Îndemn la culturalizare. Insistent îndemn la culturalizare.

Oamenilor,

Văd că nu mă credeți. Ca să remediem această regretabilă situație, poftim câteva poze ca să vă faceți o idee despre cum arată un mormânt pictat de prin anul 350 care a plecat la plimbare și s-a oprit la Biblioteca Academiei Române. (În avatar, nu în persoană, că nu poate să plece din malul în care e îngropat, se dărâmă faleza fără el acolo. Sigur, se dărâmă și cu el acolo, dar asta e altă poveste tristă pentru altă zi. Una pe care sper să n-apuc s-o trăiesc, la fel cum sper să n-apuc ziua în care blestemele pe care le trimite în direcția mea Vasilescu de la cinci, pentru fiecare dată când l-am lipit de propriul colac de WC, să se îndeplinească. Deși e puțin redundant, pentru că dacă ultima, atunci prima. În fine, era vorba despre altceva.)

DSC_0418

DSC_0420

DSC_0421

Aia dată la o parte nu e ușa, e peretele cu ușa. Ușa e gaura aia pătrată, prin care eu îmi mențin părerea că trebuia să se uite omu vizitator, dacă peretele era lipit la locul lui așa cum e în realitate. Cică se temea lumea că-i ghilotinează. Ok.

Chestia asta există. La noi în țară. La Constanța, îngropat cu încă vreo 200 ca el într-un mal al falezei, pe unde mulți dintre voi ajung mânați de cu totul alte intenții decât vizitarea de monumente antice. Nici să vreți n-ați putea, pentru că acolo nu se intră. Știți unde se intră? În sala Pallady a Bibliotecii Academiei, care e deschisă în timpul săptămânii, ba chiar și sâmbăta de la 10 la 14. Sigur, nu e așa de răcoare ca în mormântul adevărat în sala asta, și nici așa de întuneric, și nici nu o să faceți gimnastică ca să intrați în ea, și nici nu o să vă scoateți miriapozi cât degetul mic din păr două zile după aia. Dar merită. Au adus în vitrine, tot în versiuni printate 3D, bucăți din Basarabi (o corabie, pasărea, câteva rune) și machetele altui mormânt pictat, tot de la Constanța. Și ceva de la Axiopolis. Ca să vedeți cam cum se fac lucrurile în secolul XXI și să apreciați chestia asta.

Ca să se vadă că ați văzut și să se facă anul ăsta și următoarele trei morminte pictate din proiect. Și Basarabii. Loazelor.

12 comentarii

  1. nu vad banchet, nu vad fereastra, deci stramosii tai nu aveau nevoie de neon si nici de lumanari, era de ajuns sa-si inchipuie. sau era iluminarea cu licurici, disparuta fara urma prin secolul xx?

  2. Hei, hei, ușor cu acuzațiile! N-avem de unde să știm că sunt strămoșii mei. Actele de familie, zona de origine și apucăturile indică mai degrabă spre carpi, din păcate.
    În altă ordine de idei, legenda spune că s-au temut să-i pună fereastră, că veneau românii peste 1700 de ani și pac! îi trânteau un termopan. Banchetul e în fund. Ca de obicei la romani. A, tu acolo zici că nu e fereastră? Păi n-aveau cum, mai erau mai mult de 1100 de ani până să inventeze Leonardo da Vinci banchetul cu fereastră.

  3. in primul rand ca Platon a inventat banchetul cu multe sute de ani inaintea romanilor tai timizi. in al doilea rand ca stramosii tai vor fi fost crapi/carpi tot asa cum ai mei erau surzi/sarzi… hai sa fim seriosi, carpe diem! si in al treilea rand unde s-a mai vazut incapere din asta fara urme de fum pe tavan, ca doar ce, lumina chipurile venea din podea, ca in figura, nu?

  4. În primul rând că Platon nu zice nimic de nici o fereastră în „Banchetul”. Zice o grămadă de chestii despre o grămadă de chestii care i-ar face pe ăia de la „Marșul normalității” să sughițe, dar nu zice nimic de ferestre. De altfel, cel mai probabil la evenimente de genul ăla probabil era mai bine să nu existe ferestre. Din rezon de sclavi cu ochi ageri care să pârască invitații la neveste, zic. Cât despre banchetul în cauză aici, participanții la ei tindeau să fie nițel mai puțin vivace decât ăia ai lui Platon. În al doilea rând, crape mied. Cu asta pot să fiu de acord. Și în al treilea rând, lumina aia de pe jos vine de la lanterna mea, pe care am scăpat-o când am intrat și s-a împrăștiat peste tot.
    Vezi că nu trebuie decât să întrebi ca să afli?

