De ce nu cred în personajul Dragoș Bucurenci

Păi nu cred din cîteva motive foarte simple:

Unu, că Dragoș Bucurenci este exact genul de non-valoare crasă promovată sistematic de media românească, cam în genul vedetelor de carton Anda Adam sau Daniela Crudu. Sigur, nu s-ar fi așteptat nimeni ca falsele modele să fie luate dintr-o presupusă zonă intelectuală, pentru că ea este non-aducătoare de audiență în mod tradițional și totuși iată că s-a întîmplat. Probabil că în perioada lui de așa-zisă glorie, cînd se bătea cu pumnii în pieptul de tablă și mai-mai că ștergea podelele cu Andrei Pleșu, deci probabil că atunci era o penurie nemaiîntîlnită de Rocsane Marcu și Marinele Nițu, altfel nu se explică.

Doi: pentru ce merite am ajuns să auzim vreodată de Dragoș Bucurenci? Sincer vorbind. Omul a scris una din cele mai slabe cărți din istoria recentă a literaturii române, lucru atestat de numeroși comentatori de specialitate. Și atunci? Pentru calitățile lui ecologiste? Ok, pot fi de acord. Și totuși, Dragoș Bucurenci nu a salvat nicidecum România de la mizerie. Nici măcar o parte a ei. Nici măcar comunele bucureștene limitrofe, ba chiar nici măcar o mică stradă din niciunul dintre cartierele capitalei. Și atunci pentru ce tot vehiculăm acest nume în stînga și dreapta, pentru ce ne tot agățăm de el de ca și cum el ar însemna vreun pic mai mult decît niște nume aleatorii gen Costel Vasilescu, sau Nicușor Ionescu?

Răspunsul e simplu: pentru că societatea românească are o tradiție istorică de a perpetua cultul imposturii, pînă și în zone aparent salubre cum ar fi mișcările ecologiste. Altfel nu se explică, desigur, măreața acțiune de marketing din jurul măreței legende a recentei mari întoarceri a lui Dragoș Bucurenci din California. Întoarcere de ce și pentru ce? Întoarcere de la ce, mai ales, cu ce lucruri colosale se ocupa Dragoș Bucurenci acolo, nu cumva salva Silicon Valleyul de la invazia crustaceelor de apă dulce-amăruie din podișul sub-tropical, moment în care, deranjat de insolența bubuitoare a guvernanților români în problema Roșia Montană, și-a tras pelerina de Green Lantern pensionat înainte de vreme și s-a suit pe primul avion încoace?

Nota bene: o sursă foarte apropiată acestui blog ne-a dezvăluit, cum, așa cum spuneam, la măreața lui reîntoarcere de acum aproximativ o lună și jumătate, marele Dragoș Bucurenci a fost foarte nemulțumit să observe că pe aeroport nu era nimeni la întîmpinare. Dar nimeni-nimeni, vorba aia, deși poate că ora înaintată a nopții ar fi putut explica această impertinență ucigătoare. Mai mult ca sigur că dacă lucrurile s-ar fi petrecut, să zicem, la orele prînzului ale indiferent cărei zile, sala de așteptare ar fi duduit pur și simplu de cetățeni nerăbdători să-l vadă.

În fine. Spun toate aceste lucuri în contextul în care aseară, la duminica cu numărul 11 a mitingului Uniți Salvăm Roșia Montană, organizatorii au găsit de cuviință să-l suie pe scenă pe Dragoș Bucurenci. Și nu a fost prima oară, i-am mai sesizat prezența și atunci cînd am făcut celebrul lanț în jurul Parlamentului, moment în care omul nostru era preocupat să ne arunce indicații de pe o bicicletă cu care dădea ture administrative în jurul manifestanților, mulți dintre ei descurcîndu-se însă foarte bine și fără el începînd chiar cu day one a acestei mișcări și anume 1 septembrie, cînd nu-mi aduc aminte să fi fost nevoie de Bucurenci să ne spună cum să procedăm la spargerea cordonului primordial de jandarmi.

Moment în care revine întrebarea: în ce calitate face el toate lucrurile astea? Scriitorul Bucurenci e animat de conștința lui civică, sau ecologistul Bucurenci e propulsat de calitatea de fin și epocal observator al vieții?

O întrebare pe care aș putea să spun că o adresez în mod exclusiv comunității Uniți Salvăm, care aseară a reușit să strîngă fabuloasa sumă de aproximativ o mie de oameni. De unde poate că reiese, indirect și relevanța personajului nostru.

43 comentarii

  1. Nu e frumos să te iei de defectele fizice ale unui om, dar fruntea aia îngustă de sub coafura de puşcăriaş îmi dă suficiente indicii.

  2. Oi fi eu mai mult plecata de acasa, dar pe la mine nu au ajuns inca martorii lui bucurenci cu carticele si vorbe dulci incercand sa ma convinga sa cred intr-insul. Cand or veni, sper sa am si eu taria voastra de caracter si sa zic: Ba nu cred!

  3. Vox populi, vox dei!

    Nu?

  4. pai, nu! sa ne fereasca cel de sus de asa prapad!

