Neintitulat. de îngeru Mihai

Străbabones,

Cum nu tot timpul mă interesează ce se întîmplă în România, îmi mai clătesc mințile și cu alte chestii. Azi, de exemplu, cum aveam treabă să mă întîlnesc cu amicu Silvio (Berlusconi), m-am dus să-i fac o vizită. Înainte de asta însă, am intrat o tură la Capela Sixtină, că mai era timp pînă să vină moșu.

E și acolo, pipăl, s-a-ntîmplat o treabă. S-a-ntîmplat că mi-au cam căzut chiloții pe jos, sub privirea lu paznicii ăia care nu te lasă să tragi nici o beșină, după care mi s-au tăiat picioarele și m-am rezemat dreacu pe o bancă. E și cum ridicam din nou privirea-n sus, la capela lu nea omu, iar mă lua cu vîj d-ăla nasol, de se-nvîrteau toate alea cu mine și nu știam ce dreacu se-ntîmplă.

Pentru că vedeți voi, băbăciunilor, aia nu-i treabă de om ce-a făcut ăla acolo. Deloc deloc. O asemenea pornografie de benzi desenate trimise direct de Dumnezeu spre pereții ăia, n-are cum să fie de la oameni. Da ce vorbesc io, că nu prea te-ajută niciun cuvînt cînd intri la sala aia. Se cam pierde tot ce știai și de la un moment observi că nu mai ești ok pe emoțiile tale și că ba plîngi, ba rîzi și asta fără niciun motiv. Și te întrebi ce mama dreacu credeai despre pictură și artă-n general, dacă credeai ceva.

După care toate emoțiile astea se transformă-n altceva și te gîndești de ce dreacu ne-am născut noi, toți ceilalți oameni, din moment ce numa ăla a putut să facă o asemenea treabă. Și curînd îți dai seama și de răspuns: degeaba. Pentru că, văzînd ce-a pictat nea omu acolo, situația stă cam așa: înainte de el s-au născut mulți oameni degeaba, după care s-a născut el și dup-aia iarăși mulți oameni degeaba.

După care, și mai nasol, observi că pînă și gîndurile astea se transformă, doar că în ceva și mai cumplit. Și îți dai seama că vrei să iei un topor și să îl înfigi în toți pereții și să scurmi cu ghearele toată fresca și să o mănînci și dup-aia să te așezi în locu lu Iezechiel, și dupa-aia să-ți bagi o lamă-n gît și să te omori. Și tot în momentul ăla realizezi că îl înțelegi pe cretinu ăla care a făcut praf Pieta cu ciocanu.

Pentru că, ce să-i faci, cam asta e gama de sentimente prin care te poartă opera lui Michelangelo.

Și nu, nu are nicio legătură cu se știe din poze. Nici cea mai mică.

Pentru a fi înțeleasă, ea trebuie văzută pe viu. După care, odată văzută pe viu, trebuie ca cel care o vede să se angajeze paznic la capelă. Și acolo să rămînă, pe vecie.

10 comentarii

  1. Veto, cu aceasta ocazie iti transmit in mod oficial ura intregii rase omenesti, pe care doar fiinta mea nasoala e in stare s-o inmagazineze in sine fara sa explodeze ca un balon umflat prea tare. Si tocmai fiindca te urasc atat de sinistru si sper sa crapi de extaz, iti zic sa ai grija, ca Moise al lui nenea, visat in mod constant de toti fostii elevi de la arte, sade la o aruncatura de bat de Colosseum, mai la deal. In mijlocul lu’ ditai mormantul de papa Iulius II. Daca vrei impresia completa a geniului cetateanului Mihail Ingerul, da o fuga si pe Campidoglio. Daca n-avem norocul sa-ti dai duhul urcand scarile alea, poate-ti rupi gatul in vreo catacomba. E si maine o zi.
    PS: si cand te gandesti cu cata sila si tragere de cur inapoi a facut minunile alea. Hehe.

  2. 🙂 Gata. Mâine acolo îmi mișc curu. Mersi de recomandare!

  3. Coana Veta față cu teofania. Babo, eu nu te urasc, desi imi dai toate motivele sa o fac. Mai mult, chiar o sa-ti fac o sugestie care sa-ti mai umple o data parasutele alea de le porti pe sub fuste. Daca lasi oleaca la o parte emotiile si te concentrezi pe lobul sting, merita sa meditezi oleaca inainte de culcare la felul in care Mihaiță si vecinii lui de generatie si miscare au deschis usa spre ratiune, descoperirea universului si, in general, ceea ce e acum o lume mai buna (in ciuda accidentelor, probabil inevitabile, gen Ponta). Poate ca nu par evidente legaturile, dar ele sint acolo si fac Renasterea o chestie cu atit mai misto.

