Haina timpului

 

S-a-ntâmplat într-o zi, demult, la vremea aia eram copil

Şi toţi îmi spuneau: fă asta, nu fă ailaltă.

Venise primăvara şi ieşisem să mă joc pe uliţă.

Cum mă jucam, am văzut aşa, dintr-o dată

Că timpul alerga către mine într-un nor de colb.

Ajungând aproape, a ridicat o sprânceană

Şi din fugă m-a rugat să-l trag de pulpana hainei

Ca să-l ţin în loc, zicea, sau cel puţin ca să-l încetinesc.

Părea ostenit, gâfâia, avea chipul străveziu şi ochii-ncercănaţi.

Am ridicat şi eu o sprânceană, şi i-am spus :

Domnule, ce haină, că n-ai.

N-ai nici cămaşă, ca să-ţi iasă din pantaloni şi să te apuc de ea.

Domnule, eşti gol, domnule. Gol-goluţ.

Aşa că fugi înainte, n-ai încotro,

Fugi, pentru că oricum am să-mbatrânesc, chiar alăturea cu tine,

Chiar dacă ai aţipi pe canapeaua din sufragerie.

Dealtfel, să ştii că vreau să cresc, să mă fac mare,

Să nu-mi mai zică nimeni : fă aia, nu fă ailaltă.

Şi vreau să am şi amintiri, când o să fiu mare, să ştii.

Să-mi amintesc, de pildă, cum îmi spuneau toţi : fă aia, nu fă ailaltă,

Pentru că sunt o deja o fire nostalgică.

Şi când o să fiu mare şi o să am părul sur

Şi or să mă cuprindă toate amintirile pe care le voi fi strâns,

O să te chem, dar o să trebuiască să fii departe, ca să nu mă auzi

Şi să nu te-ntorci.

Altfel, la ce bun să fii o fire nostalgică ?

Şi-ţi repet, vreau să cresc, să mă fac mare,

Să fiu eu stăpânul meu, până am să mă plictisesc.

Şi-atunci am să mă-ntorc de unde am venit.

(Tu nu ştii, că n-ai trecut pe-acolo niciodată)

Fugi, şi ştii ceva ? Nu-ntoarce capul înapoi,

Ca să nu vezi cum râd toţi de tine

Că eşti gol.

Andrei Barbu, 1937

37 comentarii

  1. as vrea sa fi scris eu poezia asta.

  2. Mie-mi spui…

  3. Eu as vrea sa n-o fi scris. Am scris-o de prea multe ori, in prea multe nopti cu cearcane si tremurat de supradoza de cofeina, in prea multe dimineti in care din oglinda ma privea un nene incaruntit.

    O dovada buna ca atunci cind sintem mici mai avem mult de invatat.

  4. Si mari avem, dragoane, si mari. Nu ?

  5. as vrea sa fi citit poiezia asta.

    despre ce e vorba?

  6. wow 🙂 longtimenosee 🙂
    then : Happy New Year,Happy Valentinesday ,Happy Easter,Happy me, Happy Feet, Happy Father’s day ,Happy 4th of July, Happy15 July :):)
    Happy 4ever -young and the restless 🙂

  7. Happy happiness, wind !

  8. PItice grs, n-ai fi vrut mai întâi sa stii daca chiar e poiezie ?

  9. happy , happy -happy…Earth Day 🙂 azi se in tampla 🙂
    *daca timpul ar avea frunze, ce toamna*

  10. Sunday in the sunset leaves, tii minte, nu ?

    De la 06:57 încolo:
    h t t p ://www.youtube.com/watch?v=h5lOT4TJam8

  11. huh. eu am crezut ca e o retzeta de stufat de vitzel.

  12. ehee dragii mosului.

    windwhisperer, cine-i la 15 iulie? You ?

  13. Piticule, doar pisica stupeste, unde ai vazut tu vitel sa stupeasca ?

    Cum zice Julie: ehee…

  14. Avem, Alexandre, avem.

    Aveti grija cu vitelul ala, sa nu iasa stucat.

  15. Iese Stukas, Dragoane, ce, numa porcu zboara ?

  16. mie una mi-a placut rau de tot!
    (desi aici e cam periculos sa-ti placa una alta… :-))) )

  17. Nu-i periculos, ca nu mâncam dagathe, doar clatite cu dulceata de visine, alintate cu un Don Pedro Ximenez 1979.

    Dagathele le invitam.

  18. eu tocmai fac un cartof suedez! Gärna berömma mig!