  5. De ce nu crezi în personajul D.B?”
    Păi, tocmai de-aia că e doar un personaj, nu o persoană.

  6. 🙂

  7. Dragoş Bucurenci nu e şi ăla care a fost la Eurovision, a cântat ceva, şi acum îi cade părul? Cred că el e. Dar poate fi şi ăla care se bâlbâie în apărătorul monumentelor istorice şi răspunde la numele de Nicuşor Dan. Da, şi ăla e. Al naibii Bucurenci ăsta!!! Dat dracului.

  8. si daca taceai, iti cadea paru’ de la atata intelepciune, domnu’ dinulescu?

    d’aia nu iese nimic de nimic in tara asta, ka kare cum se crede mostenitorul gânditorului de la hamangia, cum arunca cu kakat in capul altuia mai vizibil decat el. asa, de-al bascaliei drac

  9. Sa intelegem ca porti o simpatie oarecare personajului Dragos Bucurenci, Lisa? Am atins o coarda sensibila?

  10. habar nu am de bucurenci, n-am auzit. prin urmare n-am nicio parere. in schimb il cunosc pe dan. sa faci amalgam din ei mi se pare cel putin de prost gust. un prost gust neaos care se cheama bascalie si e un brand exclusiv. din pacate.
    a doua idee din comentariul meu este insa mult mai grava: dezbinarea traditionala a intelectualitatii duce mereu la auto-distrugere. uite, 90% din cei care erau obligati sa protesteze impotriva plagiatului din cauze morale sine qua non n-au facut-o. de ce? foarte probabil din cauza invidiei fata de cei 5% care au facut-o in mod mai vizibil.

    un motiv de mandrie fata de orice se petrece in Romania la nivel social din 1990 incoace este ca acum au iesit oameni in strada pentru Rosia Montana. pentru lisa e si singurul.

  11. Cum, n-a mai trecut Denis pe aici sa zica si-asa mai departe? Eu cred ca a trecut doar o data cit sa ne arate link-ul catre profilul lui de Facebook (apropos, Denis, magistrala imaginea aia de-ai pus-o la cover photo, sa-ti traiasca Ljuba).

    Asaaa… Lisa, nici mie nu-mi place Nicusor Dan. Din pacate nu-mi mai aduc aminte de ce (Veto, de ce nu-mi placea Nicusor Dan? Parca am scris pe undeva de ce). Da’ nu asta conteaza. Ce conteaza e ca e in natura telectualului sa fie dezbinat. Pentru ca telectualul are opinii proprii, nu merge cu turma sau cu valul. Cum ar veni, dezbinarea nu este o caracteristica traditionala, ci una intrinseca, funciara. A numi ceva traditional este echivalent cu a numi o incremenire intr-un proiect, cu a indica faptul ca se poate si altfel.

    Dar acest lucru nu se poate. Atita timp cit te intrebi mai mult decit „ce maninc miine” sau „ce rezulta din oxidarea hidrogenului”, gama raspunsurilor potentiale este vasta (vezi frumoasa demonstratie a lui Isaiah Berlin din „Mai exista oare teoria politica?” – vol. „Adevaratul studiu al omenirii”), iar raspunsul pe care ti-l dai te pozitioneaza diferit, uneori agresiv diferit, fata de altii care au pus aceeasi intrebare si au dat un alt raspuns. Si, cum telectualii, circumstanta agravanta, au obiceiul de a-si apara vocal raspunsul, de aici rezulta dezbinarea. Istoria cauzelor comune este quasi-inexistenta.

    Mai zici apoi ca dezbinarea duce mereu la auto-distrugere. Eu as zice ca nu e asa, ca dezbinarea duce mai degraba la ascutirea argumentelor, la scoaterea la lumina a erorilor de judecata. Unde tu vezi auto-distrugere, eu vad evolutie, ba chiar singura cale de evolutie. Daca nu ma crezi, vezi absurditatile din dosarul rus in „Mitologia ştiinţifică a comunismului” a lui Lucian Boia.

    Ca dezbinarea asta e ineficienta, asta e cu totul si cu totul alta discutie. Pe de alta parte, sa nu uitam ca singurul tip de regim care are o sansa sa fie cu adevarat eficient este dictatura. Dictatura unui om sau a unei idei.

  12. in exemplul meu cred ca era vorba de aparat principiul non-plagiatului, nu?
    daca mai vrei exemple de felul asta poti merge direct la regimul comunist in care delatiunea unor intelectuali de catre altii era frecventa si cand asta a insemnat clar auto-distrugere.
    chiar daca ce spui tu, domnule BadDragon, are logica si sprijina afirmatia ca „dezbinarea exista mereu in cadrul aceleiasi clase (aici clasa intelectualilor)”, ba mai mult, ca asta e un truism elementar de la razboiul focului incoace, chiar daca, asta tot nu atinge aspectul aratat de mine cu deshtul si anume lasitatea si tradarea unei cauze. care exista si ele. aici nu e vorba de ceea ce spui tu si anume dezbatere de idei inocenta, dupa cum n-a fost nici cand unii au sustinut nazismul si altii l-au denuntat. aici e vorba de principii morale care cresc omenirea contra amoralitatii care o scade. atunci cand nu aperi un principiu precum non-plagiatul, te aliezi pur si simplu non-valorii. ce anume vrei sa vezi pozitiv in asta, nu stiu.
    in sens pozitiv, in afara de ridicarea oamenilor impotriva fenomenului politic „rosia montana” mai pot indica doar cateva de-a lungul istorie, de pilda ala cu nicolae balcescu et co, pe-atuncea.

