Petronia Marcs către Academia Română

Oamenilor,

Pentru că de azi începe să fie prea cald afară şi nici nu pot să mă caţăr pe chestii, am draci în consecinţă. În afară de asta, am terminat de compus cererea foarte dramatică la care am făcut aluzii discrete în ultimele zile. Probabil vă întrebaţi de ceva timp despre ce naiba o fi vorba, de nu pot să rezolv problema singură. Uitaţi că nu pot, pentru că trebuie să fie un efort colectiv. Vi l-aş povesti, dar mai bine vă daţi seama din scrisoarea deschisă care urmează. Iar ea urmează în felul următor:

Stimată Academie Română,

Subsemnata, Petronia Marcs, om cu creier relativ funcţional în cap şi zisul cap încă pe umeri, împreună cu toţi cei care vor subscrie acestei cereri, vă cer cu hotărâre să luaţi atitudine în legătură cu o aberaţie care ne face de râs în lume.

Nu vă faceţi griji, cunosc specificul instituţiei dvs. şi nu intenţionez să vă distribui topoare, ca să participaţi la eradicarea infractorilor care-i fac pe străini să se uite cruciş când aud de români, iar pe francezi să se facă de râs într-un fel de lanţ al penibilului. Nu e vorba nici despre vedetele care, deprimate că nu le mai bagă nimeni în seamă pe aici indiferent cât de adânc s-ar băga în căcat, migrează prin alte ţări de bani pline şi se reinventează. Este vorba despre ceva ce chiar specificul instituţiei dvs. include, anume despre limba română.

Ca să nu mai lungesc povestea: limba română este probabil singura formă de exprimare care pune intrarea în lume a oamenilor la diateza reflexivă. Stimată Academie Română, n-o să mă apuc să vă povestesc că românescul „Cutare s-a născut în data x, în locul y” ar scurtcircuita mintea oricărui limbaj normal la cap din Univers. N-o să mă apuc să zic asta, pentru că nu ştiu cum o fi pe alte planete. S-o fi putând ca vreun extraterestru să se nască el pe el însuşi, nu ştiu. Chiar dacă într-o lume ideală ar fi treaba dvs., suspectez că nici dvs. nu ştiţi. Dar ca una şi aceeaşi fiinţă să nască şi să fie născută simultan, cred că puteţi fi de acord că e, cel puţin pentru Terra mileniilor 5 î.Hr. – 3 d.Hr., cam greu. Vă asigur că am încercat nu doar personal, ci şi conducând numeroase experimente în decursul celor cam 67 de ani de când am fost născută.

Aşa că, stimată şi în general stimabilă Academie Română, corectaţi urgent limba română, scoateţi-i capul din cur (asta se poate, pentru că e metaforic, vedeţi dvs.) şi trimiteţi-o să mai studieze niţică biologie. Oamenii nu se nasc. Oamenii sunt născuţi de alţi oameni. Pe cuvânt şi pe verificate.

 

A, da, că uitam. Vreau ceva de la voi: subscrieţi careva la cererea asta, dacă sunteţi de acord cu ea, că altfel introducerea ei va suferi de sindromul „tu şi care armată?” şi n-aş vrea ca un asemenea detaliu să strice credibilitatea unui ditamai demersul cultural.

18 comentarii

  1. alelei, cum mi-ai cazut in ghiare acum.
    ca daca academia nu ti-o raspunde, eu da. ceea ce mult mai valoros ar si fi. numa’ stai sa ma gandesc sa beau cafeaua.
    totusi, nu mai bine te urcai tu pe dejetu lu calinetz decat sa umbli la diateze?

  2. Aha. Înţeleg din asta că: 1. aştepţi de mult ocazia, că văd că te bucură mult. Să-ţi fie de bine, şi ocazia şi cafeaua aia. Nu te speria, amăreala e de la cafea, nu de la cianură. 2. bring it on.

  3. inca nu m-am gandit sa beau cafeaua, e cu dichis ganditu asta.
    sa ne imaginam in preambul scena. musiualexandru pe divan, ridicandu-se cu gandul ca e timpul sa treaca in hamac, sub pomul aproape inflorit, daca nu cumva chiar este. este? a fi sau a avea, dar nu-i asta intrebarea. ba e. „avem” intrebare sau intrebarea „este”?
    in fundal, ciripeli de pitpalaci, sticleti si scatii, prepelitze si veveritze. piticugras boncaluieste in bucatarie. are jnitzele si le bate agale, bonc, bonc. musiualexandru, gata sa contemple aprobator preciziunea afirmatiile care vor cadea precum bataile orologiului bigben. asteapta cafeaua. desi cafeaua aia e a mea.

