Viitor de plaur tara noastra are (2)

Educatia romaneasca loveste din nou. Mai precis, cei care o administreaza. Cind cu sesiunea speciala de bacalaureat pentru olimpici profeteam o crestere semnificativa a procentajului de promovati si nu imi imaginam ca o sa am gura mai aurita decit imi propuneam. Intre timp s-a intimplat si Marea Evaluare Nationala, evaluare ale carei subiecte imi confirma nu doar profetiile, dar si cosmarurile. Sa va povestesc!

Peste subiectele la Limba Romana nu ma bag. Ii cred pe altii care par mai pregatiti decit mine sa le comenteze. O sa observ doar ca se putea smulge inca aproape un punct (0.8, mai exact) in afara celui din oficiu prin simpla extragere din textul celui de-al doilea subiect a citorva date (numele concursului si termenul limita, valoarea premiului si felul in care poate fi utilizat). Cum ar veni, ne asiguram ca plozii nostri vor fi in stare sa foloseasca cupoanele decupate din catalogul hipermarketului din localitate. Mai tragi inca 1.2 puncte de la primul subiect daca stii sa scrii „bogat, mici, tristete si enumeratie” si gata, ai pus de un 3. Or mai pica ele inca ceva firimituri cit sa se mai adune de 2 puncte si de la celelalte subpuncte.

Pot spune ceva mai multe despre subiectele de la matematica. Astea mi se par si mai cumplite. Treaba sta asa: daca stii ordinea operatiilor, ceva chestii absolut elementare despre fractii, definitia suprafetei si perimetrului unui dreptunghi, cum se calculeaza volumul unui cub, din nou ceva chestii elementare, de data asta despre functii, si, poate cel mai dificil, sa citesti un tabel ordonat cu 2 linii si 10 coloane, la examenul de matematica luai nota 6. Partea proasta este ca nici restul subiectelor nu sint semnificativ mai dificile, le-am lasat deoparte doar pentru ca necesita cunostinte o idee mai sofisticate, de tipul aducerii la numitor comun, trasarii de segmente de dreapta intre doua puncte date sau, Doamne fere, scoaterii de sub radical. Dar exista si ceva dificil la examenul asta, punctul III 1.b care este formulat gresit. Pentru stiinta stimatilor profesori care au redactat subiectele, intre diagonalele unui dreptunghi se formeaza 4 unghiuri, egale 2 cite 2, motiv pentru care formularea „verificati daca unghiul dintre diagonalele dreptunghiului ABCD are masura egala cu 60°” este absurda. Sint 2 de 60 si 2 de 120° in cazul cu pricina.

Una peste alta, pentru rezolvarea subiectelor la matematica de anul asta am avut nevoie de 5 minute si vreo 20 cm² de hirtie pentru ca mi-a fost lene sa fac calculele in minte la 2 dintre subiecte (o pagina A4 are aproximativ 630 cm², sa se calculeze ce procent din foaia de ciorna am folosit). Chiar si luind in considerare faptul ca nu sint clasa a VIII-a, ca am fost antrenat in matematici in timpul facultatii, ca nu ma aflam sub stresul examinarii, subiectele au fost tembel de usoare. De aici deriva mai multe probleme, una dintre cele mai grave fiind aceea a departajarii. Cum media la evaluare conteaza la admiterea la liceu, selectia pentru liceele de virf va avea un grad mare de arbitrar. Iar acest lucru va fi inrautatit de cresterea ponderii unor factori externi asupra rezultatelor. Daca din motive care nu tin de capacitatea ta intelectuala (racit, stresat, ametit, plictisit, pintecaraie, amorezare, fusta scurta si picioare paroase la profesoara supraveghetoare) ai zbircit un rezultat, cum notele mari se vor inghesui multe undeva intre 9 si 10, daca nu chiar mai sus intre 9.50 si 10, s-a dus dracului orice sansa de a prinde un liceu bun. Problemele de departajare lipsesc cu desavirsire.