    cat despre dictatura reala, o las moale de tot si propun o aceeasi atitudine respectuoasa pentru cine binevoieste, pentru ca toti cei putini care si-au exprimat clar opozitia in vremuri grele s-au mutat din viata direct in carti de istorie. sau sunt eroi necunoscuti. iar la teorie, Platon ne poate poate indica inca si azi preferinta lui intre democratie si, chipurile, o anume dictatura, aici fiind insa mult de nuantat inainte de a calca direct pe bec.

    cat despre nicusor dan, esti desigur liber sa-ti placa sau nu, esti liber sa spui si de ce, cu referire la ceea ce a facut el si n-ai facut tu. si reciproc.

  13. Lisa, cand argumentele pentru simpatia fata de cineva se formuleaza in stilul „el a facut cutare chestie si tu nu, deci n-ai voie sa-l critici”, ma tem ca lucrurile capata un potential de deraiere serios. El constand in faptul ca, pe cale de consecinta logica, nu mai avem voie sa contrazicem decat oamenii din acelasi domeniu in care activam si noi, pentru ca doar asa putem sa ni le punem pe masa si sa ni le masuram. Realizarile in domeniul de referinta, zic.
    Cu alte cuvinte, desi Nicusor Dan imi este perfect indiferent, eu n-as avea voie sa ma uit urat la unul care a plecat la razboi cu facaletul in mana, pentru ca nu am facut si eu la randul meu acelasi lucru. Inteleg ca o relatie personala cu omul te face mai capabila sa-i apreciezi valorile si tinuta profesionala, dar inteleg si ca unii dintre cei lipsiti de aceasta perspectiva apropiata pot vedea, din departare, o imagine nitel diferita, care s-ar putea sa semene cu altceva decat stii tu. Asta e frumusetea libertatii de opinie, daca nu ma insel.
    Cat despre lasitate si tradari de cauze, propun sa stam putintel stramb si sa gandim drept. Poate ajungem la concluzia binevenita ca asemenea cuvinte mari isi au necesitatea in circumstante la fel de mari, care de cele mai multe ori sunt sublime, dar lipsesc cu desavarsire. Si daca ne mai gandim inca putin, s-ar putea sa ajungem la concluzia ca nu exista solidaritate in numele unor cauze bune, exista cel mult ceea ce se numeste „slipstream”, adica urmarea unui lider, mai mult din inertie. Sa nu uitam ca cei care s-au opus nazistilor, de exemplu, ca tot ai adus vorba, au reusit fix zero in grup. Irena Sendler si Oskar Schindler, de exemplu, au facut ce-au facut cam de capul lor.
    Dar nici despre asta nu era vorba. Exemplul Dragonului era unul pur teoretic, al carui grad de pericol practic il stim cu totii care mai adormim din cand in cand cu televizorul pe History Channel. Dar el era fix asta, un exemplu teoretic. Nu doar ca exista dezbatere de idei inocenta, ba chiar absolut toate dezbaterile de idei sunt inocente. Practica ne omoara. Sau ii omoara pe altii, in functie de ideile dezbatute. Cat despre „nu esti cu noi, esti impotriva noastra”, ca principiu, e plin de microbi. Din fericire, fiind babe, suntem vaccinate toate. Nu?

  14. Lisa, eu nu stiu, personal sau in lectura, prea multi intelectuali romani (aici am putea sa ne intoarcem la o dezbatere la moda despre ce e acela un itelectual, da’ n-am face decit sa reiteram niste argumente). Dar, atitia citi stiu, toti au protestat si continua sa protesteze in felul lor intelectual in cazul afacerii plagiatului. E posibil ca felul in care au ales ei sa protesteze sa nu fie suficient in opinia ta. Nu stiu pentru ca nu ai explicitat niciodata (sau mi-a scapat mie).

    Daca masura moralitatii intelighentiei romanesti este faptul ca Ponta si-a pastrat titlul de doctor, mi-e teama ca folosesti o scala gresita. Data fiind starea de fapt, cheia de bolta a acestei afaceri este constiinta primului ministru. Ea ii putea dicta retragerea cu scuzele de rigoare, la fel cum din ea putea izvori decizia de a merge pina in pinzele albe. Pentru ca, exceptind o revolutie, singurul care detinea pirghiile actualizarii oricaruia dintre cele doua deznodaminte posibile era chiar el insusi. Omul a ales si a confectionat mijloacele necesare implinirii scopului. A fost un caz scoala de „ciini latra, caravana trece”. Si ma indoiesc profund ca o revolutie s-ar putea porni plecind de la un caz de plagiat, chiar si cu complicatiile care i-au urmat, chiar daca, in idealismul meu, vad in ele motive suficiente pentru una.

    Cit despre Nicusor Dan, dupa cum spuneam, nu-mi mai amintesc de ce nu. M-am informat la momentul alegerilor locale, am tras o concluzie, cred ca mi-am si exprimat-o in scris da’ nu mai stiu pe unde, dupa care am uitat de el. Si nu a mai facut nimic care sa ajunga la mine si sa ma determine sa reconsider analiza de atunci. Asta nu e in mod necesar vina lui, e foarte posibil sa fiu eu neatent la acea bucata de lume in care activeaza el.

