit de un local chic, chiar de un chic historique, adk in partea veche a orasului, acolo unde in ziduri vechi dai de cate-un cuib placut mai ales cand bate ploaia in noiembrie… sau era chiar octombrie …:)
    da’ nu mai stiu, ce-am mancat la vinul asta ?
    oare se mai poate repeta ?

  8. pi es – !
    piticu e smeker. bidonu’ e metaforie. zice ca de fapt a umplut un bidon cu sticle pana la delirium berilium, ba nu, beriorum. pardon, stie cineva latina aci ??

  9. Se poate.

    Eu am mâncat simplu, côte de porc échine cu cimbru si légumes gourmands. Un mic tournedos, un onglet, niste ratusca, alles gut, ganz prima, jawohl, einz, zwei, drei, tata are sapte cai, vorba scriitorului.

    Merge si la un délice au chocolat, merge, da.

    Ai fost acolo ? Si n-ai zis nimic ?

    Dar în scuarul ala mic cu pisici, tei si pictori ai fost ?

  10. nu fataaah! am baut un bidon de bergenbier. de fapt doo.
    am baut firesc, nu in versuri ca cum bea acest torquemada lu aricii din curte.

  11. Ai baut în scara blocului cu Didona zisa Bidona si acu vezi dublu.

  12. am baut picior peste picior pe eleganta mea canapea. am scapat cu bine de ziua asta.

  13. Canapeaua e un detaliu uvrier, eu am sofa si récamier. Am si budoar.

  14. pian ai?

  15. Am si pian, de ce ?

  16. asa, sa versi vinu pe el… hehe he!

  17. Piticule, la pian se bea sampanie, si confunzi cu acordeonul.

  18. la pian nu se bea, ca derapezi si dai cu el in perete.

  19. Iar confunzi, pianul are trei pedale. Doua, când are cutie de viteze automata.
    E suficient sa stii sa conduci.

  20. so, luNea e o nebunie repetabila, alexandre al…
    place si meniu’ tau 🙂
    acolo nu fost, dar voi reveni, ca ai zis simplu : Se poate. chiar m-am inveselit cand mi-am dat seama de kestia asta, ca intrasem putin in borcan… ba nu, in pian 😆
    a naibi’, cum conduceti zici pianu pe ghiata, derapeaza cat vrea numai un pic, ca exista un Dumnezeu al sampaniei, la pian of course

  21. Pe gheata luam o pianina mai veche, cu patina.

  22. Piticu vine cu Renou, finca îi patineaza ambreiaju.

  23. Ovrierii decadenți se dau cu pianul și nu îi amendează nimeni? Nici măcar nu suflă în ceva? Câtă decadență! Roletariatul din ziua de azi! Pffff…

  24. My piano has been drinking

  25. O manea mistică, la domnii?

  26. Și o manea simfonică, pentru distinsele Babettes Coquettes Fists

  27. *Feast 😛

  28. Trăi-ţi-ar şi să n-am parte d-ăla micu dacă stiam maneaua asta a ta mizdică. Hai diridam !
    Uo ţigareee-ei ş-o cafea, asta ie plăcerea mea.

  29. A feast of friends
    Alive she cried

  30. Bine, fie, ș-o țigareee-ei, dar numai una, că mă grăbesc.
    Enjoy it!

  31. Standing on the backs of angels
    Destined to create
    Mounting the attack
    While heroes carry your weight

    We spiral towards disaster
    Survival fading faster

    Riding out the wave
    Content to feed off the machine
    Bleeding us to death
    The new American dream

    You’re blinded by your hunger
    Beware your days are numbered

    Tears fall from the shameless
    Shelter me, guide me to the edge of the water
    Selfless are the righteous
    Burden me, lead me like a lamb to the slaughter

    Blurring lines drawn in between
    What is right and what is wrong
    Victims on the radar string us along

    We’re on to your agenda
    The dead end road to nowhere

    Tears fall from the shameless
    Shelter me, guide me to the edge of the water
    Selfless are the righteous
    Burden me, lead me like a lamb to the slaughter

    Tears fall from the shameless
    Shelter me, guide me to the edge of the water
    Selfless are the righteous
    Burden me, lead me like a lamb to the slaughter
    Selfless are the righteous
    Burden me, lead me like a lamb to the slaughter

    Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/d/dream_theater/on_the_backs_of_angels.html

  32. Simpatic cititor aveți babelor – Andi ăsta zic.

  33. Asa zic si eu, Da, e baiat bun, finut, simpatic, sa vedem ce zice si Petronia despre aceasta cinemateca din acest thread.

    Numai ca nu sunt de acord cu ce zice când zice, pe blog la el (asa zice) ca cele mai rare lucruri pe lume sunt onoarea, la bărbați, si grația, la femei.