  4. Ahaaaa! ce te-am prins acum! Nu ai dreptate deloc.
    Oamenii se nasc cu mana lor pentru ca dau din picioare si maini pana cad din femeie.
    deci nu femeia naste pe om ci omul fuge din femeie.

  5. ce fain spunea povestea aia: „si-atunci copilul tacu si se nascu”. cine n-o stie nu va intelege nimic din mandria de a-ti fi determinat oricat de putin si pe undeva-cumva trecerea aia dintr-o stare de dependenta totala in viata, unde esti expus incercarilor si trebuie sa le infrunti. un pic din dimensiunea filozofica.
    un pic si din cea lingvistica? fara indoiala un „moft” al limbii acest fals reflexiv.
    sa punem in paralel cateva exemple si traducerea lor ad literam si reflexiv in engleza:
    m-am trezit … i woke up myself
    m-am suparat … i became angry with myself
    m-am tuns la frizer … i cut my hair off myself in the barber’s shop
    m-am nascut … i gave birth to myself
    m-am adresat academiei … ohoh
    m-am dus la servici … i dragged myself to the factory in that reno
    m-am scarbit de tara asta de imbecili … i’m sick of myself. because this country is stupid and beautiful

  6. ? ups, unde s-a dus comul mieu?

  7. nu ne pasa. si asa era un com urat si strigai lucruri in el.

  8. nici noo nu ne pasa = we just don’t care of ourselves. really.
    era un com doct. poate doar semi. ce te râzi acolo in fundu clasei? = why are you laughing at yourself down there in the arse?
    n-am zis semi-zeu. desi meritam. tamtam

  9. Petronio, soro, daca luam logica la bani marunti, matale cam ai dreptate, iar eu tind sa subscriu.

    Pe de alta parte, ce te faci cu textele deja scrise, unele dintre ele importante pentru literatura noastra, in care sintagma a fost deja folosita, cu toata forma ei ilogica. La o prima cautare, fara sa insist pentru ca duc in paralel o oarescare batalie cu ceva microorganisme ce m-au invadat si au dat termostatul la maxim, am dat de: Eminescu, Ispirescu, Cella Serghi, Haricleea Darcle, Radu Beligan.

    In plus, daca deschizi cutia de bascheti a Pandorei, va trebui sa rezolvi si alte bazaconii. Cum ar fi ambiguitatea „imi cer/iti cer/va cer scuze” care, oricum ai da-o, tot cu dosul iese.

    Da’ tu stii deja ca-s usor de corupt. Dai o negresa, o turta dulce, o clatita cu dulceturi d-alea de la matale si trec de partea ta cu tot cu trupe si munitii.

  10. whatsoever. in ideea reconstituirii atmosferei viciate de la usoara intredeschidere a cutiei de bascheti a pandorii cât si apropo de negresa lu dragonu, reproducem astazi o frumoasa traducere automata spre limba romana.
    „Buna draga mea prietena.
    Plăcerea mea să vă cunosc, si cum faci azi?
    Numele meu este Zianab Omar Nkaje, fata de un singur tânăr de 23 ani. Sunt uşor, sincer, atent, politicos, smerit, iubitor, calm şi căutarea pentru o persoană matură, cu bun simt al umorului si dragoste, ci mai degrabă văzut ca o modalitate de distracţie, am văzut profilul dvs. de pe site-ul în timp ce navigaţi şi a decis să pentru a vă contacta. Eu va dori să ne fie prieteni. Vă rugăm să contactaţi-mă cu adresa de e-mail de mai sus, voi mai multe detalii despre mine la tine pe răspunsul meu de lângă tine. sper sa aud de la tine cît mai repede. Multumesc si o zi frumoasa.
    Cu sinceritate. Zianab”

  11. @strajni
    Asta-mi miroase a Google translate. 😀

  12. evident, silavaracald. doar nu a flori de portocal amestecate in ceai de tei verde cu ghimbir. daca esti cuminte, intr-o zi o sa-ti trimitem asa o scrisoare ca sa ne facem prieteni. dar tu oricum nu esti, asa ca nu risipim orzu. 🙂

  13. Reflexivul asta e ca o molima. Apare si acolo unde nu trebuie: „m-am râs” ?…

  14. uh, cred ca am un reflux gastric.

  15. aAualiou pit, nu se asa zice domne, strici fereastra de comentariu. se zice: „cre’ca am inceput sa ma transform in peste la cuptor”

  16. You and what army? Da, genială replica. :-))))
    Eu „suptscriu” că nu vreau să mă pui cumva rău cu Petronia 😀 Mai ales că ai dreptate, zău!

  17. În sfârşit cineva care înţelege că e vorba de lucruri serioase. Mă refer atât la postare cât şi la mine, bineînţeles.

  18. bineînțeles!!!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