    In ceea ce priveste ce-a facut el si n-am facut eu, si invers, well… sintem incomparabili. Sintem incomparabili pentru ca ne-am asumat roluri complet diferite in societate. In consecinta, nu ma astept, ba chiar ma revolt cind se intimpla asta, ca cineva sa ma judece ca n-am salvat un parc, asa cum, probabil, nici el nu se asteapta ca cineva sa-l judece ca nu stie cum se repara o turbina. In schimb, daca s-ar afla in comisia de receptie a uneia dintre lucrarile mele sau ar citi raportul unei astfel de comisii si ar rezulta ca lucrurile nu merg din cauza mea, ar fi indreptatit sa-mi spuna ca-s un incapabil. La fel, si eu sint indreptatit sa am opinii despre ceea ce face el, chiar daca nu e domeniul meu de activitate.

  15. Intre timp mi-am dat seama ca la ultimul comentariu am pierdut din vedere doua lucruri. Primul, acela ca am avut a cauta in papura doar nodul „traditionalismului”, argumentatia mea nefacind referire nicicum la tradari si lasitati morale, acela fiind alt subiect. Al doilea, privitor la caracterul auto-distructiv al dezbinarii telectualitatii, ar fi ca am afirmat, cu autocitare, ca „dezbinarea duce mai degraba la ascutirea argumentelor”, unde acel „mai degraba” este introdus tocmai pentru ca m-am ferit de generalizari absolute.

    Exista, in mod evident, momente nefaste ale intelectualitatii. Asa cum exista demisii morale. Ba chiar, as indrazni a spune, exista un risc mai mare sa constati demisii morale in clasa intelectuala decit in restul populatiei, taman pentru ca au bezmeticul obicei sa-si ghideze existenta dupa sisteme de valori dezvoltate de ei, personal, si nu luate de-a gata din piata publica. Mi-e teama ca printre astfel de tradatori, de imorali, au stat si Kogalniceanu, Balcescu & Co. (pentru cei care-i judecau in epoca si in context, evident).

  16. Dragoane, tocmai acum scriu un roman cu Bucurenci care se va numi Hala Nicuşor Dan, care de fapt e o carte de reţete, ceva bucate şi cântece de seară compuse de Matache. Cred că le-am încurcat, dar emoţia mă stăpâneşte când îţi scriu şi aşa mai departe. Se pregăteşte un scenariu de film, nu spui la ce casă, care e de fapt biografia lui Bucurenci. Io scriu doar partea în care el scrie şi se dă cu bicicleta. Pe finalul filmului apare şi Nicuşor Dan în rolul unui soldat întors de pe front şi constată că a dispărut fântâna din faţa Arhitecurii. Şi atunci se-mpuşcă. Şi aşa mai departe. Dar las-o pe Lisa, nu-i mai răspunde, se vede clar că iubeşte. Clar de tot.

  17. Denis, in genunchi ma rog eului tau liric sa nu plasezi actiunea cartii in partile dinspre soare rasare ale Bucurencilor, prin mahalaua Colentinei sau chiar putin mai asa, mai departe, ca va ajunge cartea sa se cheme Hala Nicusor Dragon si-o sa fie o carte plina de tensiune, retete de muci in fasole, bucate cu verde de Periș si cintece de fanfara de viori compuse de Dragon, adica de mine. Un lucru pe care nici macar eu nu-l doresc.

    Lisei nu pot sa nu-i raspund. Ii raspund pentru ca o inteleg, pentru ca impartim aceiasi papuci. Ea il iubeste pe Nicusor Dan, eu te iubesc pe tine. Tu vii si pleci, la fel si el, da’ noi raminem aici sa ne strigam unul altuia cathartic dorurile. Intr-o zi de iarna o sa furam fintina de la Arhitectura cu tot cu Andries cintind pe bordura de pneumonie si-o sa fugim toti trei in lume sa divortam.

  18. 聪明人指着月亮的时候,傻子看着他的手指

  19. vad mereu tendinta asta de deviere de la subiectul discutiei, inlocuindu-l cu alte nuante si variante, de preferinta contradictorii problemei initiale. chestie de talk-show poate, am vazut-o insa peste tot si e legata de o anume politicizare a discursurilor. nu politizare. politicizare, adica abilitatea de a inversa cauza cu efectul. si alte asemenea manevre intâlnite indeobste in discursului politic, cel in care sa cauta cu orice pret evitarea frontului chestiunii.
    neputând sa ma refer la toate contra-argumentele si intrebarile prezentate pe linia asta, iau doar o latura. care e chestia cu nic. dan de il luati in zeflemea? ziceam: ai facut tu ceva comparabil cu ce a facut el sau cunosti cel putin pe cineva care a mai facut asa ceva si cu ce rezultate? ai luat tu pozitie publica intr-o problema sociala, politica, culturala (si asa mai departe, vorba unora) sau stii cum se face asta? daca nu si nu, atunci cu ce vii aici cu cuvinte bascalioase. macar recunoaste ca asta e si gata. ai (ne)voie sa faci bascalie. dar sa fie atunci si ceva bere si seminte de bostan, ca pe burta goala nu gust. lisa are stomacul delicat. carele dealtfel cu cheltuiala se tine

