Învierea la români

Străbunicilor,

Io nu sunt așa festivă de felu meu, da chemările ortodoxiei și a satului natal au învins, n-am avut ce să fac. Pentru că io sunt originară din Bumbești-Livezeni, unde se știe că fioru religios e ăl mai aprig și mai străpungător din toată țărișoara asta. Drept care mi-am vopsit ouăle (avem și-o găină), am înșfăcat aparatu foto (un Zenit matusalemic) și am plecat să vă conectez și pe voi la obiceiurile noastre strămoșești.

Ce vedeți aici e intrarea în biserica unde mergeam io, copilă fiind, și agățam băieți de tractoriști. Sfântu Antonio Deontologu. Iar ieri, cum mă apropiam de ea cu lacrimi în ochi, că n-o mai văzusem de zeci de ani, am surprins atmosfera asta de adevărat baroc olandez, dacă vreți, sau de soare românesc după ploaie mocănească, că tot aia e.

Nedenumitus

Totuși, chiar și după o absență de 60 de ani, nu mi-a luat mult să mă introduc în atmosferă. Bine, în cazul meu asta a însemnat să aflu că mai toate băbăciunile pe care le lăsasem galeșe, verzi și cu țâțe mari au ajuns între timp hrană la viermi. Dar nu-i nimic, vreo două dintre ele mai trăiau, printre care și posesoarea acestor superbe botine albastre care tocmai trecea – nu știu de ce – pe sub masă în această poză. Aia din spate, pioasă, e tanti Safta, care are să-mi dea 30 de lei.

IMG_4373

Mă rog, toate ca toate, dar vreau să vă zic că la un moment dat a apărut, nu știu cum, un cor de copii din Vrancea. Cântau foarte frumos, nimic de zis, dar ce m-a frapat era faptul că părea să fie condus de această tânără foarte asemănătoare cu Adriana Bahmuțeanu. Sau poate așa arată, fără să vrea, multe dintre femeile din România? În orice caz, nota 10 pentru costumație, din care mi-am luat și io vreo 30 de bucăți, inclusiv pe cea care o acoperea pe această tânără gureșă.

IMG_4378

În fine. După ce am ieșit afară din biserică, am observat un vapor care amarase taman în mijlocul satului, lucru de mirare, pentru că în Bumbești nu e apă. Pe el însă, mii de chinezi asamblau aceste cruci drăguțe, care bănuiesc că sunt visul oricărui creștin care se vrea boss la petrecerile de Paște din Mamaia și care mai are și grumazul suficient de puternic să le susțină. Sincer, mi s-au părut ieftine la cât de mișto erau. Apropos, cine a scris Biblia de neon, parcă amărâtul ăla de John Kennedy Toole?

IMG_4383

Mi-am luat deci și io vreo două din astea, una atârnată pe spate și una-ntre țâțe, după care m-am dus la slujba de înviere. Aici am avut surpriza să dau peste o ditai instalația precum cea pe care o vedeți mai jos sclipind în noapte ca o discotecă ambulantă cu tematică duhovnicească și care era ancorată cu niște frânghii, probabil ca să nu-și ia zborul de la atâta credință.

IMG_4390

Asta, atenție, în vreme ce stand-up comedianul care se afla pe scenă zicea ceva de „stihirea cea de-a doua a celui de-al optulea glas”. Nu le spune nimeni ăstora din BOR să mai umble la catehism?, că vorba aia, n-are niciun sens. Iar asta încă nu-i nimic, pentru că, ATENȚIE! Întregul concept al serii era următorul: noi, oamenii, primim cum ar veni lumina de la Ierusalim și tot noi o trimitem înapoi la făcătorul ceresc cu niște lampioane (cum e cel de mai jos, v-am zis că e ceva cu chinezii ăștia). Acuma sincer, ați mai auzit pe undeva atâta aroganță ca la poporul român, care nu e atât de bulangiu să țină lumina doar pentru el și s-o ducă acasă, unde poate să-i ia perdeaua foc ci, în mărinimia lui, o redă cerului ca s-o aducă și la anu? Eu, una, nu. Și nici nu cred c-o să mai aud curând.