O alta problema, inca si mai grava, este ca subiectele de la evaluare nu testeaza nicicum capacitatea elevilor de a trece la un nivel superior de pregatire. Dupa ce ai intrat la liceu rezolvind dificilul exercitiu 4*4+10, te vei intilni peste foarte scurt timp cu probleme de limita, derivata, integrala, trigonometrie si alte bazaconii pentru care nu esti in nici un fel pregatit. Ceea ce e si mai rau, nici nu ti-a spus nimeni ca nu esti pregatit, nu te-a avertizat ca vei acumula goluri din ce in ce mai mari, ca nu vei mai intelege nimic din ceea ce se intimpla prin manuale, ca liceul va fi o gigantica pierdere de vreme.

Doamnele si domnii de la minister sustin ca subiectele din acest an sint mai bine calibrate decit cele din anii trecuti pentru ca au avut ca rezultat o distributie corecta a rezultatelor pe curba lui Gauss, lucru de care ma indoiesc (mai ales ca previziunea lor a fost facuta inainte ca rezultatele finale sa fie disponibile). Despre cita dreptate au avut in privinta asta vom vedea in curind. Dar nu despre asta este vorba in povestea evaluarii nationale. Examenul asta nu este unul de natura statistica, nu-l dam ca sa verificam teoria lui Gauss. Evaluarea nationala este, practic, un examen pentru admiterea la liceu, este despre departajarea celor pregatiti de performanta de cei medii si de cei care nu pot sau nu vor mai mult si au la dispozitie scolile profesionale. Este despre distribuirea rationala a elevilor in grupe de invatare adecvate capacitatii lor. Este despre verificarea capacitatii elevilor de a trece la un nivel superior de pregatire. In consecinta, subiectele trebuie sa fie facute plecind de la cerintele minimale pentru a putea trece la un nivel superior de pregatire (care nu sint in nici un caz cele verificate de subiectele din acest an) si luind in calcul faptul ca exista o ierarhie a liceelor, ierarhie care se reflecta in capacitatea liceelor de a furniza cunostinte, deci si in nivelul cerintelor minimale.

„Modificarea a fost determinata de constatarea ca, de cele mai multe ori, receptarea textului – suport folosit la acest subiect ii punea in dificultate pe foarte multi dintre candidati. Acestia se concentrau pe ideea formulata in citat (de cele mai multe ori inteleasa gresit) si nu pe formularea propriei opinii despre problematica pusa in discutie”, asa ne explica ministerul faptul ca, de exemplu, a fost reformulat al treilea subiect de la bac, limba romana, de anul asta. Ca si in cazul examenului de evaluare, nivelul de dificultate urmeaza capacitatea examinatilor, si nu invers. Imi si imaginez un interviu pentru angajat programatori la Microsoft la care se prezinta numai strungari. „Eh, macar sa alegem cel mai bun strungar!”

Partea cu adevarat cinica din toata povestea asta este ca din motive pur politice este varzuita cea mai importanta arma de supravietuire (si eventual de dezvoltare) pe care o are Romania, educatia. Si nu ma refer aici la olimpici, care vor exista oricum, la pozitionare in clasamente si punctaje obtinute la nu stiu ce teste. Ma refer strict la capacitatea noastra de a face fata unei lumi in care bagajul de informatii minimal pentru a presta o meserie decenta devine din ce in ce mai mare, nivelul de abstractizare creste si el, sintem inconjurati de tari unde problema educationala se pune de mult timp cu rezultate semnificativ mai bune decit ale noastre. Esecul educarii adecvate ne va marginaliza (deja se intimpla), capacitatea de a ne angrena in activitati cu valoare adaugata mare va fi in continuare nula, economia va fi in continuare primitiva, iar cei citiva care scot capul pe speze proprii vor continua sa plece.