  20. Lisa, si simtul umorului si mai ales cel al criticii tot cu cheltuiala se tin. Din pacate, nu pare sa fie vorba de acelasi tip de cont de cheltuieli, ca sa zic asa. Or fi banci diferite. La fel cum nu pare sa fie vorba nici de acelasi tip de discutie, cand argumentul principal e din linia „n-ai facut ceva mai bun, n-ai dreptul sa critici”. Pai n-am scris nici o carte mai buna decat a lui Bucurenci (asta ca sa imping discutia inapoi pe fagas, daca te deranjeaza deraierile, desi noi pe-aici le numim simplu „stat de vorba”) pentru simplul motiv ca nu am scris nici o carte, dar asta nu face brusc demersul lui mai lizibil. Si nici nu sterge miile de carti pe care le-am citit si pe care ma cocot, ca sa ma pot uita de sus la cartea lui Bucurenci. La fel, un demers facut cu cele mai bune intentii, dar cele mai neconvingatoare rezultate, ramane doar un demers facut cu cele mai bune intentii. Si, serios, din astea avem toti. Eu chiar am reusit complet neintentionat sa dau foc unei boxe din cauza asta.

  21. pai petronia, asta si zic, deraiezi cand iti imaginezi ca am enuntat eu un argument de genul asta, de ce mama lu scaraotzki imi pui in gura afirmatia “n-ai facut ceva mai bun, n-ai dreptul sa critici” cand eu n-am asta. mai ales dupa ce am si detaliat „argumentul” in insusi comentariul precedent. ca si eu te critic acum, da, e si cazul, dupa ce si tu si BadDragon schimbati categoriile in cursul discutiei. ca sa reiau, ce ma-sa lu’ sca…, ma rog, sa trecem peste introducere. intrebarea mea retorica era daca ai facut ceva din aceeasi categorie, sau daca stii macar ce inseamna sa faci asta, si asa mai departe, vorba lui denis diderot. daca ai facut doar meseria ta, foarte bine. daca pe langa asta ai citit si multe carti, tot foarte bine. atunci poti desigur sa te iei de cei care fac aproape aceeasi meserie sau de orice autor de carti ca acelea citite.
    daca insa ai luat vreodata pozitie publica in probleme sociale sau politice, daca ai facut fata interviurilor, daca ai activat cumva in apararea unei cauze publice, da, atunci da, poti sa spui si ce-i cu nicusor dan cand apara el monumente mai prost decat ai fi facut-o tu. iar daca nu, atunci ramane cum am spus mai sus. nu stiu daca s-a clarificat acum chestiunea. au despre asta am adus vorba si nu despre Bucurenci sau despre chestii de mirare aparute in comentariile voastre.
    iar cu zimtzu umorului propun iar s-o lasam foarte moale pentru ca absolut toti oamenii dau vine pe restul ca n-ar avea acest zimtz exact atunci cand nu le convine. fara exceptie. luand desigur martor tot universul. sau pe majoritatea intelectualilor.

  22. in speta, eu l-am admonestat la inceput pe domnul denis d. care s-a exprimat fara respect despre nic. dan. vad ca dansul continua sa creada ca asa ceva e natural. la fel si badD. din care sa intelegem noi ca exprimarea irespectuoasa in absenta vizibila a argumentelor e precum radiatia remanenta, adica omniprezenta, naturala, amorala si inofensiva.

  23. Lisa, mai intii o intrebare si o precizare.

    Intrebarea: unde am fost eu bascalios la adresa lui Nicusor Dan? Da-mi un citat ca sa inteleg unde bati. Am spus, si o spun a treia oara, ca nu-mi place. Atit.

    Precizarea ar fi ca daca ai cautat aici un loc in care se pastreaza „firul discutiei”, vorba unui amic, nu te afli la adresa potrivita. Asta e mai degraba locul pentru divagatio ad absurdum. Daca nu ma crezi, coboara in timp in arhiva cale de citeva luni si ia oricare postare cu mai mult de 10-15 comentarii si o sa te convingi. Intimplarea a facut sa pici in zona intr-un moment in care Veta a descoperit dosarele cu scheletii din dulapul fiecaruia dintre noi si ne ameninta ca daca nu-i cu ciini, cianuri si Bucurenci le publica la avizierul blocului. Te afli pe tarlaua babelor Marx (et Co), la ce te astepti?

  24. Si acum, ca am terminat cu intrebarile si precizarile, sa facem si o observatie.

    Ai facut vreodata politica? Ai administrat vreodata banul public din postura de ales al neamului? Ai facut vreodata management al unui proiect minier, macar o extractie de carbune, daca nu de aur? Daca nu, atunci e nasol. Cel putin din perspectiva argumentului pe care il aduci in apararea lui ND. De fapt nici macar nu e in apararea lui ND, e impotriva dreptului cuiva de a avea opinii critice (sau, de ce nu, bascalioase) la adresa lui in absenta unor coordonate similare in CVul propriu. Which is, with all due respect, bullshit.