  4. Asa, si daca tot te gandesti la ce zice Dragonul, fa asta in timp ce urci pe Campidoglio, fostul Capitoliu-inima a Romei antice, reformat crestineste de Mihail Ingerul si motat cu statuia lui Marcus Aurelius (ca tot ii citesc eu jurnalul zilele astea). Zambeste un pic la detaliul ca, daca ar fi stiut pe cine reprezinta de fapt statuia aia (despre care erau convinsi ca e Constantin, eroul crestinatatii), italienii renascentisti probabil nu s-ar mai fi grabit s-o cocote in mijlocul pietei. Mihail, baiat bun, n-ar fi avut nici o obiectie pe tema asta. In fine, daca tot ajungi pe Campidoglio, uita-te de jur-imprejur (cat iti dau voie furnicarele de turisti si faptul ca, totusi, Capitoliul a fost ciuntit binisor pentru implementarea proiectului renascentist) si simte-te putin stapana lumii. Proprietarii anteriori cam asta obisnuiau sa faca, dimineata, la cafea.
    Daca paznicii nu sunt atenti, strecoara-te in palazzo dei Conservatori. Nu de alta, dar acolo ai ocazia sa-ti pice iar chilotii, cand dai cu nasul de capul colosal al lui Constantin (de data asta chiar e el, in toata splendoarea unui cap de 2 metri si ceva). Daca n-ai timp de muzeu pentru ca tii sa mori de ciuda in alta parte, ai putea sa-ti aduci aminte ca, totusi, la fel de mare ca Roma antica a fost Roma baroca. Si consecintele ei asupra lumii de azi cam la fel.
    Pe scurt, chestii pentru care n-o sa-ti para rau sa-ti schimbi chilotii:
    Roma antica = catacombe, forul roman, Colosseum, Pantheon (musai).
    Roma medievala (o surpriza placuta, zau) = mausoleul Santa Constanza (daca spatiul ala si mozaicurile lui nu-ti dau nici un tremurici, e de rau) si Santa Maria in Trastevere (idem).
    Roma renascentista = San Pietro, palatele Barberini si Farnese, Sixtina pe care ai vazut-o, Campidoglio si bijuteria lui Bramante, Tempietto (San Pietro in Montorio, nu foarte departe de S-ta Maria in Trastevere), San Pietro in Vincoli (Moisele lui Mihail Ingerul. Ca tot veni vorba de el, mai are un Hristos cu crucea in Santa Maria sopra Minerva, aproape de Pantheon), Santa Maria della Pace (fresca de Rafael, e aproape de piazza Navona).
    Roma baroca = Bernini vs. Borromini, highlights piazza Navona cu tot ce-i in ea (fantani, Sant’Agnese in Agone, palazzo Pamphilij), San Carlo alle Quatro Fontane (probabil una dintre cele mai frumoase cladiri baroce ever), Santa Maria del Popolo (in piazza del Popolo. Picturi de Caravaggio).
    Muzee: Vaticani, Capitolini, Castel Sant’Angelo (daca ajungi pe acolo uita-te la ingerii de pe pod, sunt de Bernini), galeria Borghese. Daca te saturi de atatea vechituri, Maxxi e cel mai hot muzeu de arta contemporana.
    Nu-i ca si cum ai mai avea nevoie de picioare dupa.

  5. așa da. când era tânara printre stranepoatele arhanghelului, lisa a plătit si ea rusinea. pe undeva s-ar mai găsi notele si recomandărilor ei. dar ale Petroniei ocupa si așa vreo 7-10 zile. iar de aici din Atlanta perspectiva e cu totul alta. așa ca, Veto, calcă ușurel

  6. Deh, Lilisa, se scuza, am copilarit acolo. Sigur, n-am apreciat prea mult ideea lor de petting zoo nolens volens din perioada aia, dar na, macar era gratis.
    Plus ca lista de recomandari e facuta special ca sa ma asigur ca Veta crapa pe scarile din piazza di Spagna. Si e varianta dureros de redusa, dupa cum sigur pot confirma si notele tale.

  7. Frumos la Campidoglio, într-adevăr. Sărumîna de recomandare!

  8. ud, lilisa scrie una si ipodul ei alta. sa-l scuzam? ultima ora: cercetătorii romani au demonstrat existența extraterestrilor cu nivel socio-politic superior. argumentul lor principal e ca nu ne-au contactat.

  9. Veto, vestea buna e ca pina te intorci matale o sa avem si ministru nou al culturii, Bucurestiul o sa fie o minune a arhitecturii, panourile publicitare vor fi inlocuite cu tot atitea Gioconde in original si asa mai departe. Iar rolul lui Oprescu va fi interpretat de Lawrence Olivier, al lui Dragnea de Marlon Brando si al lui Basescu de Louis de Funes. Al lui Ponta nu l-a vrut nimeni, da’ a acceptat sa se joace singur dupa un scenariu de Carlo Collodi.

  10. babelor, dragonilor, lume.
    asta

    in amintirea clipelor de tinerete pierdute prin 2013.
    cu toata imponderabilitatea


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s