    Finca e pe dos.

  34. Eh, merci, merci.

    Ete, m-a îndoioșat donșoara A și mai las o poemă pentru Babele Engels:

    Touched by An Angel
    by Maya Angelou

    We, unaccustomed to courage
    exiles from delight
    live coiled in shells of loneliness
    until love leaves its high holy temple
    and comes into our sight
    to liberate us into life.

    Love arrives
    and in its train come ecstasies
    old memories of pleasure
    ancient histories of pain.
    Yet if we are bold,
    love strikes away the chains of fear
    from our souls.

    We are weaned from our timidity
    In the flush of love’s light
    we dare be brave
    And suddenly we see
    that love costs all we are
    and will ever be.
    Yet it is only love
    which sets us free.

  35. Da, da, asa, e, sets us free. I’m freeeeeee.

    Dar babele Engels sunt niste parvenite sclerozate si incontinente, au proteze si baston si umbla în dresuri bej si în galosi. Sa le aruncam ghivece-n cap.

  36. Ei musiu, de la a-ți fi simpatic un comentariu într-un blog, pînă la a-ți fi pe plac alt blog întreg e cale lungă drum de fier.

  37. Dar îmi place si baiatul ala, si blogul lui !

  38. Petronia ca Petronia, da să vezi ce zice p’grs

  39. Îți place blogul da’ nu-ți place ce scrie-n el 😉

  40. Mă uitai și eu o țîră, e la fel de simpatic și blogul, ai dreptate.

  41. Da, da, dada, blogul e simpatic si noi suntem niste inconditionnels de la polémique spumeuse, niste addicti ai causeriei infinite.

  42. eh

  43. Sa bem. Am un Côtes du Rhône Villages, Laudun – Chusclan, o boare. Un triumf. Îi zice AGAPA.
    Alb.
    Patru soiuri înauntru.

  44. eu zic sa impungem cu o furca in petronia ca sa vedem daca mai respira.
    de 3 zile nu a coborat dupa tzigari.

    si uite ce ati facut aici! nici pe youtube nu sunt atatea videoclipuri. eu unde le mai pun pe ale mele? ah! am gasit un loc ingust langa ora 20:32. acu pun.

  45. Piticule, ceva-mi spune ca pusul unui clip de-al tau echivaleaza cu împunsul Petroniei cu furca.

    Îti recomand prudenta maxima.

  46. daca impung des si marunt, o sa ajung ziua cand pun cate clipuri vreau. si nu sta asa! rostogoleste si tu o damigeana peste ea!

  47. Dame Jeanne nu o rostogolesti asa, ah, berbant de cartier ce esti, fante de scara blocului.

    Dame Jeanne te rostogolesti cu ea la bal, à la Boule Rouge, mon cher ami.

  48. bal ? ah, nici ashaa, nici asha, ba asha
    take a tango !

  49. Daca tragem linie si adunam, curata sinestezie: un pahar de Heinrich Red 2008 se traieste Tom Waits gen.

  50. A propos, hk 41 când ai de gând ?

  51. Recomand cetăţenilor tentaţi să vadă dacă mai trăiesc să se abţină de la chestia asta, pentru simplul motiv că da: trăiesc, deci ripostez.
    Aşa. Ce văd eu aici, întoarsă din boxă: o grămăzenie de clipuri, dintre care nu mă enervează nici unul, Deci care vor rămâne toate care pe unde sunt.

    Alexandre, care s-a întâlnit iar printr-un loc prea frumos ca să fie adevărat cu urmele unor doamne. Bravo lui, zic.

    Piticugras, întrebându-se dacă şi-au făcut efectul ninja pe care mi i-a trimis în vizită, ca să inunde blogul cu Denise. Nu, iar pe ăia poţi să-i recuperezi din conservele de pe raftul din mijloc al secţiunii de mâncare din Cora.

    Şi mai văd că oamenii ne iubesc, ceea ce nu poate fi decât bine, în general.

  52. hmmm asta-i *rosu* de vineri ?!
    ati vrut sa-l beti doar cu Tom?? fie….or vineri faceti un *rosu* fiert pentru Petronia ?!(btw, get well soon)
    am o trilema…. huh… pana o rezolv , aici e joi, pana mai apoi,m-am oprit la fereastra domniilor voastre sa va poftesc la un *alb* obraznic, neastamparat pe care o sa…. ma savureze daca nu ma ajutati !http://windwhisperer.wordpress.com/2011/10/18/im-checking-out/
    daca-i joi, nu e Belgia, sunt Eu 🙂

  53. ooh, mersi ca mi-ai amintit. desi judecand dupa ritmicitatea postarii, intr-un sens e septembrie -iunie, ehe, acum poate n-o sa fie nspe luni pan’ la urmatoarea postare mdeh


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