  25. omule, dragonule, lighioana marxista, atunci sa citim impreuna ce scriu ieuw mai sus: „… vad ca dansul continua sa creada ca asa ceva e natural. la fel si badD ” sa dam acum „input logica”:
    la ce se refera a doua propozitie cand zice „la fel”? la faptul din prima, anume ca bD ar crede, la fel ca si celalalt domn, ca asa ceva e natural. ce anume ar fi natural? faptul de a se exprima fara respect despre cineva. end task.
    tot ce vine in plus fata de logica vizibila sunt speculatii si interpretari exterioare textului de mai sus, da sau nu?

    cu precizarea ta am insa o problema grea, sper ca era evident. nu cred ca divagatio ad absurdum inseamna si bascalie. cum tot iti plac trimiterile, te indrum direct la eseul lui HRP „despre bascalie”. sper sa fie cu folos.

    in fine, cand oti fi mai putin incruntati sa-mi ziceti sa dau de toti peretii cu modul vostru de referire la schindler sau la balcescu et co. pregatiti rulouri de zugravit pentru dupa.

  26. Sa mor daca am inteles ceva. Pina la urma, te rog, cu citat (citat din mine, nu din tine), unde am facut bascalie de ND?

    Trafaletul e pregatit, da-i bataie.

  27. nu dragule, daca te referi la sustinerea mea pentru SRM, atunci iar
    divaghezi. una, ca eschivezi critica mea bagand in discutie un alt subiect, procedeu si el criticat de mine mai sus.
    treaca de data asta, ca nu am timp.
    a doua, ca nimeni din cei care sustin campania SRM (si cu atat mai putin eu) nu facem asta din perspectiva specialistului sau politicianului, ci din alta. din postura de cetateni ai unei tari in care se petrec nelegiuiri. care este o postura la fel de valabila, dar este cu totul alta categorie. repet, e vorba de nelegiuiri, sper ca intelegi ce inseamna asta.
    adica cetateni care au suficiente dovezi sa creada ca se petrec nelegiuiri si atunci se simt datori sa semnaleze asta. trebuie sa recunosti ca asa ceva nu are nimic de-a face cu ce spui despre „minerit” sau „banul public”.

    acestea fiind zise, nu inteleg absolut deloc punerea in paralela cu povestea despre ND. exact aici sta si critica mea: faci un amalgam din toate, amesteci categoriile.

    in fine, dintr-o ipoteza falsa poti scoate orice, adevar sau fals. e un fapt binecunoscut de logicieni. in cazul tau de mai sus, poate sa iasa chiar si bullshit, e oricum in acord cu logica.

    ps. sintagma invocata de tine, „opinie critica”, inseamna totusi sa vii cu argumente. or, ele lipsesc in cazul lui ND. dimpotriva, daca in lipsa argumentelor te rezumi la declaratii gen asta e prost, atunci nu mai e critica. bascalia e bascalie, critica e altceva. trebuie sa stim unde ne situam si daca scuipam cojile de seminte pe jos sau nu. ah, pentru bascalie eu una am nevoie si de mai multe pahare de vin. mai bine zis acelasi pahar umplut de mai multe ori.

  28. tocmai ti-am aratat mai sus in comentariul cu „input logica” cum ca nu e nicio referire la bascalie in ce te priveste. nu stiu de unde ai scos asta.

  29. Lisa, intrebarea ta, care era retorica precum sunt eu baba cuminte, era, si citez, ca sa nu mai avem suspiciuni de neintelegere: ” daca ai facut ceva din aceeasi categorie, sau daca stii macar ce inseamna sa faci asta” dupa care ma intrebi daca am luat vreodata atitudine publica sau am facut fata presiunii interviurilor. Daca asta e compatibil cu afirmatia ta ca n-ai zis niciodata ceva de genul „n-ai facut ceva mai bun / similar, deci n-ai dreptul sa critici”, chestie pe care ma invinuiesti ca ti-o pun in carca gratuit, atunci rog frumos ca ori eu, ori monitorul meu de laptop, sa ajungem A.S.A.P la dezintoxicare, pentru ca unul din noi e beat mort. Eu la asta am reactionat.
    Cat despre faptul ca noi (tu, Veta, eu din cand in cand, ba chiar si Rhetta si mai din cand in cand) am protestat impotriva mizeriei cu Rosia Montana din postura de cetateni, chestie adevarata, te rog sa-mi explici diferenta dintre dreptul la acest protest, pe care il sustii si care a fost unul de principiu, si dreptul de a fi insensibile, ca cetateni, la activitatea fara nici un fel de urmari practice a unui om implicat in spatiul public, ba mai mult, in spatiul politic. Drept pe care, care, de data asta, il confunzi cu bascalia si cu lipsa de principii. Nu mai pricep nimic.
    Cat despre bascalie in sine, ca subiect, filosofii impotriva ei ii rateaza, din pacate, o valenta pozitiva importanta. Anume ca bascalia poate sa fie goala si degeaba, ca la show-urile de comedie romanesti de la TV, sau sa aiba un miez de argument pe care n-are chef sa-l puna in cuvinte incheiate la toti nasturii fracului de mers la Opera. Chestie pe care noi pe aici o cam practicam, eu una avand ferma intentie sa ma prezint maine seara la Sala Radio in chiloti si cu un tricou cu Five Finger Death Punch. Ceea ce nu o sa ma impiedice deloc sa savurez concertul. Rahmaninov simfonia 2 si Elgar pentru violoncel si orchestra. Cam asta credem noi despre cliseele culturale pe aici, sau cel putin asta cred eu, ceea ce e pe o treime acelasi lucru.