IMG_4393

23 comentarii

  1. ce picioare zvelte are masa … cand ieream io copchil masa ierea masa cu picioare mici si butucanoase, nu puteai sa treci pa supt iea dacat in patru labe

  2. ,, După ce am ieșit afară din biserică, am observat un vapor care amarase taman în mijlocul satului, lucru de mirare, pentru că în Bumbești nu e apă”.
    Vă contrazic, doamna Veta (cu respect, saru’ mina) dar la Bumbeşti-Jiu a băgat Primarele apa…(e adevarat ca instalaţia nu merge, au apărut găuri în asfaltul proaspăt, dar asta e altă poveste).

  3. Să-mi fie cu iertăciune doamna Dana, așa e, n-am remarcat-o la început pentru că eram transportată de atmosfera pascală. Abia după, când am încercat să scot mașina pe un drum mai lăturalnic și am rămas cu ea acolo, deci abia atunci am observat toată tărășenia.

  4. hristos a inviat, babelor!imi sunteti tareeeeeee dragi !

  5. Adevărat a-nviat. Dar tu pe unde-ai umblat, ca să fac o rimă?

  6. Babo, un detaliu, o chestie marunta: durerile? Durerile au inceput la Livezeni si-au culminat cu descalecarea in Bumbesti? Sau invers? Intreb doar pentru ca vreau sa stiu daca esti de-a lu’ Brincusi sau de-a lu’ Miron Cosma😀

  7. Domnu Dragon, nu fiti rau cu doamna…

  8. Doamna Ele Dana, dupa ce si-a tocit fro 3 lanturi de drujba pe cum-s-o-chema-tendonu-lu-Ahile-la-dragoni-ul meu doar pentru ca i-am mincat ultima visina din dulceata si si-a clatit proteza dentara cu Rémy Martin-ul de 140 de ani de-l primisem de la soacra primei amante, cred ca pot sa fiu cit vreau de rau cu hoasca. Daca ma gindesc bine, cam asa a si inceput transformarea mea. Inainte eram prost de blind.

  9. Ce dureri bre dragoane? Nu mă prinz, că am băut mult.

  10. ca sa mentin rima,putin cu mica sirena innotai,
    in balconul Julietei apoi aterizai,
    in Gibraltar ma scufundai.pam ,pam.

  11. Babo, chiar acu’ sint pe fuga. Povestesc peste citeva ore daca nu mi-o ia careva inainte.

  12. Asaaa…. m-am cracanat de ris la Iron Man 3 (in caz ca interesa pe cineva).

    Dupa cum spuneam…. dat fiind ca intre Bumbesti si Livezeni sint vreo 30 km, unul fiind intr-un judet, alalalt in altul, unica modalitate prin care eu te vad fiind din Bumbesti-Livezeni (lucru pe care, by the way, ai fost o bestie ordinara – nu stiu ce inseamna asta, am auzit si eu la cineva si suna a injuratura – si mi l-ai ascuns pina acum, d-aia tre’ sa stam acum sa-l deznodam cu public) este ca durerile facerii sa-ti fi apucat genitoarea intr-una dintre localitati si sa se fi incheiat, in climaxul evacuarii, in cealalta.

    Evident, fiind singura mea explicatie, este posibil sa existe multe altele pe linga ea, mult mai plauzibile. Nu neaparat si mai adevarate. Bring it on, hoasca!

  13. Dragoane, eu știu că ai dreptate, dar să știi și tu că eu mereu am fost pentru unire. Mereu am zis: domne, deși Bumbeștiu ăsta și Livezeniu sunt la o mică distanță unu de altu, ele totuși parcă ar fi unu pentru celălalt, destinate cumva, din același aluat și nu merită să stea așa despărțite, Dar m-a ascultat cineva? Nu, nu m-au ascultat, drept care și azi mai port nostalgia asta în mine pentru Marea Unire.