  19. ssssst, sa nu auda piticugras, ca slabeste! Lui nu-i prea pleac dagathele.
    :-)))

  20. Piticugrs nu stie ce-i bun, uite, cica face cartofi de zapada. Si tot nu slabeste, nici cu ei.

  21. heh? m-a strigat ceva? a zis cineva de langoshi cu branza?
    eu tocmai fac un cartof suedez. o sa pun si un pic de kaizer in el. ooooo, ma ia cu lesin.

  22. Daca e cu kaizer, e cartof sasesc si nu se face în aprilie, cu cartofi noi de sera la treizeci kilu. Da ? Da.

    Si daca te ia cu lesin, manânca un cubulet de zahar, nu feculente.

  23. Sunt cartofi rosii din finlandia. i-am luat de la cora chiar.
    si asa e retzeta, cu kaizer de cerb. ce vina am eu ca imi ploo in gura?

    du vet ingenting! irritera mig!

  24. Daca sunt din finlandia, înseamna ca se fierb în vodca si ca nu sunt suedeji. Si daca sunt rosii, înseamna ca sunt rosii, de aia îti ploua-n gura când e senin afara.

  25. am pus cascaval pe cartof! oooooh! oooh. ma duc sa lesin undeva.

  26. Esti un lipotimic, asta esti. Nu-ti stiam aceasta fata ascunsa.

  27. Ce-i cu seria de pseudocomentarii la o pseudopoezie?

  28. Sa-ti pseudoraspund ?

  29. Pseudoepateaza-mi postmetapseudocomentariul

  30. Ti-as face un pseudobine,

  31. Mda.
    Și?
    –––––––
    Bag sama că dispărură surorile Marx…
    Sau nimerii eu p-alt blog…

  32. Pe naiba. Fii atentă ce chestie. Am citit poezeaua de mai sus şi am zis că e primăvară, deci legea e să ies să mă joc pe uliţă. De unde să scoţi uliţe în Bucureşti, însă? Apoi mi-am dat seama că e vorba, totuşi, despre Bucureşti, deci de peste tot. Am ieşit să mă joc cum ştiu eu, adică să joc fotbal cu câini, când deodată am văzut un nor de praf care venea spre mine. Mi-am amintit de ploaia cu praf saharian şi am zis că nu vreau reeditarea alunecării de teren din 1980, deci m-am băgat într-un canal căruia-i lipsea, prevezibil, capacul.
    Moment în care am văzut că, fiind vorba de o uliţă şi, deci, de ioc pavaj, praful era ridicat de un nudist care făcea jogging. Priveliştea asta nu v-o mai descriu, că nu-i a bună.
    Din cauză de traumă, am ras două sticle de vodcă şi am adormit pe canapea, trezindu-mă doar când îmi urlau verişoarele mele „fă pe aia, nu fă pe ailaltă.” Se refereau la pipi şi la pernele de pe canapea, pe care acum trebuie să le spăl, deci fireşte că am dispărut.

  33. ei da.
    sa hie surorr’le si in posturi si in comenturi peste tot. da’ noi pa unde sa mai fim ??
    e mai bin-asa. ne dam pseudoapropritari. pseudoartisti adk si noi na.

  34. Atâta doar, ca pseudovin nu bem, dom’le, nici sa ne platesti.

    Petronia, din câte cred eu ca stiu, e vorba de Bucuresti. Adica de Bucuresci, unde ulitele abunda(u).

    Sa fi fost asadar vorba de ceea ce s-ar fi chemat, în Bucuresci, epicurieni alergatori ?

    Io zic ca era un incendiu undeva pe-aproape, în atelierul unui pictor, hence modelul care fugea aparent dupa o tulumba. Dupa o cismea, ceva.

  35. Fugea el după un copac, de fapt, sau după orice alt obiectiv strategic suficient de mare încât să-l ascundă de furia celui care fugea după el (am observat abia mai târziu), urlând ceva în legătură cu o nevastă. Şi nu a primului alergător, nevasta aia. Ce chestie. Chiar aş zice că era epicurian în situaţia asta.

  36. Petronia, daca exista un al doilea alergator, înseamna ca era hedonist, nu ? Ca parca epicurianul evita plezirul daca la capat e o durere, un corp contondent, ceva.

  37. Aş rămâne la epicurian, Alexandre. Nu de alta, dar cetăţeanul evita de mama focului şi a lui Usain Bolt plezirul, păcat că nu l-ai văzut. Ce-i drept, plezirul care-l fugărea flutura un topor, deci şi eu aş fi fugit de el.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