  30. Petronia, manusile! Sa nu uiti sa pui manusile. La concert, adica.

    Acu, ca ai zis de Rahmaninov, o sa-l pun in casti cit citesc. Iar cartea aia de care iti ziceam a luat-o complet razna. In sensul cel mai bun. Sa-mi zici cind poti sa-i faci loc, sa ti-o dau.

  31. De câte ori postează Lisa mă curprinde o emoţie subcutanată, care mă face să fiu liric, să-mi dea lacrimile şi să am sentimentul că n-am trăit degeaba. Voi încerca, Dragoane, Petronia, cu acordul vostru, să-i dedic Lisei o poezie simplă, pe măsura sentimentelor ce cresc în mine ca Nicuşor Dan. Poezia se numeşte, Porumbelul.

    Porumbelul lipa, lipa
    La ferestra mea
    Avea în tolba de scrisori
    Două pastile de piramidon
    Pe care m-a pus să le iau.
    De-atunci sunt îndrăgostit
    Da, da,
    De Nicuşor Dan.
    Da, da, da.
    Trecea un Porumbel
    Şi făcea
    Ga, ga, ga!!

  32. pai petronia, e limpede ca mi-ai pus in carca gratuit afirmatia vehiculata de tine mereu si pentru care te inversunezi: “n-ai facut ceva mai bun / similar, deci n-ai dreptul sa critici”.
    or, eu am spus, citez de mai sus: „despre nicusor dan, esti desigur liber sa-ti placa sau nu, esti liber sa spui si de ce, cu referire la ceea ce a facut el si n-ai facut tu. si reciproc.”
    prin urmare exact invers, ca ai dreptul si nu ca n-ai. in plus, la mine nu apare cuvantul „critica”, ceea ce iar e remarcabil.
    reactia ta 13/11/2013 16:53 la comentariul meu citat mai sus nu este umpic aberanta?
    deci petronia, chiar daca ai citit cat spui ca ai citit si nu ma indoiesc de asta, poate ca totusi nu inseamna ca stii sa citesti. sau poate ca ce citesti trebuie sa fi fost deja in capul tau, altfel n-ai fi putut intelege. prin urmare tu stii mai bine ce vroia sa spun lisa, ba poti sa-i si explici ei ce scrie ea. prin urmare lisa e cu capul in borcan. nicidecum petronia.
    eh, mie mi se pare dragutz oricum. nu ma indoiesc ca dupa asa ceva poti merge chiar si la concert in chiloti si cu restul atarnat de gat. aici insa e vorba despre dreptul artistului de a-si imagina noi forme de creatie (vestimentara in cazul de fata), cu care lisa e intru totul de acord, ba chiar mai mult, caci daca tot e bal, atunci bal sa fie. problema e insa ca tu, petronia, confunzi fronda in arta cu non-argumentarea in dezbateri de idei. asta in ce priveste pe ND. despre care vad ca nu e chip de discutat pentru ca omul asta, dupa convingerea ta, n-a facut nimic in spatiul public.
    sa spui insa ca bascalia are si valente pozitive este cam de aceeasi natura cu a spune ca si nazismul a avut valente pozitive (de pilda a eradicat somajul). pai da, asa-i, este super-adevarat.
    poate ca de aici vine si confuzia ta ca schindler ar fi fost un militant contra nazismului si ca a reusit ceva cu asta. pai nu prea, petronia, din simplul motiv ca militantii contra nazismului au fost eliminati de la inceputul regimului (si exact despre acestia era vorba in comentariul meu) iar cei care s-au mai opus pe parcurs au avut aceeasi soarta. deci nu, schindler n-a fost un opozant. caci daca era, ar fi avut exact aceeasi soarta. a gasit insa o metoda sa salveze oameni colaborand in acelasi timp cu calaii lor. a facut totul in interiorul sistemului nazist fara a-l combate. si tocmai aici sta interesul in povestea lui, in fine, asta pe scurt, ca tocmai am fost pe locul fostei lui fabrici.

  33. denis, esti foarte dragutz, sa inteleg ca celelalte emotii ale dumitale sunt supracutanate si ca numai asta e sub? asta ma face oricum sa ma simtz sub vremuri. dar mersi frumos de poezire si chiar iti sugerez sa faci rocada intre numele lisei si cel al lui Nicusor Dan.
    iar daca vrei sa te joci si mai mult cu intratul in pielea altuia, poti pune si alte nume in locul celor doua, poate iese de un volum. numai nu-mi cere sa-i scriu prefata, ca am atatea pe cap.

  34. Denis, nu pot sa vorbesc decit in numele Petroniei. Ai acordul ei, cu conditia sa mai fi scris si inainte poezii simple, sa fi avut cel putin intr-o alta ocazie sentimente si sa fi salvat cel putin o pisica.

    Petronia are o singura problema, personajul (aparent) principal al poeziei, Porumbelul. Iti poate spune Veta de ce. Noi nu, ca nu ne place sa birfim.