  5. frumos ca frumos, deh, pozitie exceptionala in faleza cu vederea la mare, deh, dar ce arata asta la urma urmei, petro? ce? ca serviciul de pompe funebre din epoca avea si nivelul lui de lux? ca acuma mormintele „versace” comandate de bravii urmasi ai primilor tigani oplositi pe malurile dambovitei. cand le va descoperi din intamplare vreo civilizatie extraterestra dupa mii de ani de la extinctia rasei umane in urma razboiului atomic provocat prin apasarea butonului rosu de catre Putin, crezi ca le-or expune avatarurile la academia lor din anti-galaxia de bastina? si anti-petronia va scrie asta pe anti-blog, hm?

  6. Ai si niste date? Noi astia cu nevestele curve si copiii golani ajungem mai rar prin Bucuresti.

    Or mai fi acolo si in iulie/august?

  7. Ps. Astazi m-a palit asa dintr-o data: bai vere ce-or mai face surorile Marx?! Cred ca n-am mai dat pe-aici de citiva ani….🙂

  8. Rus a spus o singura prostie dintr-o fraza si lumea s-a cutremurat, ministrul a fost demis si placile tectonice s-au repus ca inainte. In schimb Ponta e singurul prim-ministru din lume care cumuleaza cu plagiator in teza, falsificator de acte, spalator de bani, mitoman sustinut de un parlament penal etc. Si nimic.
    Esti sigura ca vrei sa vii in singura tara din lume in care s-a ieftinit berea amara si mancarea sarata, acolo unde Ponta e sustinut de ipocrizia oamenilor asa cum spuma jegoasa pluteste senin pe Dambovita in zona Unirii ?

  9. Babo (aia cu care am vorbit ultima oară), am dat bănuțul pe cartea lui Eco, am trecut de jumate și încă mai cred că merită cheltuiala cu vârf și îndesat. Măcar pentru un anume tip de umor, pe care-l practică U. Eco acilea și nu te obligă să zâmbești decât în mintea ta, nu e nevoie să te hlizești, să faci riduri în plus peste alea pe care le ai deja. Dar am citit niște recenzori în presă care par că (sau parcă) au citit alt roman.
    În fine, nu vreau să întind coarda, să te rog ca, dacă l-ai citit, să zici două vorbe, că știu ce ocupată ești cu pisicile, cu băutul și cu alte alea, care la vârstele noastre ne epuizează pur și simplu.
    Dar dacă măcar l-ai răsfoit, zi-mi ceva aici, în subsol, la bucătărie.

  10. Renata, pina iti raspunde Petronia, o sa-mi iau libertatea de a zice eu doua vorbe despre „Numarul Zero” (banuiesc ca intre timp ai apucat sa o termini, dat fiind faptul ca raspund la vreo 9 zile de la comentariul tau si erai deja la jumate).

    (Petronia, spoiler alert!)

    Da, e Eco si are umor si construieste misto si, mai ales, foloseste cuvintele misto. Pacostea, pentru mine, a fost ca deja stiam din alte doua carti ale lui despre chestiile cu conspiratii (derivativ, cum as spune daca as fi hipster), personajele au fost cam plate si n-am aflat mare lucru despre ele, despre cum li se invirt rotitele in creier si inima, finalul a fost extrem de sec si grabit fara ca toate astea sa fie justificate in paradigma cartii de tabloidizarea pe care o critica. Ceva nu a functionat cum trebuie acolo.

    Imi pot imagina feluri in care un critic literar sau un fan Eco ar putea justifica ceea ce eu consider lipsuri, da’ cred ca n-ar fi decit constructii artificiale menite salvarii unei imagini.

    Asta nu inseamna ca nu-si merita banii si timpul alocat lecturii. Cartea sufera doar prin comparatie cu alte carti ale lui Eco.

  11. Renata, te trimit la comentariul Dragonului deocamdata, pentru ca eu n-am citit-o inca. Am zis ca saptamana asta termin „Ulise”, apoi saptamana viitoare termin „Ulise”.

  12. Pai no, unii prefera mai mult „atractiile” locale ca doar sunt cu miile, au unde sa-ti clatesti ochii🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s