    Na, acuma ce vrei să zic?🙂

    Mai spune tu de Iron 3 ăla. Zici că merită?

  14. Bai, nene, nu inteleg cum toata lumea a facut o fixatie pe aceasta Bumbesti-Livezeni. Nu se gindeste nimeni ca, de exemplu, o axa Buzesti-Lizeanu ar fi mult mai adecvata? Ma rog…

    Iron Man 3 zici? Pai… daca iti gidila in mod placut umorile genul asta de productie… da, e misto. Adica sta bine in topurile genului sau (pentru cine a gustat Iron Man 1/2, Thor, Avengers si alte Marvel-uri cu eroi de benzi desenate). E plauzibil (in limitele realitatii pe care o descrie, evident), e bine filmat, e montat cu vreo 500 de clase mai sus decit orice productie romaneasca de la Decebal incoace (regele, nu filmul). Sufera de putina repezeala la capitolul scenariu, mai ales pe partea finala, unde renunta la suspense si se rezuma la muschi (si mai si lasa citeva ite neinnodate). In schimb sta foarte bine la capitolul umor (din nou, cu specificatia ca e umor tipic genului, sa nu ne asteptam la pastile a la Lord Henry din Picture of Dorian Gray).

    Deci, daca te misca genul (eu unul sint un consumator destul de entuziast, chiar daca nu si consecvent), mergi la cinema pentru ca merita vazut acolo. Nu e Dogville, sa fie la fel indiferent daca-l vezi la cinema sau pe telefon.

  15. Înțeleg. Mersi pentru descrierea elocventă, acum știu de ce n-am să merg să-l văd!

  16. Inteleg! Ma cam mirase interesul manifestat, da’ mi-am zis ca daca nu mi-ai spus pina acum ca esti din Bumbesti-Livezeni…. anything goes!😀

    Ce vrei soro, nu pot sa ma uit numai la Tarkovsky si Kubrik. Ce? Parca tu n-ai asculta Slayer si Ion Dolanescu? Pffff… cite talente!

  17. Lasă-mă că sunt în doliu pentru Hanneman!

  18. Ups…. stiam… da’ am uitat cind am scris comentariul. Sooooryyyy!!!!! A fost cam crud din partea mea.

    Ramin la rautatea cu Dolanescu, nah!

  19. 🙂

  20. Misto atmosfera, dar foc de artificii n-ati avut, ca-n comuna mea natala, devenita, fara sa stie nici ea de ce, oras…

  21. Artificiile cică le-ar fi luat primaru să i le bage-n cur petardei ăleia de nevastă-sa. Numai că a fost spectacol privat, așa că n-am putut să văz cu ochii mei când i-a aprins ochiul maro al, practic, noului lor aragaz.

  22. Saru’mana, venerabile doamne! M-am ratacit si eu pe-aici, mi-a placut ce-am citit si-am zabovit putin. Si-mi fac „mea culpa” ca si eu am fost aroganta anul asta si-am trimis lumina-n cer cu Lampionu’ de ora 21 .Dar intentia a fost buna, ca poate pica pe sura de paie a vreunei tanti mai betege si-avea lumina din belsug sa nu mai bata drumul pana-n deal la biserica;plus ca daca veneau pompierii umpleau si butoaiele cu apa, sa ajunga pentru spalat rufe vreo saptamana…
    Cu voia dumneavoastra mai trec pe-aici, nimeresc drumul dupa luminitele din crucifix!:)

  23. Sarumana doamna Iliescu (vreo legatura cu fostul presedinte?) Aici la noi nu se rataceste nimeni, blogu asta e mai ceva ca o busola (a nu se intelege prin asta ca avem legaturi cu actualul presedinte). Te mai asteptam!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