  35. exactly. numai la fotbal, la politica, la poezie si la cresterea strutilor cu capul in nisip se pricepe toata lumea. absolut toata lumea. ba nu ba nu, si la muzica. si la arta. si la tot, ca daca traim atunci inseamna ca ne pricepem.
    deci avem dreptul la orice.
    deci da, ia mai du-te dracului lisa. fuck you, lisa, care ai spus ca nu trebuie sa ne pricepem, te contrazici singura.
    unde pui ca lisa ar fi mers chiar fara chiloti la concert. ma rog, imbracata, dar fara.

  36. Lisa, n-a zis nimeni „fuck you”, desi trebuie sa recunosc ca eu am fost aproape de invitatia asta. In privinta lui Nicusor Dan, oricat de sensibil o fi devenit subiectul, eu concluzionez ca pentru cate valuri a vrut sa faca, omul a vaslit cam fara o vasla.
    Cat despre citit, recunosc sus si tare, aici si acum (veti vrea sa faceti print screen, zau), ca e posibil sa fi interpretat gresit prima ta invitatie la libera exprimare in privinta lui Nicusor Dan. Da, ea poate fi inteleasa si ca o afirmatie a respectarii absolute a dreptului la libera exprimare. Provocator facuta si posibil de inteles in ambele directii, dar corecta si in cea pe care ti-o revendici.
    Ceea ce inseamna ca ramanem in dezacord doar in privinta datoriei de coeziune a intelectualilor, a lui Schindler (inteleg de ce ai sarit peste Irena Sendler), dar cadem de acord asupra faptului ca avem dreptul sa nu ne placa unii oameni, oricat de simpatici ar fi ei altora. Un bilant bun, una peste alta. Motiv pentru care saptamana asta ma duc la concertul de vineri fara chiloti, cum ai sugerat.

  37. eram sigur ca ti-am luat-o inainte la mustatza, petronia, punand rapid in joc auto-bascalia. in fine, oricand apare o umbra de bascalie, sa dea cineva semn ca sa intervina lisa pe tuate fronturile. ironie, autoderiziune, sarcasm, injuratura, politeturi fine, totul se poate. orice conventie e buna. doar cand nu mai e morala, atunci e fix rau. problema lisei este evident ca zimte enorm si vede monstruos. (ma rog, de prima nu e deloc sigura, dar asa e citatul.) deci ca sa fie clar, n-am zis niciodata de „coeziunea intelectualilor”, chiar si badD ma târa spre asta, dar nu.
    de-asta am si dat exemplul cu nazismul si Schidler (in privinta caruia raman ferm in dezacord, idem si cu Balcescu & co). e vorba de datoria morala, nu de coeziune. Schindler a respectat-o desi nu s-a opus nazismului.
    la medici, exista juramantul hipocratic. deunazi in cracovia mi-au spus ca la conferirea doctoratului exista un juramant de deontologie si asta pentru toate disciplinele. s-ar putea sa fie in latina, ma rog. aaa, plus ca se canta gaudeamus igitur. oameni cu respect, dom’le.
    din marginea bosforului (adica pe unde trecea si un bou apa acum 7 mii de ani), salve

  38. Lisa, daca ceea ce vrei sa spui e ca erai sigura ca o sa aleg, din doua interpretari posibile, pe cea mai inflamatoare si incendiara si rasculatoare, pai sa fim seriosi, era un pariu castigat dinainte sa fie macar idee, vorba lu’ nen-tu Platon. Altfel, tu ramai cu Schindler cum vrei, dar eu raman la convingerea ca bascalia poate avea, totusi, valente pozitive. Poate pentru ca, de unde ma uit eu, ea nu include musai si inevitabil amoralitatea. Dar na, sunt o baba scunda. Chestia cu datoria morala ar mai fi si ca ea e o chestie subiectiva, sau macar subiectivabila, dar asta e o dilema pentru alta cearta, sau o cearta pentru alta dilema, sau o muratura pentru zile negre, cum o fi vorba aia. Din cealalta margine a Bosforului, daca e sa dam crezare unora si altora (adica pe unde boii trec apa si acum, mai ales cand ploua),, yassou.

  39. daca măcar etimologic, bosfor ar fi trecatoarea boului, amoralitatea e un ingrediente al bascaliei si doar unul din ele. daca are si valente pozitive, atunci nu mai e bascalie. sigur nu e

  40. Atunci reducem dezacordul la diferente de semantica, ceea ce e rau pentru ca nu mai avem de ce sa ne certam. Ce parere ai despre ciocolata alba, eh?

  41. „harap alb” sau „negresa blonda” ce oximoroane magnifice, ar zice confucius. ciocolata albă? puah! ar face lisa.

  42. Bosfor, acest Oxford al sud-estului european.

  43. bine vazut, badDragon! dar si un babel si poate un pic din alexandria cu biblioteca cu tot.
    loc bantuit de personalitatea fascinanta a lui Dimitrie Cantemir, dealtfel singurul român care figureaza pe o placa de marmura de pe zidurile unei biblioteci din… Paris, intr-o insiruire de carturari de exceptie, pe coloana care incepe cu Leibniz si se termina cu Newton, vazut lisa si verificat tanti wiki.
    a carui „galceava a inteleptului cu lumea” ramane mereu un model de cearta si pentru lisa.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s