P.S. Stiu ca aceasta postare este foarte nespecifica acestui blog. Imi cer scuze celor nemultumiti.

5 comentarii

  1. Ha, ha, ha, ha! Normal bre ca trebuie sa ia BAC-ul cat mai multi anul asta pentru ca ne-am umplut de prosti si nu mai are tara viitori avocati, economisti, doctori si politicieni.😛
    Desi pana si acest viitor a avut o sansa pentru ca multe facultati au acceptat inscrieri si fara BAC-ul luat.
    Pizda ma-sii, chiar vorbeam cu un prieten si ne inspaimantam ca astia ne vor plati noua pensiile. Si am avut atunci o revelatie inspaimantatoare si i-am zis: O sa-ti plateasca tie pensia la anul si la multi ani, scamatorii astia. Nu de alta dar astia or sa-ti faca cu mana de la geamurile unui Audi sau Mercedes cu ghiuluri si cu lanturi groase de aur la gat, falind-use cu descurcareala lor…
    Din pacate, viitorul nostru nu e nici macar de cacat si suna a gol. Ca si capetele celor care au dat BAC-ul in ultimii ani….

  2. Razvan, cu rezerva unui razboi sau a unui crah bancar, exista intotdeauna varianta pensiei private sau a investitiei inteligente. Nu depindem chiar atit de mult de ei.

  3. Aha, la faza cu investitia inteligenta m-ai prins… De unde drac sa investesc eu inteligent cand ma chinui sa o duc de la o luna la alta? Stiu o vorba, de cand eram pustan: Vin din tara lui Dracula/ Am idei dar bani am pula!🙂
    Cat despre pensia privata… Stim cu totii unde si cata durere simte o banca cand vine vorba de dat bani si cat de bine se simte cand are de primit bani.
    Poate ca sun de parca as fi un mosneag cretin pierdut in meandrele teoriilor conspirationiste, dar mi-e o frica de aceste pensii private de nu-ti poti imagina.
    Unde sunt implicate banci, sunt implicate interese si persoane care au nevoie de foarte multi bani. Acesti bani se strang de la ciur-buri, precum io, bani care, atunci cand dispar pe motiv ca nu mai sunt (sic!), poti sa te lingi pe bot de ei si de investitiile pe care le-ai facut pentru a sta linistit la batranete…
    Deci, ce drac ne ramane, in afara de a pleca din tara sau de a aduce la putere in tartor de om care sa ne baga mintile-n cap?

  4. Pai daca pleci din tara te confrunti cu exact aceleasi alegeri: pensie privata sau investitie inteligenta. Cu mici exceptii, pensia de stat (atunci cind exista) nu e suficienta pentru nivelul de viata de acolo si oricum au aceleasi probleme cu imbatrinirea populatiei (deci pensia de stat e posibil sa devina o problema).

    Evident ca o pensie privata este o investitie riscanta. Dracu’ stie ce se va intimpla peste x ani cind iti vine rindul. Dar este un risc la care sint supuse si toate celelalte metode protectie pentru viitor. So… tot ce poti sa faci este sa faci tot ce poti😀

  5. Stai că vin rezultatele la BAC acuşi. Şi la ăsta o să fie puzderie de promovaţi, pesemne că realitatea revelată de examenele cât de cât pe bune din ultimii doi ani a fost suficientă. Prea multă realitate strică, după cum ştim cu toţii.
    S-au găsit, totuşi, şi unii care să scrie un eseu despre propria viziune asupra lumii la română (nemulţumiri legate de starea naţiunii şi de viitor etc., o comoară de opinii colportate de la Antena 3, nu alta). Şi alţii care la mate au scris „subiectul I” pe foaia de examen. Nu, nu rezultatele la subiectul I. Cuvântul „subiectul” şi cifra romană „I”. Cât să poată fi sigilată foaia de examen.
    Aşa că va continua să fie amuzant chiar şi în mijlocul tristeţii. Ca în fiecare an.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s